Jernbanenyheter

Gaustabanen og Vatnedalen-buss igang for sesongen

Lørdag åpnet Gaustabanen og Gaustatoppen Turisthytte for sesongen, og i den forbindelse startet også skyttelbussen fra Gaustablikk (Vatnedalen) til Gaustabanen. 

Radio Rjukan

Dette er lokførernes mareritt

Denne videoen ble tatt for noen uker siden mellom Haugastøl og Ustaoset. 

Bergens Tidende

La ikke Tønsberg sentrum bli en transportsentral

Det er viktig å sørge for at Tønsberg er attraktiv ikke bare for egne innbyggere men også for tilreisende. 

Tønsbergs Blad

En svært tydelig og gledelig avklaring

Fylkesordfører Ole Haabeth er fornøyd med at samferdselsdepartementet nå tydelig slår fast at InterCity-traseen gjennom Østfold skal gå innom byene. 

Sarpsborg Arbeiderblad

Nei til rett linje på Østfoldbanen

Samferdselsdepartementet sier nei til å utrede flere jernbanetraseer gjennom Østfold enn alternativet gjennom alle byene. 

Fredrikstad Blad

Århusiansk lokomotivfører afværgede katastrofe: Har aldrig set noget lignende

Det kunne have endt så gruelig galt mandag, hvis ikke det havde været for en vaks lokofører.

bt.dk

Boost of Tram cities and Tram expansions in Scandinavia

Scandinavia seems to be into a tram boost for sure. Here we look at the towns having or getting new transit systems. Bergen is one of them.

Distrita

Flåmsbanen stengt etter ras i natt

Raset gikk ved Blomheller natt til onsdag. En stor stein kan ha ødelagt sporet. 

Bergens Tidende

Færre avganger. Færre sitteplasser. Mye buss for tog

Slik blir jernbanesommeren 2017. 

Aftenposten

Tror åpning for konkurranse på jernbanen vil bety lite i Norge

Samferdselsstatsråd Ketil Solvik–Olsen er nå i full gang med å tilrettelegge for anbud som skal gi best mulige togtilbud, men det er mye som må på plass for å sikre en god anbudsprosess. 

anbud365.no

Tunnel fra nåværende stasjon til ny i fjellet under Mokollen - dét hadde gjort seg

En trasé med stopp ved Terminalen Torp Flyplass og gjennomgang under Mokollen er åpenbart en framtidsrettet løsning. 

Sandefjords Blad

ABB sikret seg lukrativ europeisk togkontrakt

Stadler har gitt ABB kontrakter på 580 millioner kroner. 

ABC Nyheter

Denne trikken har kjørt 50 ganger rundt jorda

På 35 år har SL79-trikken med vognnummer 108 kjørt to millioner kilometer. En skikkelig traver i Oslos gater. Og ennå er det noen år til den skal pensjoneres. 

Nordre Aker Budstikke

Mer misfornøyde Rykkinn-reisende

I 2004 var 88 prosent av Rykkinn-beboerne fornøyd med kollektivtilbudet. I februar i år var andelen sunket til 59 prosent. 

Budstikka

Dobbeltspor gir Larvik muligheter

Intercity-satsningen gir Larvik muligheter for gode fremtidige transportløsninger og vil bidra til en god byutvikling. 

Østlands-Posten

Nå gjør Prinsens gate comeback som trikkegate

Etter to år med grundig graving for en halv milliard kroner, gjør Prinsens gate comeback som trikkegate med toveis trikketrafikk. 

Aftenposten

Nå kommer Ringeriksbanen - men ikke perrongen

Bærum vil bygge 10.000 boliger i skogen ved Avtjerna, forutsatt at det bygges togstasjon. Nå kommer toget - men uten perrong.

Budstikka

Erstatt Oslofjordtunnelen med en bro

EU’s såkalte tunneldirektiv fra 2007 krever at Oslofjordtunnelen av sikkerhetshensyn må få et løp nr.2, eller må erstattes av en bro i løpet av 2019.

