Jernbanenyheter

Legg ny stasjon på Sem

Det skrives en del om hvor store skader en ny jernbanetrasé gjennom byen kan gjøre. Selvfølgelig kan hele systemet løses på en enkel måte uten vesentlige skader i selve byen. 

Tønsbergs Blad

Tre milliarder spart på Sørlandsbanen?

Samferdselsminister Jon Georg Dale påstår han skal spare tre milliarder skattekroner på å sette Sørlandsbanen ut på anbud. Dette stemmer ikke. 

Aftenposten

Dødsulykke på Oslo S

Politiet sperret av området etter dødsulykken på Oslo S onsdag morgen.

Romerikes Blad

Politikerne har ikke skjønt alvoret

Samferdselsminister Jon Georg Dale har ingen kortsiktige midler til å hjelpe de kriserammede jernbanegodsselskapene. PostNord og Schenker frykter en transportmessig katastrofe.

mtlogistikk.no

Forventet suksess, men endte med nedtur: Nå skal disse fjernes

Flexus-sperreportene ble omtalt som en stor skandale. De har kostet millionvis og stått nytteløst på T-banestasjonene i 13 år. Nå skal de bort. 

Aftenposten

Lekegranat stanset togtrafikken - her er erstatningskravet mot 39-åring

NSB krever over 600.000 kroner av en 39 år gammel mann, etter at han plasserte en lekegranat på Drammen stasjon ifjor sommer. 

Drammens Tidende

T-bane-forlengelse fra Kolsås til Rykkinn og Bærums Verk

Jeg kan erindre forslag om forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn i 1971 i Bærum kommunestyre. 

Budstikka

Plutselig kunne NSB kjøre tog til halve prisen

At bedrifter kan tjene penger på å gi kunder et attraktivt tilbud, ser ut til å være en fremmed tanke på norsk venstreside. 

Aftenposten

Britiske Go-Ahead berget norske arbeidsplasser - NSB med svensk løsning for Sørlandsbanen

Go-Ahead vil bruke NSBs utskilte verksted Mantena til vedlikehold, mens NSB i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen ville bruke svenske Euromaint. 

ABC Nyheter

Ledelsen trodde det var umulig, men T-banen klarte det. Nå er Oslo blant de beste i verden

Blant 36 T-banesystemer verden over, har Oslo pallplass i laveste driftskostnader pr. kjørte kilometer. T-banen sparer flere hundre millioner kroner på dette. 

Aftenposten

Bygg bybane til alle Bergens bydeler

En økende befolkning vil kreve et utvidet transportsystem og mindre belastning på vegnettet. For Bergen sin del - med Bybanen som ryggrad. 

Bergensavisen

Vil ha økt trykk på sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen

Hovedfokuset til Jernbaneforum Sør i 2017 var å følge opp planer og utbygging på Vestfoldbanen, sørge for at Grenlandsbanen kommer inn i Nasjonal transportplan og følge opp planarbeidet for dobbeltspor på Jærbanen. 

Vest-Agder fylkeskommune

Nå skal det klargjøres for nytt dobbeltspor - det betyr støy på dagtid

Bane Nor skal etablere ny trase for Vestfoldbanen på strekningen Drammen-Kobbervikdalen, og mange blir berørt av arbeidet. 

Drammens Tidende

Ingen tog mellom Tynset og Alvdal søndag

Tomme togvogner trillet på egenhånd fra et sidespor natt til søndag. Derfor var togsporet stengt mellom Tynset og Alvdal stengt. 

Adressa

NAF: Togpendlere må få penger tilbake ved forsinkelser

NAF mener det bør innføres en pendlergaranti som automatisk gir togpendlere en del av pengene tilbake hvis toget er forsinket. 

E24

Håper å få igang togtrafikken mellom Dombås og Åndalsnes til tross for rasfare

NVE opprettholder rødt farenivå for det ustabile fjellpartiet Veslemannen. Samtidig er det håp om å finne en løsning som gjør at togene kan kjøre på Raumabanen. 

Gudbrandsdølen Dagningen

Konkurransedirektøren berømmer jernbaneanbud

Direktør Lars Sørgard i Konkurransetilsynet er imponert over anbudsrunden om å få kjøre tog på Sørlandsbanen. – Norge har lært av feilene i Sverige, sier han. 

Dagens Næringsliv

Hvem skal tjene penger på tog?

Vi skjønner såpass som at Go-Ahead kommer til Norge for å tjene penger. Spørsmålet er hvordan de britiske eierne skal sikre seg profitt, uten at de ansatte må betale med dårligere arbeidsvilkår og lavere lønn? Må passasjerene betale? Neida, sier samferdselsministeren - som satser alt på ett kort. 

