Jernbanenyheter
Kristoffer Lindstrøm Westerfjell (20) omkom i togulykken i Rana
- Detaljer
20 år gamle Kristoffer Lindstrøm Westerfjell (20) fra Namsskogan mistet livet da gravemaskinen han satt i ble påkjørt av et godstog lørdag ettermiddag.
Bybanen i tunnel vil være en ulykke for Bergen
- Detaljer
Biltrafikken bør legges i tunnel, mens Bybanen går over bakken.
Tog forsinket av gebyrkrangel – nektet å betale 20 kroner ekstra
- Detaljer
En person har nektet å gå ut av døren på toget i Asker etter en gebyrkrangel. Dermed ble toget stående.
Vy har inngått forlik med Vy
- Detaljer
Vy Communication gikk til sak mot Vy for krenkelse av selskapets varemerke og krevede erstatning på 14 mill kr.
NSBs navnebytte kan bli billigere
- Detaljer
Navnebyttet fra NSB til Vy kan bli billigere enn de 280 millionene det så langt er blitt beregnet til.
Nye Ulriken tunnel vant internasjonal prestisjepris
- Detaljer
Nye Ulriken Tunnel ble kåret til årets beste tunnelprosjekt i sin klasse under årets NCE Tunneling festival.
Nu är nya spårvagnen på plats i Göteborg
- Detaljer
Den nya spårvagnsmodellen M33 är på plats i Göteborg. Inom några veckor kommer vagnen – som har dörrar på bägge sidor – att börja synas i trafik.
Slik vil konduktørene og lokomotivførerne i Go-Ahead kle seg!
- Detaljer
Den 15. desember overtar Go-Ahead driften av Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Torsdag ettermiddag viste de frem de nye kontorlokalene i Kongsgata 54, de nye uniformene og operasjonssentralen.
Nå skal det avgjøres hvem som får tilslaget på Bergensbanen
- Detaljer
Mandag får blir det avgjort hvem som får kontrakten på Bergensbanen og Vossebanen.
Skriftlig spørsmål til samferdselsministeren
- Detaljer
Lise Christoffersen (A): Hvorfor har ikke regjeringen holdt sitt løfte til togpassasjerene om at anbudsutsetting av jernbanestrekninger i Norge verken skulle påvirke billettsystemer, rutetilbud eller priser i negativ retning?
Lise Christoffersen (A): Hvorfor har ikke regjeringen holdt sitt løfte til togpassasjerene om at anbudsutsetting av jernbanestrekninger i Norge verken skulle påvirke billettsystemer, rutetilbud eller priser i negativ retning?
Begrunnelse
15. juni 2015 behandlet Stortinget Meld. St. 27 (2014-2015) På rett spor - reform av jernbanesektoren.
Undertegnede stilte i debatten en rekke spørsmål til daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vedrørende konsekvensene av en anbudsutsetting for billettsystemer, rutetilbud og priser. Høsten før hadde de daværende regjeringspartienes samferdselspolitiske talsperson i Stortinget, stortingsrepresentant Linda Hofstad Helleland, et utspill i VG, der hun på regjeringspartienes vegne var klar til å knuse NSB-monopolet med "blå-blå" slegge.
På denne bakgrunn stilte jeg spørsmål til statsråden om hva som kommer til å skje med årskort, kundekort og periodebilletter på NSB, nå Vy, feks mellom Drammen og Oslo. Betyr det at kundekortet blir mindre verdt enn i dag, dvs. ikke lenger gjelder på de strekningene som skal opereres av andre selskaper? Betyr det at rutetilbudet svekkes fordi passasjerer med periodebillett/årskort på NSB/Vy må stå over de avgangene som er satt bort til andre? Kort sagt - hvordan hadde regjeringa tenkt å hindre at togtilbudet ble dyrere og dårligere når den blå-blå slegga falt?
Statsråden svarte at det ikke var snakk om noen oppsplitting. Videre at mine spørsmål viste at jeg tydelig ignorerte det han hadde sagt i sitt første innlegg: "Det ligger ingenting i denne reformen som vi har nå, som påvirker prisene på billettene i seg selv." Det skulle blitt ett felles billettsystem. Det fantes intet grunnlag for å stille de spørsmålene jeg gjorde.
15. desember 2019 overtar Go-Ahead ansvaret for å betjene Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. Til sommeren overtar SJ ansvaret på sju andre strekninger. Jeg har stilt de samme spørsmålene på nytt, nå til Vy kundesenter, og fått svar: Mitt årskort gjelder ikke lenger som kundekort på de strekningene som betjenes av andre enn Vy. Det blir mindre verdt. Det gis ingen kompensasjon for det. Jeg må stå over tog der årskortet ikke gjelder, eller løse ny billett for den strekningen jeg allerede har billett til. Rutetilbudet blir enten dyrere eller dårligere, stikk i strid med regjeringas løfte. I skrivende stund er det blitt kjent at også enkeltbilletter blir dyrere om man må bytte tog mellom ulike selskaper underveis.
