11. september 2013 arrangerte lokalavdelingen tur langs anlegget for den nye strekningen av Vestfoldbanen fra Farriseidet ved Larvik til Porsgrunn.  Turen ble lagt opp ved at det var fellesreise med NSBs tog 853 til Porsgrunn, og det er på sin plass å rette en stor takk til NSBs strekningsleder for Vestfoldbanen som spanderte frem- og tilbakereise med tog for de påmeldte.  I Porsgrunn ble vi møtt av en turbuss og to av Jernbaneverkets ansatte.

Denne beretningen starter der reiseleder og fortellerstemme ga seg i kast med reisevirksomheten denne onsdagen i september, nemlig på Torp Sandefjord Lufthavn.  Fruen måtte ha bilen, da ble denne løsningen den greieste.

 Avgang fra Torp Sandefjord Lufthavn for reiseleder og fortellerstemme.  Neste stopp for shuttelbussen er holdeplassen ved Vestfoldbanen.

 

Torp Sandefjord Lufthavn holdeplass.  Shuttelbussen står klar, den har sluppet av de som skulle med toget nordover.  Når den kjører tilbake til lufthavnen, har den med seg nye reisende fra stasjonene sør i det vesle fylket.  Og fra nabofylket ...  Tog 820 triller inn til plattform, reisen kan fortsette.

 

En togreise senere, det er Sandvika stasjon og tid for togbytte for reiselederen, medbringende togbillettene til turens deltagere.

 Sandvika stasjon.  Det var så langt det var hensiktsmessig for reiselederen å reise nordover for å komme sørover.

 

Porsgrunn stasjon og bytte fra tog til buss.  Ettersom jernbanestrekningen vi skal besøke må sies å ha visse mangler på dette tidspunktet, blir det vel en anelse feil å bruke begrepet "Tog for buss".

 Vel fremme i Porsgrunn venter bussen på oss.  Og Trine Bratlie Evensen og Terje Walle fra Jernbaneverket.

 

Første stopp er ved Herregårdsbekken ved Eidanger.

 Utsikt til bro over Herregårdsbekken og påhugget til Eidanger tunnel.

 I motsatt retning er det skjæringen inn mot Storberget tunnel vi ser.  Forskalling for betongtunnelen som skal støpes i forlengelsen av tunnelen er på plass.  En dumper kommer farende ut av tunnelen ...

 ... med nok et lass med sprengstein.

 Mange jernbaneinteresserte samlet på ett brett, og Jernbaneverkets utsendte fikk nok å bryne seg på.

 

Neste stopp på programmet var Ønna, innerst i Langangenfjorden.  Her blir det en kort dagsone bestående av bro over Ønna, beliggende mellom Ønnsåsen tunnel i østenden og Storberget tunnel i vestenden.

 Bro over Ønna sett fra øst.  På motsatt side ses hvor påhugget til Storberget tunnel kommer.

 Det er et stykke til bunns, bro over Ønna ligger 30 meter over dalbunnen.

 Påhugget til Ønnsåsen tunnel er tegnet i fjellet.

 Brobygging på høyt nivå.

 Mens tilskuerne ser på byggearbeidet, blir tilskuerne sett på av brobyggeren.

 Mye forskallingsarbeider og jernbinding skal gjøres før bro over Ønaa er klar til det første toget.

 Det obligatoriske familiefotoet.

 

 Etter Ønna var neste stopp ved Skillingsmyr, beliggende rett ved tidligere Solum vektstasjon på tidligere E18.

 Et knippe jernbaneinteresserte skuer utover den blivende jernbanetraseen.  I bakgrunnen ses påhugget til Skillingsmyr tunnel, øverst i midten av bildet vises autovernet tilhørende den nye E18.  Nærmest står Trine Bratlie Evensen fra Jernbaneverket.

 Traseen i sørøstlig retning mot Solum.  Veien som kommer inn i bildet fra høyre er tidligere E18.

 Påhugget til Skillingsmyr tunnel.

 Turdeltagerne diskuterer og kikker og forsøker etter beste evne å fordøye inntrykkene.

 

Tilbake i Larvik, turen er unnagjort.  Jernbaneverkets personell og bussjåføren er takket for innsatsen, og vi har fått invitasjon til en ny tur om et år.  Den invitasjonen tok det ikke lang tid å takke ja til.

Larvik stasjon, mørket er i ferd med å falle på, og i spor 1 står tog 834 og venter på avgangstiden.

 

Takk for turen!  Og velkommen tilbake ved neste anledning.