Jernbanenyheter

NRC tar ut midlertidig forføyning på Arna-Fløen - stopper kontraktsignering med AZVI

Både NRC og Baneservice klaget på tildelingen av en jernbaneteknisk kontrakt til en verdi på rundt en halv milliard kroner i prosjektet Arna-Fløen i Bergen til spanske AZVI s.a. 

bygg.no

28 skadd da trikk sporet av i Lisboa

28 mennesker ble skadd da en trikk sporet av og krasjet i Portugals hovedstad Lisboa fredag kveld. 

Nettavisen

Her er InterCity-vinneren

Vestfold ligger an til å få det første sammenhengende dobbeltsporet på Østlandet. Med anleggsstart på to nye prosjekter fra neste år blir det fra 2025 mulig å reise mellom Oslo og Tønsberg på én time.

Jernbanemagasinet

Go-Ahead må få fullere tog

Go-Ahead legger opp til en trafikkvekst som tilhører sjeldenhetene, ifølge trafikkforsker. 

Dagsavisen

Bybanen er en drivkraft i byutviklingen

Når man skal beregne passasjergrunnlag for nye bybanetraseer, er det mer enn boliger som må tas med.

Bergens Tidende

Krever støtteordning for gods på jernbane

Store mengder gods føres fra bane til veg i 2019. For Jernbane, Besteforeldrenes Klimaaksjon, Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund beklager sterkt nedtrappingen i godstransport på jernbane som CargoNet og Green Cargo gjennomfører.

NTB

Togstans koster

Hver gang et tog blir innstilt på Sørlandsbanen, kan Go-Ahead tape 25.000 kroner.

Dagsavisen

Bane NOR med klar anbefaling i Sandefjord

Fire jernbanetraséer er utredet mellom Stokke og Sandefjord. Bane NOR anbefaler videre planlegging av en av dem. – Totalt sett er Torp Vest klart best, sier prosjektsjef Hanne Sophie Solhaug. 

bygg.no

Tog er egentlig ikke særlig vestlandsk

Men for meg er togturen over vannskillet en av grunnene til å elske Vestland. 

Bergens Tidende

NSB fjerner turist-tog på Raumabanen

Men øker kapasiteten på ordinære tog. 

Sunnmørsposten

Dropper granskning av britisk togseier på Sørlandet

SV fremmet tirsdag forslag om uavhengig granskning av anbudsprosess og kontrakten på å kjøre Sørlandsbanen til britiske Go-Ahead. Forslaget får ikke flertall i Stortinget. 

Dagens Næringsliv

Bybanens vaskehall går til gjenbruk

– For oss er det en gladsak at vi kan gjøre det på denne måten, sier Roger Skoglie i Bybanen Utbygging. 

Bergensavisen

Ekspert mener spilleregler ble brutt da Go-Ahead slo NSB og SJ.

Robert Myhre er ledende ekspert på offentlig anskaffelser. Han mener Jernbanedirektoratet brøt spillereglene under konkurransen om Sørlandsbanen. 

Aftenposten

Til Råde for å ta toget – det kan ikke være seriøst ment?

– Det kan ikke være seriøst ment at Fredrikstad-folk skal kjøre bil til Råde og parkere der når de skal ta toget, mener Lise Thorsø Mohr, Fredrikstad Sp. 

Fredrikstad Blad

Havnet utfor plattformkanten

Brøytebilen sto fast mellom perrongen og sporet på Nordby stasjon rett nord for Jessheim. 

Romerikes Blad

Politikerne må redde godstransport på bane

Naturvernforbundet ser med stor bekymring på konkurransesituasjonen for godstransport på bane i Norge. 

Gudbrandsdølen Dagningen

Tog tatt av fotoboks for fartsovertredelse i Tyskland

Ob der Lokführer von der Polizei ein Knöllchen für zu schnelles Fahren ausgestellt bekommen hat? Wohl eher nicht. 

Mitteldeutsche Zeitung

Færre godstog på norske skinner

I går gikk det siste godstoget fra Åndalsnes, i og med at Green Cargo satte sluttstrek for sin aktivitet på Raumabanen. Det skjer bare to år etter at Cargolink ga opp å kjøre godstog på samme strekning på grunn av manglende lønnsomhet. 

Dagsavisen

Vi ble tatt på senga over den store interessen

Aldri før har det vært så stor pågang av reisende som vil være med på juletur med Tertitten. Forrige helg var det lange køer og mange familier som ikke fikk plass.