Nationen

Lokomotiv sporet av – Ofotbanen stengt

Ofotbanen er stengt etter at et lokomotiv kjørte på en stein i sporet og sporet av med én aksling ved Djupvik søndag formiddag. 

Fremover

Toghistorien begynte med britene. Men får passasjerne det bedre når de nå vender tilbake?

Raseri er sluppet løs når NSB vingeklippes enda mer og erstattes med et omdiskutert privat selskap. Attpåtil fra et land kjent for jernbanekaos. 

Aftenposten

Bron över Stora helvetet klar – det första tåget har passerat

Bron över ravinen med det speciella namnet Stora helvetet, väster om Storlien, är nu klar. Fredagen den 19 oktober 2018 passerade det första tåget den drygt 230 meter långa bron. 

trafikverket.se

The Times henger ut Norge for «crazy British rail model»

Storavisen The Times sparer ikke på kruttet. 

Nettavisen

Disse tre er videre i konkurransen om Norges lengste jernbanebru

Bane NOR inviterer tre entreprenører videre i konkurransen om å bygge dobbeltspor fra Eidsvoll nord til Langset i Eidsvoll, et prosjekt som blant annet omfatter bygging av 836 meter lange Minnevika jernbanebru.

bygg.no

NSB har lagt forholdene til rette for Go-Ahead

– Go-Ahead kommer til dekket bord, sier tidligere konsernsjef i NSB, Osmund Ueland. 

Dagsavisen

Jernbanesaken overlevert Statsarkivet

Et samlet arkiv om arbeidet med en jernbane i Troms er overlevert til ettertiden. 

Harstad Tidende

La andre få prøve seg på togdrift

Selv om britene ikke er kjent for sine ferdigheter med å drive tog, bør vi la et annet selskap enn NSB få prøve seg. Kanskje det til og med kan føre til mer fornøyde kunder. 

Stavanger Aftenblad

NRKs «Ryanair-journalistikk» om britisk togoperatør

NRK har satt ut mikrofonstativet for SV, som avfeier en britisk togoperatør basert på én misvisende nettmåling utført midt opp i omfattende streik. 

Nettavisen

Fikk se stasjon i fjellet til 6,5 milliarder kroner

Mens østfoldingene kranglet om trasévalg - benyttet vestfoldingene anledningen til å få lagt nytt dobbeltspor gjennom fylket. 

Halden Arbeiderblad

Britene danket ut NSB: Jernbanen vår er på feil spor

Det springende spørsmålet er hvorfor Go-Ahead har realistisk tro på flere passasjerer enn NSB og SJ. 

FriFagbevegelse

Spente på britisk togaktør

En NSB-fagforening er spent på driften av Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. 

E24

Både E6 og Nordlandsbanen ble stengt idag – større kjøretøy ødela jernbanebro

Nordlandsbanen og E6 ble stengt etter at et tyngre kjøretøy skal ha truffet ei jernbanebro i Mo i Rana onsdag. Bane Nor arbeider på spreng for å flytte broen på plass. 

NRK Nordland

Norsk jernbane sakker akterut

Norske tog er treigere enn tog i Afrika. – Et land i verdensklasse bør også ha et togtilbud i verdensklasse, mener svensk jernbaneekspert. 

Dagsavisen

Go-Ahead wins first rail contract to be awarded in Norway

The Go-Ahead Group (GOG) is pleased to have been awarded the Oslo South package by the Norwegian authorities and the Norwegian Railway Directorate, the first rail contract to be let by the country.

Go-Ahead

Briter slo NSB om norske jernbanestrekninger

Go-Ahead er et privat selskap hjemmehørende i Newcastle i England. Det er den største jernbaneaktøren i Storbritannia og den største bussaktøren i London.

E24

Britiske Go Ahead vant kampen om Sørlandsbanen

Britiske Go Ahead har vunnet konkurransen om å få kjøre Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Et privat selskap slo NSB og svenske SJ.

Aftenposten

Sørlandsbanen blir britisk: – Nå får vi Ryanair-tilstander på skinner

I dag ble det klart at det er det er det britiske selskapet Go-Ahead som får drifte Sørlandsbanen de neste ti årene. Det er første gang et utenlandsk selskap drifter tog i Norge.

NRK

Go Ahead får togkontrakt

Britiske Go Ahead, eller det norske datterselskapet Go Ahead Norge AS, vant den aller første anbudskonkurransen på norske jernbane og skal kjøre togene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen fra neste år.

P4