Jernbanenyheter

Lang ventetid på refusjon fra Vy

Titusener av passasjerer måtte finne alternativ transport etter togkaoset på Østlandet torsdag. Ventetidene er lange for å få refundert utgiftene.

DinSide

Fortsatt store lekkasjeutfordringer for Bybane-tunnel

Marti Tunnelbau sliter fortsatt med store innlekkasjer under drivingen av Løvstakktunnelen ved Bybanen i Bergen.

bygg.no

Jernbanereformen: Regjeringen framskynder togkonkurranse på Østlandet

Regjeringen legger allerede nå ut store deler av togtrafikken på østlandsområdet på anbud.

NJF Magasinet

En togpendler knytter neven

Jeg er egentlig en mild togpendler. Men nå er grensen nådd. Som tusener andre knytter jeg neven mot Vy og halehenget av utskilte togselskaper.

Dagbladet

T-banetog skal levere varme til boliger i London

I et nytt forsøk skal varmepumper utnytte varmen fra Londons T-banenett til en del av byens bolighus.

Teknisk Ukeblad

Jernbanekonkurransene i Norge skulle legge mer vekt på kvalitet enn pris

Vy skulle være jevnbyrdig med utenlandske selskaper i en konkurranse om norsk jernbane. Men ble det slik?

Aftenposten

Politisk streik på jernbanen 10. oktober: – Vi skal stoppe tog. Vi skal stoppe alt

10. oktober går de jernbaneansatte ut i politisk streik. Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) håper å få alle transportforbundene i LO med seg i streiken. Og: Det kan bli flere togstreiker framover.

NJF Magasinet

Ny stasjon på Leangen åpnet

– Åpningen av Leangen stasjon er en brikke, en viktig brikke, i satsningen på trøndersk samferdsel. Viktig for togtrafikken, selvsagt, men også viktig i samspillet med andre kommunikasjonsmidler.

bygg.no

De har forhandlet i ett år uten å bli enige. Nå kan det bli Vy-streik

63 medlemmer i Norsk Jernbaneforbund blir tatt ut i streik om meklingen 9. september ikke fører fram.

NJF Magasinet

100 millioner for å få Meråkerbanen på strøm

I statsbudsjettet for 2020 setter regjeringen av midler til elektrifisering av Meråkerbanen og Trønderbanen mellom Trondheim og Stjørdal.

Nettavisen

Nå stenges Storgata i to år

Fra mandag av går trikken i en ny trasé rundt, og Brugata holdeplass forsvinner. Gaten skal graves opp og bli ny.

Aftenposten

Bane Nor varsler kutt i støtte til Setesdalsbanen

Bane Nor har varslet at de ønsker å omprioritere midlene de bidrar med for å holde museumstoget Setesdalsbanen i drift. Det kan føre til nedleggelse av museet.

NJF Magasinet

Nytt jernbaneselskap nekter unge ansatte å dra på kurs

Hver høst arrangerer ungdomsutvalget i Norsk Jernbaneforbund (NJF) ungdomskurs. I år nektes de ansatte i Spordrift permisjon for å delta.

NJF Magasinet

Laying the foundations for energy-efficient traction

While rail is generally considered an energy-efficient form of transport, there is still significant potential for the industry to reduce power consumption and particulate emissions.

railjournal.com

Lover togløft i Trøndelag

Regjeringen varsler et togløft i Trøndelag med elektrifisiering, nye tog og flere avganger allerede fra 2020.

opp.no

Her subsidieres hver passasjer med 767 kroner

Det er ikke gitt at Bratsbergbanen, Norges mest subsidierte togstrekning, har en fremtid dersom folk ikke starter å bruke toget mer, signaliserer Frp og Sp.

E24

Lokket togsjefen til Oppdal

Onsdag kommer sjefen for SJ Norge til Oppdal for å møte kommuneledelsen - og fortelle om planene for togtilbudet på Dovrebanen.

opp.no

Jernbanedirektoratet: Skal takle det været vi har hatt i dag

Jernbanedirektoratet er ikke fornøyd med at togtrafikken ble rammet så kraftig av torsdagens uvær. Nå skal de ta det opp med Bane Nor.

Aftenposten

Arbeidstog rullet ukontrollert i 3,5 kilometer

Havarikommisjonen skal undersøke hva som skjedde da et arbeidstog rullet ukontrollert i 3,5 kilometer på Setesdalsbanen mandag.

ABC Nyheter

Krever flere tog på de lange strekningene

Hyppigere togavganger, flere sovevogner, direktetog til København og enklere ruteinformasjon og billettbestilling. Det er blant kravene som Naturvernforbundet har oversendt samferdselsminister Jon Georg Dale.

Naturvernforbundet

Slik ser den nye oslotrikken ut

I går ble en fullskala modell av den nye Urbos-trikken avduket på Rådhusplassen. Trikkemodellen er 18 meter og gir et godt inntrykk av hvordan hovedstadens nye trikker blir.

