Jernbanenyheter

Vy-sjefen om forsinkelser og navne-storm

Det er få mektige byråkrater som må gjennomgå den ilddåpen Geir Isaksen gjorde da han introduserte Vy-navnet den 12 mars. 

Nettavisen

Valdres vil rive – i Numedal har de gjenåpnet banen

Det er sensasjonelt at et kommunestyre vil gjøre vedtak om å rive opp 43 eller 91 kilometer med jernbane i Norge i dag, og forunderlig at man gjør det uten å legge til rette for at motstemmer og aktører på banen gjennom 30 år får komme til orde. 

Oppland Arbeiderblad

Derfor var det både ordførerbesøk, flaggdag og bobler i glasset på jernbanestasjonen

Onsdag var Råstad stasjon ved Torp stappet full av både pølser, kaker, ordførere, kameramenn og diverse velkledde mennesker.

Sandefjords Blad

50 år i damp og kamp

– Vi er vanvittig stolt over det vi har fått til, sier Ivar Gubberud, driftsleder for Norsk Jernbaneklubb Gamle Vossebanen. 

Bergens Tidende

Intern rapport: For lavt gjerde og manglende skilting

Bane NOR er kritiske til sine egne rutiner i en intern rapport etter ulykka på Filipstad tidligere i år. 

Dagbladet

Kommer disse togene også til Norge?

Blir slike hydrogentog snart å se i Norge? Nullutslipp fra jernbanen er mulig i 2030, tror Jernbanedirektoratet. 

Dagsavisen

Åpner for sovevogner

Go Ahead vil vurdere sovevogner på Sørlandsbanen, men ikke før 2021. 

NRK Sørlandet

Flere tog til Sverige

Fra 15. desember blir det flere togavganger fra Oslo til Göteborg, varsler Vy. 

Dagsavisen

Ap: - Follobaneprosjektet bør gjennom en ekstern evaluering

Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson, Sverre Myrli, mener det er avdekket så mange kritikkverdige forhold på Follobaneprosjektet, at gigantprosjektet bør gjennomgå en ekstern evaluering.

bygg.no

Gjerdet som skulle redde reinen er blitt en dødsfelle

Rein på vei til sommerbeitet kan krysse togsporet, men der stopper ferden. – Jeg blir forbanna, sier reineier.

NRK Nordland

Ringeriksbanen kan bli 5,5 milliarder dyrere

Det endelige forslaget til reguleringsplan for Ringeriksbanen er sendt til de berørte departementene. Prisen er 5,5 milliarder kroner høyere enn anslått.

ABC Nyheter

Planene svikter kapitalt og pengebruken går over alle støvleskaft

21 kilometer jernbane gjennom Fredrikstad og Sarpsborg ble planlagt med en kostnadsramme på 8,5 milliarder. Nå foreligger nye tall som viser at prisen vil stige til 28 – 29 milliarder, en økning på 241 prosent.

Fredrikstad Blad

New luxury Caledonian Sleeper trains suffer further delay

Caledonian Sleeper today announced a further delay to the introduction of its brand new trains on Highland routes.

The Scotsman

Alle vi som har kjørt gullfisk, lengter tilbake til den

Han har besøkt utrolige 400 byer verden rundt, som alle har en eller annen form for trikk. Nå har trikkeføreren Nils Carl Aspenberg skrevet bok om Lilleakerbanens 100 år.

Akersposten

Farlig og useriøst om jernbanen

Jernbanen i Norge er ikke noe man leker med. Det er nasjonens viktigste, miljøvennlige transportsystem. Jernbanen frakter 70 millioner togpassasjerer årlig.

Stavanger Aftenblad

Førerløs bussrute åpnet på Akershuskaia i dag

— Dersom noe eller noen er i veien for bussen vil den stoppe. Dersom det befinner det seg noe fremmed i løypa vil bussen sakne farten og gi signal, forsikrer Ruter. 

Vårt Oslo

Når pris er viktigare enn togbrukarane

Så lenge tidshorisonten til anbodsvinnarane er maksimalt ti år, vil dei ikkje legge pengar på bordet til noko togmateriell ut over det som følgjer med anbodet. 

Bergens Tidende

Snart blir det buss for bane

Neste uke begynner Sporveien med vedlikeholdsarbeid på strekningen mellom Majorstuen og Sognsvann samt Majorstuen og Storo. 

