Artikkelindeks

7. juni var det duket for medlemstur på og langs jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn.  Som så mange ganger tidligere stilte Bane NOR velvillig opp som våre verter og utmerkede guider, underveis orienterte de om det nye dobbeltsporet.  Denne gangen var turen lagt opp til å gå i motsatt retning med oppmøte på Porsgrunn stasjon, hvor Rutebilhistorisk Forening avdeling Vestfold ventet på oss med en veteranbuss. 

Som ved et tilsvarende arrangement i 2013 spanderte NSB togreisen for strekningen Oslo S ─ Porsgrunn og Larvik ─ Oslo S.  Det var felles togreise med tog 853, ankomst Porsgrunn kl. 17.40. Tilbakereisen fra Larvik stasjon var med tog 834, avgang kl. 20.32.   

Men før en kommer så langt, var det noen som la ut på tur langt tidligere på dagen.  Som noen sikkert er kjent med, er det et relativt tett slektskapsforhold mellom lokalavdelingens leder og NJKs forlagssjef.  Nå hadde det seg slik at denne forlagssjefen denne dagen hadde et ærend på Bryn for å ta imot Norsk Jernbanekalender 2018, og da hadde ikke nevnte lokalavdelingsleder mye annet å gjøre enn å henge på.

 2017 06 07 2268 HMT 700 72

 En regnvåt onsdagsmorgen på Sandefjord stasjon, tog 812 kommer inn på stasjonen, reisen til Bryn kan starte.

 

Etter å ha sørget for at kalenderne kom trygt i hus på Bryn, bar det ned til Oslo S og ombord i tog 853, som fremføres med dobbelt 70-sett.  Ettersom det erfaringsmessig er best plass i det bakre settet (selv om toget i det store og hele er godt og fullt frem til Drammen ...), ble de påmeldte gitt beskjed om at vi samles i togets nest siste vogn (tredje vogn i bakerste sett).  Vel inne på toget var det endel logistikk forbundet med utdeling av billetter, som en velvillig billettautomat i Sandefjord hadde spyttet ut, og salg av den nye kalenderen.  Det kan være forklaringen på at kameraet ble liggende urørt helt frem til Larvik.  Stygg sak ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Vel ankommet Larvik stasjon i spor 3, Trine Bratlie Evensen og Terje Walle (med tung, gjennomsiktig bagasje ...) fra Bane NOR entrer toget sammen med sakesløse turdeltagere som hadde blitt kommandert til å fungere som pakkesel.  Hva man ikke skal måtte gjennomgå for fellesskapets beste ...

 

Så gjentok det seg med kameraet:  Underveis fra Larvik til Porsgrunn ble det neglisjert.  Heldigvis var det ikke vondt å be da vi ankom Porsgrunn i et vær vi ikke syntes all verden om ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Tog 853 fortsetter ferden mot neste og siste stasjon Skien, vi begir oss til gatesiden av stasjonsbygningen, hvor ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... denne skjønnheten, en Volvo B 57, 1968-modell, med fortid fra Rutebilene Farmand, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

 ... men ikke så mye brukt ettersom den ikke er utrustet med turbo.  Det siste merket vi effekten av i Lillegårdskleivene underveis fra Eidanger til Langangen ...

 

Fra Porsgrunn stasjon gikk ferden til Bjørntvedt hvor sidesporet og den nordre portalen til Eidangertunnelen skulle studeres.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Fremme på Bjørntvedt kunne turdeltagerne studere dagens første ekspressavgang fra Oslo, tog 861, fordi det toget hadde blitt omtrent 20 minutter forsinket.  Innimellom passer det bra at et tog er forsinket ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Den store bussen ble ikke fullt så stor ved siden av Norcems siloanlegg på Bjørntvedt.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Nede på sporet til den nye banen sto pukkvogner på rekke og rad, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... det ble naturlig nok gjenstand for oppmerksomhet ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

