Jernbanenyheter

75 år med persontrafikk

I februar 1941 gjekk det fyrste persontrafikktoget mellom Flåm og Myrdal.  Det var starten på eit eventyr i norsk og internasjonal samferdsle og reiseliv. I dag reiser over 780 000 personar med Flåmsbana kvart år.

Aurland kommune

Forsinkelser på Jærbanen

Trøbbel med signalanlegget mellom Hellvik og Ogna tirsdag morgen fører til at togene ikke klarer å holde rutetidene.

Stavanger Aftenblad

Tog med halv kapasitet

Kulda skaper problemer for NSB. Togsett går med halv kapasitet. 

Glåmdalen

Det haster for Nord-Norgebanen

SV, Sp, KrF og Venstre vil alle få på plass en utredning om jernbane nordover fra Nordland. Men samferdselsministeren er fra Frp, og de mener det er en dårlig idé.

NRK Troms

Folksomt på folkemøte

Godsterminal-møtet måtte flyttes fra aulaen til gymsalen på grunn av stort oppmøte.

Fanaposten

Derfor avvikler Cargolink

Godsselskapet Cargolink sier Jernbanetilsynet skapte en så uforutsigbar situasjon for selskapet at dette bidro til at de nå kaster inn håndkledet.

VG

Hvor skal stasjonen ligge?

Plassering av en ny jernbanestasjon er den største debatten i Horten i nyere tid. Frontene har stått steilt mot hverandre i over 20 år. Denne uka legger Jernbaneverket fram sin anbefaling.

NRK Vestfold

Skogeiere vil ha mer tømmer på tog

Skogeierforbundet foreslår å bygge to nye tømmerterminaler på Østlandet for å effektivisere transporten av tømmer på tog.

Østlendingen

Sprengte 9 km av Rørosbanen

Ordførerne hyllet krigshelten. 

Stjørdalens Blad

16 ordførere støtter «Dobbeltspor snarest»

Samtlige 12 ordførere i Gudbrandsdalen støtter nå målet om dobbeltspor til Hamar i 2024 og til Lillehammer i 2030. 

Hamar Arbeiderblad

Vil ikke subsidiere gods på jernbanen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ikke subsidiere godstransport på jernbane. I stedet vil han legge til rette for en god infrastruktur for å skape forutsigbarhet for næringen.

Åndalsnes Avis

Jernbane på anbud på grunn av suksess

Se til Gjøvikbanen, sier Høyre/Frp-regjeringen, og vil konkurranseutsette togene. Full skivebom.

Radikal portal

Cargolink gir Jernbanetilsynet skylden for at de må legge ned

Cargolink AS transporterer daglig det som tilsvarer 200 vogntog med gods langs landets jernbanenett, men nå er det slutt. Og de gir Jernbanetilsynet skylden. 

Adressa

Dyster stemning på Åndalsnes

Bekymra for konsekvensene.

Romsdals Budstikka

Svakere konkurranse når Cargolink avvikles

– Fra et konkurransemessig ståsted er det uheldig at Cargolink nå velger å forlate markedet. 

Statens Jernbanetilsyn

Trondheim får milliardar til superbussar

Superbussane kjem til Trondheim. Formålet er at fleire skal gå og sykle.

NRK Trøndelag

Vi er en av de store taperne

PostNord reagerer sterkt på at de nå står i fare for å miste godstransporten på Raumabanen. – Enda flere kan miste jobben, tror ordføreren.

NRK Møre og Romsdal

Ikke lenger mulig å betale med kontanter på trikken

Med ny prøveordning krever Ruter at billett kjøpes før påstigning. – I strid med loven, mener NHO Service.

E24

Kjører motsatt spor

- Det beste ved jobben er det fysiske, sier Tonje Christine Freitag Bakke (20). Hun er eneste jente som tar lærlingutdannelse som energimontør på Lillestrøm.

rb.no - annonsørinnhold fra Jernbaneverket

Er Skoppum sentralt for Horten-folk?