Nordre Aker budstikke

Mahnoor (22) kan være den første kvinnelige norsk-pakistanske lokomotivføreren

I desember fullførte hun lokomotivførerutdannelsen. Nå kan Mahnoor Tahir (23) bli den første kvinnelige norsk-pakistaneren i sitt yrke. 

Nettavisen

For de tålmodige

Turer til utlandet med tog er for de tålmodige. Det vet Aled Dilwyn Fisher alt om. 

Dagsavisen

Sørumsand stasjon: Ny plattform fra 3. juni 2019

Det blir endringer for reisende i anleggsperioden. Bane NOR oppgraderer Sørumsand stasjon for å gi en tryggere og mer tilgjengelig stasjon for alle brukergrupper. 

Sørum kommune

Staten kaster millioner etter godstogselskap for å hindre flere vogntog

Godstogselskapene skal få statlig støtte for å kunne hindre konkurs. For lite, for sent, mener stortingsrepresentant. 

NRK Nordland

Konsulentselskap slettet all Vy-omtale på egen blogg

Flere innlegg om merkevarebyttet fra NSB er nå borte etter ordre fra Vy.

NRKbeta

En hyllest til nattoget

For noen måneder siden fikk jeg tilbud om å dra på et seminar i den slovenske hovedstaden, Ljulbjana.

Dagsavisen

Framleis mogeleg å stoppe Bybanen før Fyllingsdalen

Tilleggskostnaden med å føre bybanen inn i Fyllingsdalen er ikkje i rimeleg høve til nytteverdien. Fyllingsdalen har eit av byens beste kollektivsystem frå før.

Bergens Tidende

Svenske vyer for jernbane i Skandinavia og til Europa

Toget opplever en renessanse i Sverige som fossilfritt alternativ til flyet.

Dagsavisen

Regjeringen vil bruke 240 millioner kroner på gods på jernbane over tre år

Regjeringen vil bruke i underkant av 240 millioner kroner i år og de neste to årene på tilskudd til gods på jernbane. Den midlertidige ordningen skal bidra til å få mer av godset bort fra veiene og over på skinnene.

NJF magasinet

Bane NOR Eiendom signerer med Go-Ahead

Avtalen innebærer at alle tog som Go-Ahead skal benytte i sin norske virksomhet, vil bli vedlikeholdt ved Bane NOR Eiendoms nye togverksted på Kvaleberg i Stavanger.

bygg.no

NRC Group skal oppgradere Nordlandsbanen

NRC Group er tildelt en kontrakt av Bane NOR for jernbanetekniske arbeider på Nordlandsbanen.

bygg.no

Løsningen ligger i å fjerne bommene

Trikkebommen på Lilleaker er borte i påvente av at nye kommer opp. Bommene har skapt lange køer i Lilleakerveien, til stor irritasjon for så vel bilister som folk som ferdes i Lilleaker sentrum til fots og med sykkel.

Akersposten

Bane NOR åpner ny publikumsinngang og parkeringsplass i Arna

13. mai åpnet både den nye publikumsinngangen på sørsiden av Arna stasjon og 120 etterlengtede parkeringsplasser.

bygg.no

Ikke alle ansatte fikk tilbud om pendlerstøtte da Bane Nor-jobbene skulle flyttes

Neste år legger Bane Nor ned trafikksentralene i Narvik, Hamar, Stavanger og Kristiansand. Kjetil Drøsdal i Stavanger blir kun med til Bergen om han må.

NJF magasinet

Oppdelingen av norsk jernbane handler om én ting – konkurranse

Årsaken til at jernbanen er splittet opp heter Go-Ahead, MTR, SJ, Vy og andre selskaper som kan komme til å kjøre tog i Norge.

Aftenposten

150 ganger enklere å ta fly til kontinentet

Skal du til kontinentet? Da kan du velge mellom 150 daglige avganger med fly eller én avgang med tog. 

Dagsavisen

Oslo kan få to helt nye T-banestrekninger

Mot byrådets ønske vedtok de borgerlige og Rødt å bygge to korte tunneler, som vil gjøre T-banenettet mer fleksibelt enn i dag. 

Aftenposten

Flere velger togferie, men det er ikke bare enkelt

Flere og flere bytter ut fly med toget. Men billettene er vanskelig å finne ut av og forbindelsene er ofte dårlige. Jernbanedirektøren forklarer det med at toget har tapt i konkurransen med flyene. 

NRK

Denne jernbanestrekningen kan bli én milliard kroner billigere

I 2025 skal det ta under én time å ta tog fra Tønsberg til Oslo. 

Tønsbergs Blad