Akershus Amtstidende

Skinnegående suksess

Ringeriksbanen ser endelig ut til å bli en realitet, men Bybanen trenger fremdeles mer penger. 

Bergens Tidende

Taggere tagget «TOG» – på et tog

Han var med på å slå fast det åpenbare, mannen som er dømt for å ha medvirket til å ha tagget «TOG» på et tog. Og det kostet ham dyrt. 

NRK Trøndelag

Debatt om jernbane

– Det må lages bråk, sier ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad. – Det er viktig at vi roer oss ned i jernbanesaken, sier NHOs Kristin Saga. 

NRK Vestfold

De bygget landet, men 17.000 døde under fryktelige forhold

Torsdag klokken 18 åpner Thorvald Stoltenberg utstillingen Grossraum - tvangsarbeid i Norge under 2. verdenskrig, på Teknisk museum på Kjelsås. 

Nordre Aker Budstikke

Alt om jernbaneplanene

I dette digitale magasinet har vi samlet alt vi har skrevet om jernbaneplanene. 

Tønsbergs Blad

Ble lovet svevebane og T-bane - nå får Fornebu-beboerne enda en bussrute i stedet

Det går i dag 50 busser i timen til Fornebu i rushtiden, det er ikke nok til å frakte alle arbeidstakerne på halvøya. 

Teknisk Ukeblad

Må kutte avganger under omfattende utbedringer på Oslo S

Bane NORs utbedringer på Oslo S får konsekvenser for flere romeriksavganger i sommer. 

Romerikes Blad

Hvem er det som kommer med alle disse syke ideene?

Sandefjord jernbanestasjon bør ligge der den ligger idag. 

Sandefjords Blad

En farlig ferd gjennom bratte fjell og «killer cliffs»

Dette er Skandinavias kargokonge. Et av de raskeste godstogene i hele Europa. Oppdraget: Slå klokken, plukk opp og lever fersk fisk før den blir spolert. 

Fremover

Bane Nor sier nei til å utrede rett linje

Bane NOR anser det som uaktuelt å utrede de ulike konseptene som alternativer i en kommunedelplanprosess. 

Sarpsborg24

En tidel av TBM-tunnelen ferdig

De fire tunnelboremaskinene (TBM’ene) som skal bygge brorparten av den nye tunnelen på Follobanen har nå til sammen boret 4,5 km tunnel. Dermed er over 10 % av TBM-tunnelen ferdig.

Bane NOR Follobaneprosjektet

Leker butikk med jernbane og ansatte

Fra nyttår ble Jernbaneverket til Bane Nor. Det skulle virkelig bli orden på norske jernbaner. Nå må baneselskapet spare en halv milliard. 

Bergensavisen

NSB må spare for å møte konkurransen

For å ruste seg mot kommende konkurranse planlegger NSB å spare 1 milliard kroner i året. 

ABC Nyheter

Planlagt slankekur gir svakere resultat for NSB

NSB-konsernet setter av store beløp til omstilling og nedbemanning foran kommende konkurranse om å kjøre tog. 

Dagens Næringsliv

På innsiden av Norges største samferdselsprosjekt

Bli med på innsiden av Follobanen. 

Aftenposten

Midler tas ut av sporet

Jernbaneentreprenør NRC frykter for vedlikeholdet på blant annet Sørlands- og Nordlandsbanen etter at staten barberer Bane Nor-budsjettet med totalt to milliarder kroner. 

Dagens Næringsliv

Alternative fakta om jernbane

Det er ikkje berre Trump som støttar seg til såkalla alternative fakta. Det har Samferdsledepartementet, som eig NSB, gjort gjennom tiår med utruleg effekt. 

samferdsel.toi.no

Stadig mer gods over på vei er en varslet katastrofe

Mens godsandelen på bane er oppe i 50-70 prosent til Bergen, Trondheim og Stavanger er den nå nede på én til to prosent over Svinesund. 

Fredrikstad Blad

Ski for tog på Valdresbanen

I nesten hundre år gikk det tog på Valdresbanen. Nå har banestrekningen fått nye spor. Skiløperne har tatt over. 

NRK Hedmark og Oppland