Jernbaneverket har nå sikkert bestemt seg, men det kan ikke skade å pirke litt mer i materien: Hvorfor snakkes det alltid om at togstopp ved/nær Hortensveien (Bakkenteigen/Lørge) kun er en stasjon for høyskolen og studenter? Hvorfor snakkes det ikke om vanlige folks reisevaner og behov? Ikke minst for dagpendlere?

Tønsbergs Blad - leserinnlegg

Cargolink legges ned

70 personer mister jobben som følge av at jernbaneselskapet Cargolink legger ned virksomheten.

Drammens Tidende

 

Vil ikke prøve igjen uten nye betingelser

Den ene legger ned. Og den andre store godstransportøren, CargoNet, vil ikke drive godstransport på Raumabanen uten at rammebetingelsene endres.

Åndalsnes Avis

NSB håndplukket selv tog-delen som klikket i januarkulden

NSB må selv må være med å ta ansvaret for at nye Flirt-tog ikke virket som de skulle i januarkulden, da tusenvis av togpassasjerer sto som sild i tønne.

Aftenposten

Slo opp gigantbanner av Bybanen på Bryggen

Det nye byrådet planlegger at Bybanen skal gå over Bryggen. Ved hjelp av et banner av Bybanen i full størrelse prøver motstanderne å snu kursen.

Bergensavisen

Batteriet som driver bommene var flatt

Jernbaneverket beklager svikt i rutinene.

Adressa

Siri Hatlen styreleder i det nye jernbaneinfrastrukturforetaket

I dag ble det nye foretaket som skal drifte infrastrukturen til jernbanen stiftet. 

Dagens Perspektiv

Follobanen: Tunnel ferdigstilt tre måneder før planen

Arbeidet med å sprenge ut og bygge tunnelsystemet for Follobanen 100 meter under bakken ved Grønliåsen ved Åsland, har gått raskere enn planlagt.

bygg.no

Togkonduktør slått i ansiktet

Onsdag ettermiddag måtte et tog fra Sandnes til Stavanger stoppe opp i påvente av politiet. Årsaken var en voldelig passasjer.

Stavanger Aftenblad

Her kommer toget, men bommene blir stående oppe

Jernbaneverket vet ikke årsaken til at bommene ikke virket.

Trønder-Avisa

Punktlighet i jernbanen - hvert sekund teller

En ny bok fra SINTEF gir en innføring i punktlighetsarbeid for jernbanen.

Sintef

Lokaltog til begjær – Intercity til besvær

Trygve Aarflot ser for seg en lokalbane med 14 stoppesteder mellom Halden og Råde som supplement til et rettlinjet hovedspor med stasjon på Rolvsøy.

Fredrikstad Blad

Ekstra kveldstog under Ungdoms-OL

NSB ruster seg for Ungdoms-OL og setter opp en ekstra kveldsavgang fra Lillehammer til Hamar fra 13-20. Februar.

NSB

Erstattes av teknologi

Jernbaneverket sier at ny teknologi er årsaken til at det kan og må gjøres endring på togledelse. 

Hamar Arbeiderblad

Stans på alle T-banelinjer i Oslo onsdag morgen

Et defekt T-banesett som sto mellom Ensjø og Tøyen, førte til stans på alle linjer onsdag morgen.

Aftenposten

Toget skulle testes i vinterforhold - sporet av i snøfonn

Siemens-lokomotivet besto ikke akkurat vintertesten.

Teknisk Ukeblad

Nytt damplokomotiv hos Setesdalsbanen

Det er nå ankommet et nytt museumsobjekt på Setesdalsbanens anlegg på Grovane i Vennesla.

Vest-Agder fylkeskommune

Flere støtter Tveide stasjon

Stiftelsen som skal kjøpe og drifte Tveide stasjon har fått tildelt midler fra Bergesenstiftelsen. Det er initiativtaker Carl Frederik Thorsager glad for.

Lillesands-Posten