Romerikes Blad

Høyre sier nei til trikketunnel

Høyre synes forslaget om tunnel i Ekebergåsen virker for risikabelt og kostbart. De lanserer en alternativ løsning. 

Aftenposten

Lang tradisjon med navn på togtilbud

Go-Ahead skal benytte markedsnavnet «Sørtoget» når selskapet overtar trafikken på Sørlandsbanen i desember 2019. Med det følger selskapet en historisk tradisjon. 

Jernbanemagasinet

Luxembourg innfører gratis tog, trikk og buss

Luxembourg ligger an til å bli det første landet i verden som innfører gratis kollektivtilbud. 

Nettavisen

Frykter færre ildsjeler

Regjeringens ønske om å lage stadig større museumsenheter kan svekke det lokale engasjementet ved småmuseene. Det frykter styreleder ved veterantoget Tertitten i Sørumsand. 

Klassekampen

Jernbanedirektoratet avviser togjuks

Jernbanedirektoratet reagerer sterkt på påstander om avtalt spill om Go-Ahead-kontrakten. 

Dagsavisen

Baneservice og NRC påklager tildelingen av Bane NOR-kontrakt til spansk entreprenør

21. november kunngjorde Bane NOR at spanske AZVI s.A. ble tildelt en jernbaneteknisk kontrakt til en verdi på rundt en halv milliard kroner i prosjektet Arna-Fløen i Bergen. 

bygg.no

NSB og SJ vil slå tilbake

Både NSB og SJ gjør et nytt forsøk på å vinne en togkonkurranse. 

Rogalands Avis

Frykter dårligere kollektivtilbud mellom Røros og Trondheim

Fremtidens regionale kollektivtilbud behandles i fylkestinget 14. desember. 

Nea Radio

Nå er Valkyrien stasjon pyntet til jul

I stummende mørke har Valkyrien stasjon ligget der siden den ble nedlagt i 1985. Men i 20 dager i desember hvert år pyntes stasjonen til jul. 

Dagsavisen

Lokomotiv og lastebil kolliderte

Et arbeidslokomotiv og en lastebil har krasjet sammen på Linjegodsterminalen i Drammen. 

Drammens Tidende

NSB har kastet flere hundre tusen pledd i søpla

NSB kaster et fjell av fleecepledd rett i søpla hvert år, til tross for at pleddene bare er brukt én gang.

NRK

NSB og Fjord1 startar nytt selskap saman

NSB-konsernet og Fjord1 har gjort intensjonsavtale om å etablere eit nytt reiselivsselskap, som dei skal eige 50 prosent kvar, melder selskapa i ei pressemelding. 

Hardanger Folkeblad

Ny rapport: - Nordlandsbanen best egnet for hydrogentog

En ny rapport fra SINTEF sier at Nordlandsbanen er togstrekningen som vil ha størst gevinst av å gå over til hydrogen som drivstoff. 

Avisa Nordland

Dette toget skal redde liv

Med ullpledd, medisiner og 25 000 liter vann om bord kan toget rykke ut til kritiske situasjoner langs Bergensbanen. 

Bergensavisen

Bybane på dekk er en bedre løsning

Bybanen er det dyreste kollektivprosjektet vestpå siden Bergensbanen, med en kostnadsramme på bortimot 25 milliarder kroner. Hittil har Bybanen hatt skuffende liten effekt både på kollektivandeler og bilbruk. 

Bergens Tidende

Raumabanen blir et monument over politikere som kun tar miljøet alvorlig i sine festtaler

Godstransporten på Raumabanen ligger på dødsleiet. Hvor er fylkes- og rikspolitikerne, trafikksikkerhetsorganisasjonene, miljø- og klimaforkjemperne, alle som i festtaler tar med «mere gods over på bane»? 

Romsdals Budstikke

Baneplaner må på sporet

Togtilbudet mellom Lillehammer og Hamar har i flere tiår stått på stedet hvil. Togskinnene går der de alltid har gått. Mangel på krysningsspor gir mye venting. 

Gudbrandsdølen Dagningen

På skinner i natta

Reiser du om natten, kjennes ikke togturen så lang. På veien kan du ha spart penger, miljø og flyplass-stress. Og kanskje får du en norsk moskus eller en afrikansk soloppgang med på kjøpet. 

Dagsavisen