For å kunne ta anlegget i nærmere øyesyn var det nødvendig å ta en spasertur, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... underveis kunne anleggssporveksler studeres, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... og vel nede ble man møtt av trekkraften til pukktoget, en MZ IV.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Øystein Wiik (t.v.) og Johan Myhre fant veien ned, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... som så mange andre var også Stefan Bårli Hansen godt utstyrt med kamera.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Nordre portal til Eidangertunnelen ved kilometer 181,5.  Samme kilometer på banen fra 1882 er omtrent 1,5 kilometer fra Oklungen i retning Eidanger.  Fra Oklungen til der gammelt og nytt spor møtes er det rundt 12 kilometer.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Stadig flere har kommet ned til sporet, noen ser lengselsfullt i retning av pukktoget og ønsker at det hadde vært mulig å gå nærmere ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Egil Grønstad (t.v.) og Bane NORs Trine Bratlie Evensen i samtale, i bakgrunnen Jan Erik Bruun.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Stadig flere vitebegjærlige deltagere er på plass ved sporet.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Bjarne Holhjem (nærmest) i dialog med Trine Bratlie Evensen, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... svarene inkluderer armbevegelser - som neppe viser hvor stor fisken som glapp var ...  Egil Grønstad og Dag Eivind Holhjem følger med.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Samtalen er utvilsomt god og innholdet interesserer utvilsomt mange, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

 ... samtidig som enkelte gjennomfører selvstudier.

 

Men om programmet skal holde må vi videre, vi sa takk for oss på Bjørntvedt.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Bane NOR hadde styrket sitt nærvær på Bjørntvedt, han takkes med en Norsk Jernbanekalender 2018 og blant annet litt lokale drikkevarer.

 Med alle på plass i bussen bærer det videre, neste stopp er Solumbrua.  Mer om det på neste side.

 


 

Fra Bjørntvedt bar det strake veien til Solum.  Vel, det var sånn sett strake veien, men Lillegårdskleivene i en buss med motor uten turbomating ble en god øvelse i å nyte utsikten.  Lenge.  Samtidig var det utfordrende å nyte utsikten, full buss og fuktig bekledning gjorde sitt til at duggen fant seg vel til rette på alle sidevinduene.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

To av lokalavdeling Vestfolds representanter - leder Hans Morten Tamnes (t.v.) og sekretær Torstein Sunde.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Full buss, en Volvo B 57 1968-modell som tilhørte Rutebilene Farmand.  Til høyre sitter Terje Walle fra Bane NOR, nærmest Torstein Sunde, vår sekretær. 

 

Vel fremme på Solum åpenbarte dagens utfordring seg.  Nøkkelen til suksess, hvor var den ...?

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Terje Walle ringer en "voksen", kanskje en nøkkelperson ...?

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Mens nøkkeldramaet utspiller seg, venter forventningsfulle turdeltagere i bussen.  Oppe til venstre står Infranords sporbyggingstog.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Terje Walle fremdeles opptatt i telefon, Trine Bratlie Evensen lurer naturlig nok på hva det er som skjer, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... etterhvert blir det klart at planen om å kjøre til Solumbrua gikk i vasken, en nøkkelperson uten egnet nøkkel satte bom for det …

 

Hva er så en god erstatning når det ikke lar seg gjøre å se Solumbrua på nært hold?  Det obligatoriske familiebildet selvfølgelig!  Seansen fant sted på Skillingsmyr.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Familiebilde 1 med komplett Bane NOR-besetning.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Familiebilde 2 med redusert Bane NOR-besetning og fulltallig NJK-tilstedeværelse.

 

Og hva er så den nestbeste erstatningen?  Nærkontakt med sporbyggingstoget!

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Ivrige deltagere legger i vei ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... i mer eller mindre sluttet (u)orden ...

 

Før vi kan komme helt bort må en ansvarlig person sikre at det er greit.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Trine Bratlie Evensen, også kjent som ansvarlig person, på vei bort for å klarere vår tilstedeværelse mens ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... et knippe menn venter i åndeløs spenning.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Hvilke overtaleleser som skulle til vites ikke, men ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... til alles tilfredshet ble forespørselen velvillig behandlet.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Sporbyggingstoget nesten fremme på Solumbrua.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Årsaken til at sporbyggingstogets var til stede da vi kom, var at de hadde hatt et nedbrudd. Et par hydraulikksylindre av den litt voksne sorten hadde funnet det for godt å være ugreie, en Huddig med pallegaffel og en passe pallestabel fungerte utmerket som hjelpemiddel for å få løsnet og løftet sylinderne ned.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Ikke uventet var noen enhver om ikke høyt og lavt, så i det minste allestedsnærværende.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Fotografen med kameraet fotograferer fotografen som fotograferer med brettet.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Torstein Reiersen ser etter at inntrykkene bevares for ettertiden.