Jon Georg Dale (FrP)
Svar
Jon Georg Dale: Konkurranseutsettinga av persontrafikken på jernbanen har som føremål å gje dei reisande eit togtilbod som er minst like bra som i dag, og som gjev togselskapa sterke incitament til å vidareutvikla og forbetra togtilbodet slik at endå fleire vel toget. Konkurransen om både Trafikkpakke 1 Sør og Trafikkpakke 2 Nord har vist at tilbodet blir betre. Go-Ahead Norge skal vidareutvikla togtilbodet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen med mellom anna fleire togavgangar på alle strekningane. SJ Norge, som vann av Trafikkpakke 2 Nord, har allereie forplikta seg til å auka talet på avgangar på Dovrebanen, Raumabanen og Saltenpendelen frå desember 2021. Avtalen med SJ Norge inneheld dessutan sju opsjonar om betringar i rutetilbodet (fleire avgangar) på fleire av linjene som inngår i trafikkpakka. Regjeringa har lagt opp til at desse opsjonane kan utløysast innan utgangen av 2019, slik at tilbodsbetringane òg her kan innførast frå ruteterminskiftet i desember 2021.
Det er føresegner i Jernbanedirektoratet sine trafikkavtalar, blant dei òg direktekjøpsavtalane med Vy, som regulerer korleis togoperatørane kan prisa ordinære billettar, både einskildbillettar og 30-dagarsbillettar. Desse føresegnene skal sikra at ordinære billettar på Sørlandsbanen, Nordlandsbanen og andre jernbanestrekningar ikkje blir dyrare enn i dag. Vidare er det minstekrav for sosiale rabattordningar på reiser innanlands for å sikra rimelegare billettar til utvalde grupper (barn, studentar og honnør).
Det ligg til togselskapa sjølv, ut frå marknadsmessige vurderingar, å avgjera sin eigen kommersielle rabattstruktur og kor mange lågprisbillettar dei legg ut for sal, til dømes ordningar som årskort og kundekort. Trafikkavtalane inneheld sterke incitament til trafikkvekst ved at togselskapa beheld billettinntektane. Hensikta med dette er å motivera selskapa til å tiltrekka seg fleire reisande. Ulike rabattordningar utover dei avtalefesta ordningane er, basert på røynsle, eit effektivt tiltak for å få endå fleire til å reisa med tog.
Innanfor dei enkelte fjerntogtrekningane, til dømes frå Stavanger til Kristiansand, eller frå Kristiansand til Oslo, ser vi at lågaste pris med Go-Ahead Norge dei første månadene etter trafikkstart ligg omtrent på same nivå som Vy sin minipris. Det er når reisa går over begge desse strekningane at prisane kan bli noko høgare enn dagens minipris med Vy. I den samanhengen er det viktig å påpeika at det er ein beskjeden del av kundane på Sørlandsbanen dette gjeld: Berre tre prosent av dagens kundar reiser i kombinasjon med anna fjerntogstrekning, og for kundar som kjøper minipris på denne reisa kan billettprisen bli dyrare. For kundar med ordinære billettar og sosiale rabattar blir det ingen endringar. Vidare er det ca. fem prosent av kundane på Sørlandsbanen som reiser til/frå intercity-strekningane, og kundar med miniprisbillett vil for denne kombinasjonen òg kunne oppleva ein prisauke. Men prisauken for denne gruppa blir lågare sidan minipris har mindre priseffekt på kortare strekningar.
Utforminga av trafikkavtalane motiverer òg togselskapa til å samarbeida om å utvikla gode pristilbod når reisa skjer med to selskap fordi begge er tente med å få fleire reisande. Go-Ahead Norge har allereie signalisert at selskapet på sikt ønskjer å sjå på samarbeid om gjennomgåande rabattering.
Bane NOR nedjusterer kostandsprognosen for Drammen-Kobbervikdalen
- Detaljer
- Vi må få så mye effekt som mulig ut av hver eneste jernbanekrone, sier prosjektsjef Hanne Anette Stormo i Bane NOR i en pressemelding.
Passasjerer satt to timer i mørkt tog
- Detaljer
Passasjerer på østfoldbanen ble sittende to timer i et mørkt tog på Bekkelaget.
Norsk jernbane har 19 kommunikasjonssjefer og direktører
- Detaljer
Bane Nor har flest kommunikasjonssjefer med sine ti, men ingen av disse har mulighet til å svare på pressehenvendelser om dette før i desember.
Dekorerte venterom med julepynt – ble utsatt for hærverk det første døgnet
- Detaljer
Mandag ble venterommet på Kambo stasjon langs Østfoldbanen dekorert med julepynt. Tirsdag morgen var rommet vandalisert.
Arbeiderens jul på Rjukan stasjon
- Detaljer
Verdensarvsenteret og Rjukanbanen feirer Industriarbeiderens jul og ønsker alle velkommen til Rjukan stasjon neste tirsdag.
