Jernbanenyheter

Ruter fjerner setemerking - nå skal man sitte skulder ved skulder

Nå fjerner Ruter gradvis klistremerkene på setene, slik at passasjerer kan ta i bruk flere seter og spre seg mer i transportmidlene.

Nordstrands Blad

Oslo-byrådet vil heller bygge bybane i Bergen enn Fornebubanen

Det er tydeligvis viktigere for Byrådet å stanse veitunneler i nabokommunen, enn å prioritere kollektivtilbudet i Oslo. Ti milliarder til kollektiv og infrastruktur er i ferd med å forlate Oslo-regionen.

E24

Tyskerne konkretiserer ambisiøse jernbaneplaner

Nå skal tyske planer om å doble antall passasjerer på jernbanen og øke markedsandelen på gods til 25 prosent innen 2030 konkretiseres og gjennomføres.

samferdsel.toi.no

Havarikommisjonen: Menneskeleg svikt førte til togkollisjon på Flåmsbana

I fjor sommar kolliderte to tog på Flåmsbana etter dei kom inn på same spor. Havarikommisjonen peikar på menneskeleg svikt og mangelfulle tryggleiksrutinar.

NRK Vestland

Frykter smell på planovergangene i sommer

I sommer skal ekstra mange på bilferie i eget land. Dermed øker risikoen for trafikkulykker på planovergangene.

Eikerbladet

Jobber med trikkesporene hele sommeren

Sporveiens prosjekt med å oppgradere trikkeinfrastrukturen i Grefsenveien mellom Åsengata og Vitaminveien vil pågå gjennom hele sommeren.

Sagene Avis

Autonome droner skal finne slitasje på Europas jernbaner og broer

Automatiserte droner skal samarbeide om å inspisere jernbaner og broer – og til og med lade seg selv ved hjelp av strømmaster.

Teknisk Ukeblad

Jeg er dypt bestyrtet over det som avdekkes. Er Nordlandsbanen snart en saga blott?

«Alle» vet at Svenska Jernvegen (SJ) vant anbudet for togtilbudet på Nordlandsbanen i fjor og andre togstrekninger etter hvert. Vet virkelig «alle» hvordan det blir? Jeg må si at jeg er mistenksom, dypt bekymret og forskrekket.

Helgelendingen

Fra gammeldags jernbane til moderne magnettog

Det finnes uendelig med gode grunner for å bygge ut magnettog.

Nettavisen

Har evaluert trikketiltak i ny rapport

På oppdrag fra byrådet har Ruter, i tett samarbeid med Sporveien, gjort en systematisk gjennomgang og evaluering av tidligere foreslåtte trikketiltak for å utrede hvordan trikketilbudet i Oslo bør utvikles videre.

Ruter

Bane Nor arrangerer leverandørkonferanse om konkurranseutsetting av drift og vedlikehold

Bane NOR planlegger en leverandørkonferanse i oktober knyttet til konkurranseutsetting av drift og vedlikehold av jernbanen i Norge.

bygg.no

Historien bak Rallarvegen

Rallarvegen er Norges mest kjente sykkelsti, og et biprodukt av en av Norges største ingeniørbragder. Men hva er egentlig Rallarvegen, og hva er historien bak?

Vi Menn

Hareide står fast på E18-krav for å støtte Fornebubanen – full klinsj med Oslo og Viken

Oslo og Viken har startet prosessen med å bygge Fornebubanen, men regjeringen holder fast på kravet om lokale lånegarantier til motorvei for å støtte banen.

ABC Nyheter

Fortsatt fett å være jernbanesjef

Fastlønnen til jernbanesjefene økte minst like mye som lønnen til de ansatte i fjor, men lavere utbetaling av bonus gjorde at noen av toppsjefene fikk mindre å rutte med.

NJF Magasinet

Satt igjen på perrongen - toget kunne ikke vente to minutter

Toget kunne ikke vente på rullestolbruker Peter Henrik Andersen. Han måtte vente en time på neste tog, mens reisefølget reiste videre med toget til Hamar.

NRK Innlandet

Jernbanedirektoratet utsetter konkurransen om togtrafikk rundt Oslo

Jernbanedirektoratet utsetter konkurransen om Trafikkpakke 4. Årsaken er blant annet koronapandemien.

Dagsavisen

Vil fjerne jernbane for godt

Jernbanenettet i Norge krymper. Togene kjører i dag på flere hundre færre kilometer med jernbane enn på det meste.

Dagsavisen

Nå vil nattogene gå på Dovrebanen igjen

Alle nattog på Dovrebanen i rute fra 13. juli.

Opdalingen

Effektiviserer jernbaneutbygging med nye digitale løsninger

Et av Norges største pågående jernbaneprosjekter UDK Drammen – Kobbervikdalen har høye ambisjoner: Prosjektet gjennomføres med markedets beste digitale løsninger for å effektivisere arbeidet.

mynewsdesk.com

Go-Ahead setter inn natt-togene igjen

Til helga kan du ta toget som normalt igjen på natten.

