Fra Bjørntvedt bar det strake veien til Solum. Vel, det var sånn sett strake veien, men Lillegårdskleivene i en buss med motor uten turbomating ble en god øvelse i å nyte utsikten. Lenge. Samtidig var det utfordrende å nyte utsikten, full buss og fuktig bekledning gjorde sitt til at duggen fant seg vel til rette på alle sidevinduene.
To av lokalavdeling Vestfolds representanter - leder Hans Morten Tamnes (t.v.) og sekretær Torstein Sunde.
Full buss, en Volvo B 57 1968-modell som tilhørte Rutebilene Farmand. Til høyre sitter Terje Walle fra Bane NOR, nærmest Torstein Sunde, vår sekretær.
Vel fremme på Solum åpenbarte dagens utfordring seg. Nøkkelen til suksess, hvor var den ...?
Terje Walle ringer en "voksen", kanskje en nøkkelperson ...?
Mens nøkkeldramaet utspiller seg, venter forventningsfulle turdeltagere i bussen. Oppe til venstre står Infranords sporbyggingstog.
Terje Walle fremdeles opptatt i telefon, Trine Bratlie Evensen lurer naturlig nok på hva det er som skjer, ...
... etterhvert blir det klart at planen om å kjøre til Solumbrua gikk i vasken, en nøkkelperson uten egnet nøkkel satte bom for det …
Hva er så en god erstatning når det ikke lar seg gjøre å se Solumbrua på nært hold? Det obligatoriske familiebildet selvfølgelig! Seansen fant sted på Skillingsmyr.
Familiebilde 1 med komplett Bane NOR-besetning.
Familiebilde 2 med redusert Bane NOR-besetning og fulltallig NJK-tilstedeværelse.
Og hva er så den nestbeste erstatningen? Nærkontakt med sporbyggingstoget!
Ivrige deltagere legger i vei ...
... i mer eller mindre sluttet (u)orden ...
Før vi kan komme helt bort må en ansvarlig person sikre at det er greit.
Trine Bratlie Evensen, også kjent som ansvarlig person, på vei bort for å klarere vår tilstedeværelse mens ...
... et knippe menn venter i åndeløs spenning.
Hvilke overtaleleser som skulle til vites ikke, men ...
... til alles tilfredshet ble forespørselen velvillig behandlet.
Sporbyggingstoget nesten fremme på Solumbrua.
Årsaken til at sporbyggingstogets var til stede da vi kom, var at de hadde hatt et nedbrudd. Et par hydraulikksylindre av den litt voksne sorten hadde funnet det for godt å være ugreie, en Huddig med pallegaffel og en passe pallestabel fungerte utmerket som hjelpemiddel for å få løsnet og løftet sylinderne ned.
Ikke uventet var noen enhver om ikke høyt og lavt, så i det minste allestedsnærværende.
Fotografen med kameraet fotograferer fotografen som fotograferer med brettet.
Torstein Reiersen ser etter at inntrykkene bevares for ettertiden.
Sporbyggingstoget omringet, hovedsaklig på den ene siden, av vitebegjærlige jernbaneinteresserte.
Ikke så altfor mange ukene tidligere kunne skjæret i forkant av sporbyggingstoget ha brøytet snø i tillegg til pukk ...
I likhet med de andre turdeltagerne fikk heller ikke Bjørn Gilje bruk for den medbragte regnværsbeskyttelsen ... Helt til venstre en av de mange rullene som brukes for å legge ut skinner.
Det fotograferes og kikkes og snakkes og funderes.
For deltagerne viste nedbruddet seg å være en hyggelig bonus, mer om det på neste side.