Som nevnt hadde man hatt et nedbrudd på sporbyggingstoget. Ikke ønskelig for fremdriften, men utmerket for oss som fikk anledning til å spørre og grave de som betjener den store innretningen.
Bjarne Holhjem i hyggelig passiar med en trivelig svenske.
Vår svenske venn tegner og forteller, ...
... entusiastenes spørsmål suppleres med spørsmål fra Trine Bratlie Evensen, ...
... det pekes og svares ...
... på spørsmål fra alle kanter.
Og mens spørsmålsrunden pågår for fullt er skadde deler klare for transport til verksted og reparasjon.
Huddigen har hydraulikksylinderne som har skapt problemer på pallegaflene, neste stopp er verksted for reparasjon.
Det er ikke lett å rive seg løs, det er mye som ønskes undersøkt og fotografert ...
Når noen har tyngre argumenter, er det ingen grunn til å stå i veien. Hovedfølget kom rett etter at dette bildet var tatt til den sammen konklusjon ... I det fjerne portalen til Nøklegårdtunnelen, ned til høyre skimtes litt av taket på tidligere Solum trafikkstasjon.
Litt nærmere Nøklegårdtunnelen, litt mer av tidligere Solum trafikkstasjon.
Tilbake på Skillingsmyr hvor bussen venter på å ta oss den siste biten tilbake til Larvik stasjon.
På Skillingsmyr har Skagerak Energi bygd ny omformerstasjon.
Østre portal til Nøklegårdtunnelen.
Innsamling av hjelmer og vernetøy før bussen entres.
Vel ombord i bussen ble det sørget for overrekkelse av håndfast takk for innsatsen som gjorde dette arrangementet mulig, først ut var bussjåføren.
En bussjåfør, en bussjåfør også videre. Stein Rune Klemmetsby var et hyggelig bekjentskap, og en kalender, en flaske ureist eplemost fra Nordre Bergan gård på Råstad og litt lokalbrygget øl fra Sandefjord var så absolutt velfortjent.
Ettersom Bane NOR forsterket mannskapet med en til på Bjørntvedt, ble det et underskudd på poser med egnet innhold. Men det løste seg, til alles tilfredshet.
Trine tar et godt grep om posen med gode dråper, deretter følger kalenderen. Terje ser litt betuttet på, ...
... men han lysner betraktelig da det blir klart at han skal overta posen med dets innhold fra Trine, så skal hun heller få en flaske rødvin. Asbjørn Dvergsnes følger smilende med på seansen.
Turen fra Skillingsmyr til Larvik ble en ren transportetappe, men det var mulig å se anlegget fra bussen, særlig Hallevannetbrua og ved Paulertjønn.
På Larvik stasjon ventet toget som skulle ta deltagerne vel hjem til sine respektive avreisestasjoner.
Da har NJK Vestfold lagt nok en tur på og langs jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn bak seg. Om sånn omtrent tretten måneder er det slutt på togtrafikk langs Farris, og om rundt femten måneder er det klart for tog på dette nye jernbaneanlegget.
Til slutt en takk til de som var med og gjorde denne turen til en hyggelig opplevelse, og velkommen tilbake ved en senere anledning!