Dagsavisen

Buss for tog skapte kaos i morgenrushet. – Dette er helt håpløst

Smekkfulle busser og trange T-baner. Passasjer på Østfoldbanen beskriver mandagens morgenrush som kaospreget. Nå tar Vy selvkritikk og lover et bedre tilbud tirsdag.

Aftenposten

Passasjertog sporet av

Togsettet som skulle brukes til morgentoget til Oslo, sporet av under forflytting ved jernbanestasjonen i Bergen mandag morgen.

Bergens Tidende

Et samlet Nord-Norge for jernbane

Det er på høy tid at den mer enn 100-årig historien med utredninger, konseptvalg og konsekvensvurderinger av Nord-Norgebanen avsluttes.

Fremover

Her blir det ni parkeringsplasser for nye tog

To aktører leverte tilbud, og Trym Bygg og Anlegg fraTrondheim fikk oppdraget.

Trønderbladet (pdf)

Har konkludert etter togulykken i Danmark hvor norsk far og sønn omkom

Lyset på overgangen der norske Kim André (34) og sønnen Benjamin (7) omkom etter å ha blitt påkjørt av et tog i fjor sommer, fungerte som det skulle, har den danske havarikommisjonen konkludert.

VG

«Brubanen» krever mye vedlikehold

Bruene krever et nøye ettersyn, vedlikehold og fornyelse. Hver eneste av de 496 bruene på Sørlandsbanen har sine særegenheter.

Jernbanemagasinet

Steinar Olsen skrev anbud for Vy. Nå leder han SJ-trafikken

– Det er litt spesielt. Du får jo et eierskap til det du har jobbet med, sier den erfarne jernbanemannen og sikter til at han var med på å skrive kvalitetsdelen av Vys anbud for trafikkering av banene i nord. Men Vy tapte på pris, og nå er det SJ som gjelder.

Jernbanemagasinet

Plattformtiltak på Trønderbanen

Som del av en betydelig modernisering av Trønderbanen kommende tiår, må også mange av dagens plattformer oppgraderes.

Bane NOR

Setter inn selvkjørende busser i Oslo sentrum

I sommer skal selvkjørende busser kjøre midt i Oslo sentrum. De skal teste ny teknologi for å takle lyskryss.

Aftenposten

Gjermundshaug Anlegg tildelt storkontrakt på Jaren stasjon

Hensikten med prosjektet på Jaren stasjon er å øke hensettingskapasiteten på Gjøvikbanen for å benytte lengre togsett og for å forberede for togtilbudet som er planlagt i Ruteplan 2027.

bygg.no

Yrket mitt: Halldis (36) er lokførar

– Det beste med jobben er nok dei fine naturopplevingane og stoltheita ein får av å køyre tunge og lange tog. Ingenting slår det å sitje der åleine i førarrommet, kanskje med god musikk på høgtalarane og suse gjennom vakre landskap.

framtida.no

Etter forrige vedlikeholdsrunde ble det oppdaget enda mer

Et av Skreias landemerker er den gamle lokstallen, og den er bevaringsverdig. Tidens tann har gnagd godt på murveggene, og nå var det på høy tid med en oppgradering.

Totens Blad

Rutetogene på Thamshavnbanen starter fra helga

Fra og med 27. juni vil det gå tog i faste ruter på Thamshavnbanen. Det blir rutetog lørdag og søndag samt tirsdag og torsdag. Togene er satt opp for at det skal være litt tid til opplevelser i begge ender av togturen.

Trondheimsporten

Jernbanedirektoratet vil la pendlerne få bruke flytogene som vanlige tog

Fra 2028 kan flytogene bli en del av den vanlige rutetrafikken. Det kan bety slutten på merkevaren Flytoget. Alt skyldes en syv kilometer lang tunnel.

Aftenposten

Mariann (39) skulle egentlig bli kunstformidler. I stedet ble jernbane og fagforening den store lidenskapen

Da sommerjobben åpnet for et årsvikariat i CargoNet i Oslo, slo Mariann Ravnanger Nilsen til. Nå er det ikke kunst, men jernbanepolitikk og ansattes rettigheter hun formidler.

NJF Magasinet

Stappfulle busser og tog: Ber passasjerene ta mer ansvar

– Vi kan ikke late som vi er smittevernpoliti. Det er opp til hver enkelt å ta ansvar, og ikke gå på en overfylt buss- eller togavgang, sier Åge-Christoffer Lundeby kommunikasjonssjef i Vy.

NRK

Koronasmitte: Her desinfiseres Norges travleste togstasjon

Hvordan kan man nullstille koronaviruset på Oslo S? Arbeidsmanden ble med på en total desinfisering.

Arbeidsmanden