Jernbanenyheter

Underskrev togkontrakt selv om klage kom inn kvelden før

Svenske SJ klager på avgjørelsen om å gi britiske Go-Ahead oppdraget med å drive Sørlandsbanen. Samtidig jubler Go-Ahead for nysignert kontrakt. 

Dagens Næringsliv

Sørlandsbanen bytter navn til Sørtoget

Go-Ahead skal gjøre mange endringer på Sørlandsbanen, blant annet å bytte navn til Sørtoget. Sjefen tror folk glemmer det gamle navnet fort. 

E24

Svenske SJ vil ha omkamp om Sørlandsbanen

«Vi var best på kvalitet. Pristilbudet fra Go-Ahead er urealistisk.» Dette skriver svenske SJ i sin klage til Jernbanedirektoratet. De vil ha vedtaket om å gi Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til britene omgjort.

Aftenposten

De er jo et monument over en fadese

Sperreportene på T-banen i Oslo ble dyre og ubrukelige, men kan de få et liv etter døden? 

Morgenbladet

Snart skal du kunne bruke månadskortet til hytta

Mange togpendlarar ser seg nøydd til å krysse fylkesgrensa med bil for å unngå fleire månadskort. Når Østfold, Akershus og Buskerud blir slått saman til Viken lovar politikarane å gjere det langt lettare. 

NRK Buskerud

Nye trikkespor koster mer enn firefelts motorvei

Oslo bygger nytt midlertidig trikkespor til 90 millioner kroner. Det er rundt 50 prosent dyrere per meter enn en ny firefelts motorvei. 

Dagens Næringsliv

Et alternativt transportsystem i åsen

Tur- og sykkelvei over Holmenkollbanen med fremføring til Tryvann og hvor elektriske leddbusser erstatter dagens T-bane. 

Akersposten

Vi flyr mye fordi vi ikke har gode alternativer

Vi flyr mye i Norge. Hovedårsaken til det er at alternativene til forurensende flytrafikk er for dårlige. 

Adressa

Tidligere NSB-direktør: Tror NSB vil se svært annerledes ut om de taper en kontrakt til

I 2019 skal to nye togstrekninger ut på anbud. En tidligere NSB-direktør tror tapet av Sørlandsbanen ble en skikkelig tankevekker for det norske togselskapet. 

E24

Sprenger togdrømmen

– Vi skal ikke være pionerer, sier samferdselsministeren, og parkerer med det hydrogentoget i Norge. 

Dagsavisen

Solgte direktørboligen uten budrunde - fikk dobbel pris

Bane Nor solgte Generaldirektørboligen da Runar Vatne la 80 millioner på bordet. 

ABC Nyheter

Søndag stenges Storgata i Oslo for busser. Snart må også trikken ut

Fra søndag stopper ikke bussene lenger i Storgata i Oslo sentrum. I november starter jobben med å bygge midlertidig omkjøring for trikken. 

Aftenposten

London Underground commuters fainting at alarming levels

Hundreds of commuters have fainted on the London Underground during morning rush hours, the BBC has found. 

BBC

Særaldersgrensen i NSB forsvant

Konduktørene i NSB mistet særaldersgrensen sin da pensjonsordningen i konsernet ble lagt om. Tillitsvalgt Anita Lie mener det ikke er bra. 

NJF Magasinet

Bybanevogn med motorsvikt

Det blir lettere kaotisk når mange mennesker skal bytte vogn på Råstøl. 

Bergensavisen

Togkonkurranse gir løft til kollektivtilbudet

Venstre ser forventningsfullt frem til at Go-Ahead vil rulle ut sitt tilbud 15. desember 2019 på Nord-Jæren. 

Stavanger Aftenblad

Frykter nytt jernbanespor stopper bydelssenter i Trondheim

Utbyggere og Trondheim-politikere frykter at planene for nytt dobbeltspor mellom Leangen og Hommelvik kan stoppe byggingen av et nytt lokalsenter på Ranheim. 

bygg.no

Jernbanen skal frakte folk rundt i landet, ikke overskudd ut av landet

Det er god grunn til å være skeptisk til en anbyder som vinner fordi de er billigere. 

Aftenposten

Nå er toget bedre enn bussen

For noen få dager siden tok jeg toget til Oslo. Siden jeg bor mellom Skien sentrum og Porsgrunn sentrum valgte jeg å ta toget fra der porsærne bor. 