Vårt Oslo

Tordenværet skaper togtrøbbel og t-bane-kaos

En rekke tog er forsinket og innstilt som følge av uværet. Vy sliter med å skaffe alternativ transport til de reisende. Det er foreløpig uvisst hvor lang tid det tar før de stengte og forsinkede togstrekningene går som normalt igjen.

VG

Bompengeavtalen gir flere sovevogner

Mer søvn på kollektive transportmidler inngår i regjeringens bompengeavtale. Det skal satses på flere sovevogner i togene. Vy, Go-Ahead og SJ er positive.

Dagens Næringsliv

Ålgårdbanen er ikkje ei valkampsak. Det er ei kampsak!

Dette er ikkje lenger ei valkampsak, men ei kampsak. Etter at Bane Nor har sagt dei vil leggja ned Ålgårdbanen sitt spor er det viktig å seia frå, me vil behalda sporet.

Gjesdalbuen

Jernbanedirektoratet må svare Dale om togproblemer

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil innen få dager ha svar fra Jernbanedirektoratet om problemene som rammet togreisende i starten av august.

ABC Nyheter

Uten denne fagforeningen ville hovedstaden trolig sett veldig annerledes ut

Foreningen som formet Oslo fyller 125 år. Nå feirer Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA) 125 år.

fagbladet.no

Signalfeil på t-banen - kundene klager over manglende informasjon

Signalfeil på t-banen, melder Ruter onsdag formiddag.

Nettavisen

Jernbanedirektøren får kraftig kritikk fra SV: – Noe av det drøyeste jeg har sett

SV reagerer kraftig på jernbanedirektørens uttalelser om Nord-Norgebanen. – Hun har tatt stilling lenge før banen er ferdig utredet, sier nestleder.

NRK

Arbeidstog sporet av på Setesdalsbanen i Vennesla

En person fikk mindre skader da et arbeidstog sporet av på museumsbanen Setesdalsbanen i Vennesla i Vest-Agder mandag kveld.

ABC Nyheter

Må ikke bli en museumsbane, for kanskje kommer militæret for fullt til Haslemoen igjen

Det nå være en framtid for Solør-banen. Den blir viktig i miljø- og næringssammenheng. – Kommer det en militær satsing på Haslemoen, blir jernbanen forbi Haslemoen utrolig viktig. Derfor må det i mellomtida ikke bli en museumsbane, men holdes i stand.

Østlendingen

Kvinnelig norskpakistansk togfører får ikke jobb

Den norsk-pakistanske 23-åringen opplever situasjonen som diskriminerende. I Nettavisens nettutgave 17. mai i år ble hun presentert som et prima eksempel på integrering, som den første kvinnen med pakistansk bakgrunn som er utdannet til lokomotivfører.

utrop.no

Lang ventetid er over – nå er perrongen blitt dobbelt så bred

Nå kan Mjøndalens togreisende puste litt lettere. Til en prislapp på sju millioner kroner er nemlig arbeidet på Mjøndalen stasjon fullført.

Drammens Tidende

Motkreftene i full sving med å skrote en jernbane i nord

Kommende fredag 30. august er en viktig dato for utfallet av jernbanesaken. Da har Jernbanedirektoratet innkalt til et såkalt innspillsmøte på fylkeshuset i Tromsø.

Nordnorskdebatt

La operatørene betale for å kjøre tog

Urbanet Analyse har, på oppdrag fra Jernbanedirektoratet, utredet bonus-/malus-systemer for statens kjøp av persontransport med tog. Vår anbefaling er klar: La operatørene betale for trafikk­avtalene – ikke ta seg betalt, som i dag – og deretter jobbe for å oppnå bonuser gjennom bedret tilbud og passasjervekst.

Transportøkonomisk institutt

Bane Nor: Signalfeilen er ikke funnet

Bane Nor har fortsatt ikke funnet årsaken til signalfeilen som oppstod mellom Nordstrand og Oslo S for flere uker siden. Det betyr flere innstillinger og forsinkelser for tusenvis av reisende på Østfoldbanen fremover.

NRK Østlandssendingen

Entreprenører om vedlikeholdsetterslepet: Vi har kapasitet til å gjøre mer arbeid på jernbanen

Store entreprenører som jobber for jernbanen om sommeren mener at arbeidet kunne vært organisert langt bedre, viser en intervjurunde Aftenposten har gjort. De gjør det også klart at de har kapasitet til å få unna mer arbeid under buss for tog-periodene.

Aftenposten

Frykter omkamp etter omkamp om Nord-Norgebanen

Regjeringen har bestemt seg for å se mer på mulighetene for å realisere Nord-Norgebanen. Men Arild Hermstad i MDG frykter det kan ta altfor lang tid.

NRK Troms