Se bildene: Slik blir nye Drammen stasjon
- Detaljer
I 2024 skal nye Drammen stasjon stå klar. Det vil få stor betydning for hele området rundt jernbanen.
Vy kjører tog til julebyen for siste gang
- Detaljer
Torsdag åpner julebyen i Egersund og lørdag setter Vy opp ekstra juletog. I år er siste gang for Vy.
Bruker 60 millioner på sikkerhet, ikke praktbygg
- Detaljer
Dette er ikke et kunstverk slik Aftenposten fremstiller det i dagens avis, men den rimeligste løsningen for å dekke behovet.
Tog uten skadelige utslipp erobrer Europa
- Detaljer
Det slipper bare ut vanndamp. Ingen CO₂ og forurensende partikler. Hydrogentog kan bli løsningen der det blir for dyrt å bygge ut elektriske nettverk.
Bane Nor om sentral stasjon
- Detaljer
Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar er opptatt av byens tilgang til Mjøsa foran det historiske sentrum.
Snøskred sperrer 750 personer inne, og full stans på Ofotbanen
- Detaljer
Snøskred har ført til full stans i togtrafikken mellom Narvik og Kiruna, og i Beisfjord i Narvik er 750 personer innesperret etter at et skred har stengt den eneste veien inn til bygda.
Vy krever 14 millioner kroner fra Vy
- Detaljer
Vy Communication har gått til sak mot toggiganten for krenkelse av selskapets varemerke og krever erstatning på 14 millioner kroner.
Her blir det ekstra seter på tog og buss i juletrafikken
- Detaljer
Med over 26.800 ekstra togseter og 5.200 flere busseter vil Vy øke sjansen for at de reisende kommer seg hjem til jul.
Sprengte første salve for ny jernbanetunnel under Moss
- Detaljer
Ordfører Hanne Tollerud (AP) i Moss fikk æren av å fyre den seremonielle første salven på den nye jernbanetunnelen under Moss.
Danmark vil teste batteritog
- Detaljer
Fra slutningen af 2020 skal der laves prøvekørsler med batteridrevene tog på danske jernbaner på Sjælland og i Jylland.
Tog er trendy
- Detaljer
Å reise med tog over lengre strekninger, nedover i Europa, har blitt trendy. Det mener flere reisende TV 2s reportasjeteam møtte på toget fra Oslo til Madrid.
Nissetrikken klar for avgang - hver søndag i adventstiden
- Detaljer
Bli med på en koselig tur med Nissetrikken! Sporveiens Nissetrikk går fra Stortorvet hver søndag i advent - kl 13 og kl 14.
Modelltog startet årelang konflikt
- Detaljer
I 2016 solgte Morten Pelle Korsmo et modelltog som han hadde bygget selv. Firmaet som kjøpte det, vil hverken betale eller levere det tilbake.
Sporveien starter anskaffelsen av nytt signalsystem til T-banen
- Detaljer
Sporveien har kunngjort anskaffelsen av nytt signalsystem til T-banen i Oslo.
Slik kan reisetiden med tog til Oslo kuttes ned til fire timer
- Detaljer
Dersom ny togstrekning til Voss bare blir til virkelighet kan det åpne seg helt nye bomuligheter for bergenserne.
Bane Nor anbefaler dobbeltspor i vest
- Detaljer
Bane Nor mener fortsatt at dobbeltsporet gjennom Hamar bør gå i vest. Også nå fraråder de den østlige traséen.
Minipris-billettar blir dyrare: – Folk blir jo skremt vekk frå toget
- Detaljer
Når Go-Ahead tek over Sørlandsbanen kan dei billegaste togbillettane bli dobbelt så dyre om du skal reise vidare frå Oslo. Naturvernforbundet fryktar fleire vil velje fly framfor tog.
Bergen får mer jernbanegods og færre lastebiler
- Detaljer
Nygårdstangen godsterminal står foran en nødvendig ombygging. Det kan gi store miljøgevinster og vesentlig økt trafikksikkerhet med færre lastebiler til og fra Bergen sentrum.
Jeg har aldri bestilt togbilletter til utlandet før. Denne nettsiden reddet meg
- Detaljer
Hvor får man oversikt over rutene? Hva er beste alternativ? Å finne svaret krever nesten en doktorgrad i samferdselskunnskap.
Nå blir det persontog mellom Roa og Jevnaker igjen
- Detaljer
Det er flere tiår siden sist man kunne ta persontog mellom Roa og Jevnaker, men nå skjer det igjen.
Klimadebatten: Universitetet i Bergen vil si nei til seminarer i utlandet
- Detaljer
Hele avdelinger skal ikke lenger kunne reise på seminar et sted de må fly til. Dette er en del av Universitetet i Bergens nye reisepolicy.
Ulik prisutvikling for passasjertransport
- Detaljer
Inn mot det grønne skiftet, hvor det er et stort fokus på å legge til rette for lavutslipps-transport, er prisutviklingen en bestemmende faktor for valg av transportmiddel.