Telemarksavisa

Fikk 225.000 kroner i måneden som innleid utbyggingsdirektør i Bane NOR

I et halvt år før Helga Nes ble fast ansatt som konserndirektør for utbygging i Bane NOR, ble hun leid inn til den samme stillingen inn for nærmere 1,4 millioner kroner. 

bygg.no

Bane NOR intensiverer jakten på feilene

Bane NOR jobber på bred front for å få ned antall feil som forsinker togene. 

Jernbanemagasinet

Slik kan NSB bli ødelagt

Før var NSB et selskap med stolte tradisjoner hvor alle ansatte følte en nærhet til NSB hvor de jobbet. 

Tønsbergs Blad

Bane NOR Eiendom selger Generaldirektørboligen

Generaldirektørboligen som ligger på Filipstad i Oslo, har vært i jernbanens eie siden begynnelsen av 1900-tallet. 

bygg.no

Det var ikke mulig å la NSB vinne

– Avtalt politisk spill. Det sier Norsk Jernbaneforbund om at NSB tapte kontrakten om Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. 

ABC Nyheter

Fra bil til forsinket tog

Ikke godt nok. Politikerne setter tøffe mål om at biltrafikken ikke skal vokse, men tilbyr bilistene i stedet forsinkede tog og smuler i erstatning. 

Budstikka

Sammen for Ofotbanen

Ofotbanen er viktig og kapasiteten må økes. Derfor vil fylkesrådsleder Tomas Norvoll i Nordland ha Norrbotten og Luleå med på toget. 

Harstad Tidende

Legg ny stasjon på Sem

Det skrives en del om hvor store skader en ny jernbanetrasé gjennom byen kan gjøre. Selvfølgelig kan hele systemet løses på en enkel måte uten vesentlige skader i selve byen. 

Tønsbergs Blad

Tre milliarder spart på Sørlandsbanen?

Samferdselsminister Jon Georg Dale påstår han skal spare tre milliarder skattekroner på å sette Sørlandsbanen ut på anbud. Dette stemmer ikke. 

Aftenposten

Dødsulykke på Oslo S

Politiet sperret av området etter dødsulykken på Oslo S onsdag morgen.

Romerikes Blad

Politikerne har ikke skjønt alvoret

Samferdselsminister Jon Georg Dale har ingen kortsiktige midler til å hjelpe de kriserammede jernbanegodsselskapene. PostNord og Schenker frykter en transportmessig katastrofe.

mtlogistikk.no

Forventet suksess, men endte med nedtur: Nå skal disse fjernes

Flexus-sperreportene ble omtalt som en stor skandale. De har kostet millionvis og stått nytteløst på T-banestasjonene i 13 år. Nå skal de bort. 

Aftenposten

Lekegranat stanset togtrafikken - her er erstatningskravet mot 39-åring

NSB krever over 600.000 kroner av en 39 år gammel mann, etter at han plasserte en lekegranat på Drammen stasjon ifjor sommer. 

Drammens Tidende

T-bane-forlengelse fra Kolsås til Rykkinn og Bærums Verk

Jeg kan erindre forslag om forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn i 1971 i Bærum kommunestyre. 

Budstikka

Plutselig kunne NSB kjøre tog til halve prisen

At bedrifter kan tjene penger på å gi kunder et attraktivt tilbud, ser ut til å være en fremmed tanke på norsk venstreside. 

Aftenposten

Britiske Go-Ahead berget norske arbeidsplasser - NSB med svensk løsning for Sørlandsbanen

Go-Ahead vil bruke NSBs utskilte verksted Mantena til vedlikehold, mens NSB i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen ville bruke svenske Euromaint. 

ABC Nyheter

Ledelsen trodde det var umulig, men T-banen klarte det. Nå er Oslo blant de beste i verden

Blant 36 T-banesystemer verden over, har Oslo pallplass i laveste driftskostnader pr. kjørte kilometer. T-banen sparer flere hundre millioner kroner på dette. 

Aftenposten

Bygg bybane til alle Bergens bydeler

En økende befolkning vil kreve et utvidet transportsystem og mindre belastning på vegnettet. For Bergen sin del - med Bybanen som ryggrad. 

Bergensavisen