 2017 06 07 2268 HMT 700 72

Sporbyggingstoget omringet, hovedsaklig på den ene siden, av vitebegjærlige jernbaneinteresserte.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Ikke så altfor mange ukene tidligere kunne skjæret i forkant av sporbyggingstoget ha brøytet snø i tillegg til pukk ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

I likhet med de andre turdeltagerne fikk heller ikke Bjørn Gilje bruk for den medbragte regnværsbeskyttelsen ... Helt til venstre en av de mange rullene som brukes for å legge ut skinner.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Det fotograferes og kikkes og snakkes og funderes.

 

For deltagerne viste nedbruddet seg å være en hyggelig bonus, mer om det på neste side.

 


 

Som nevnt hadde man hatt et nedbrudd på sporbyggingstoget. Ikke ønskelig for fremdriften, men utmerket for oss som fikk anledning til å spørre og grave de som betjener den store innretningen.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Bjarne Holhjem i hyggelig passiar med en trivelig svenske.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Vår svenske venn tegner og forteller, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... entusiastenes spørsmål suppleres med spørsmål fra Trine Bratlie Evensen, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... det pekes og svares ... 

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... på spørsmål fra alle kanter.

 

Og mens spørsmålsrunden pågår for fullt er skadde deler klare for transport til verksted og reparasjon.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Huddigen har hydraulikksylinderne som har skapt problemer på pallegaflene, neste stopp er verksted for reparasjon.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Det er ikke lett å rive seg løs, det er mye som ønskes undersøkt og fotografert ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Når noen har tyngre argumenter, er det ingen grunn til å stå i veien. Hovedfølget kom rett etter at dette bildet var tatt til den sammen konklusjon ... I det fjerne portalen til Nøklegårdtunnelen, ned til høyre skimtes litt av taket på tidligere Solum trafikkstasjon.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Litt nærmere Nøklegårdtunnelen, litt mer av tidligere Solum trafikkstasjon.

 

Tilbake på Skillingsmyr hvor bussen venter på å ta oss den siste biten tilbake til Larvik stasjon.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

På Skillingsmyr har Skagerak Energi bygd ny omformerstasjon.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Østre portal til Nøklegårdtunnelen.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Innsamling av hjelmer og vernetøy før bussen entres.

 

Vel ombord i bussen ble det sørget for overrekkelse av håndfast takk for innsatsen som gjorde dette arrangementet mulig, først ut var bussjåføren.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

En bussjåfør, en bussjåfør også videre. Stein Rune Klemmetsby var et hyggelig bekjentskap, og en kalender, en flaske ureist eplemost fra Nordre Bergan gård på Råstad og litt lokalbrygget øl fra Sandefjord var så absolutt velfortjent.

 

Ettersom Bane NOR forsterket mannskapet med en til på Bjørntvedt, ble det et underskudd på poser med egnet innhold. Men det løste seg, til alles tilfredshet.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Trine tar et godt grep om posen med gode dråper, deretter følger kalenderen. Terje ser litt betuttet på, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... men han lysner betraktelig da det blir klart at han skal overta posen med dets innhold fra Trine, så skal hun heller få en flaske rødvin. Asbjørn Dvergsnes følger smilende med på seansen.

 

 Turen fra Skillingsmyr til Larvik ble en ren transportetappe, men det var mulig å se anlegget fra bussen, særlig Hallevannetbrua og ved Paulertjønn.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

På Larvik stasjon ventet toget som skulle ta deltagerne vel hjem til sine respektive avreisestasjoner.

 

Da har NJK Vestfold lagt nok en tur på og langs jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn bak seg. Om sånn omtrent tretten måneder er det slutt på togtrafikk langs Farris, og om rundt femten måneder er det klart for tog på dette nye jernbaneanlegget.

Til slutt en takk til de som var med og gjorde denne turen til en hyggelig opplevelse, og velkommen tilbake ved en senere anledning!