Jernbanenyheter

Ålgårdbanen må gjenåpnes

Antall togreisende på Jærbanen steg med nesten 25 prosent i 2018 og forventes å øke videre i 2019. Det er en gledelig utvikling som viser at Rogalendingene ønsker å bruke toget.

Stavanger Aftenblad

Nytt stunt fra kronprinsesse Mette-Marit: Tar T-banen

Kronprinsesse Mette-Marit bytter i år ut «Litteraturtog» med «Bokbane» i Oslo.

VG

Høyres T-banetunnel er en fallgruve

Noe må vi da ha lært av fadesene med planlegging og utvikling av Fornebubanen?

Aftenposten

Tog traff kontaktledning ved Stange - 200 passasjerer måtte evakueres

Et tog på vei fra Drammen til Lillehammer fikk en kontaktledning med 16.000 volt i frontruta. 

Hamar Arbeiderblad

NSB og Nettbuss bytter navn i dag

Fra og med i dag er det nye navnet på plass, men det kan ta tre år før den grønne fargen er på plass på alle togene. Torsdag endres appen.

Østlandets Blad

Flere meldinger om barn som henger bakpå Bybanen

Politiet har fått inn seks meldinger de siste to dagene.

Bergensavisen

Nå er det på tide å satse på lyntog

Vi trenger en plan for raskt å bygge ut et jernbanenett for høyhastighetstog i Norge.

Bergens Tidende

Konsernsjefen ville beholde navnet NSB

- Jeg trodde at vi var best tjent med å beholde det gamle navnet, sier Geir Isaksen.

Kampanje

Buss for tog og innstillinger tirsdag morgen

På grunn av avsporingen på Moss stasjon mandag vil enkelte innsatstog bli innstilt, og for lokaltog vil det bli satt opp buss for tog mellom Moss og Kambo tirsdag morgen, opplyser Bane NOR tirsdag morgen.

Moss Avis

Rødt Nordland krever at krisen for godstrafikken på jernbane blir håndtert nå

Godstrafikken med jernbane er i ferd med å bryte sammen i Norge. Det er lagt inn en «godspakke» på 18 milliarder i Nasjonal Transportplan, men tiltakene vil ikke begynne å virke før om 5 – 10 år.

bodo.nu

Oslo før: Historien om byens ubrukte undergrunnsstasjoner

Politikerne diskuterer hvor nye T-banestasjoner bør ligge. Med litt planlegging unngår vi kanskje flere ubrukte holdeplasser. Det holder med dem vi har på Majorstuen og Frogner.

Aftenposten

Matematikk kan forbedre jernbanen

Både kapasiteten og punktligheten i tog-Norge vil øke dersom matematiske modeller tas i bruk. 

Aftenposten

Hus fick evakueras efter tågurspårning

Ett godståg har spårat ur i Ånge. Räddningstjänsten har spärrat av och hus har evakuerats eftersom det fanns risk att loket skulle ramla ner över ett hus. 

Expressen

Rjukanbanen blir 110 år - NIA inviterer til familiedag

I 2019 er det 110 år siden Vestfjorddalens kommunikasjon ble omdefinert for alltid av Rjukanbanen. Som en nødvendig del av industrialiseringen i dalføret tøffet og dampet de første lokomotiv inn på strekningen i 1909. 

Rjukan Arbeiderblad

Tog kjørte på varebil på usikret planovergang i Levanger

Kun noen ekstra centimeter kunne ført til at togkrasjen ved Ronglan hadde blitt katastrofal. – Man må kunne si at de to i varebilen har vært heldige, sier innsatslederen. 

NRK Trøndelag

Fortsatt satsing på Vestfoldbanen

Årsmøtet i Vestfold og Telemark Kristelig Folkeparti ber om at togstrekningen Sandefjord - Stokke prioriteres i kommende nasjonal transportplan. 

Tønsbergs Blad

Ruter-snikere måtte betale 101 millioner kroner i gebyr

Kontrollvirksomheten på kollektivtransporten ble for noen år siden trappet vesentlig opp, og nå genererer dette over 100 millioner kroner i inntekter. 

Nettavisen

Ungdommen vil ha togstopp

Eidskog: Ungdomsrådet i kommunen vil ha tog, og har tatt kontakt med myndighetene. 

Glåmdalen

Etterlyser hensettingsspor på Gjøvikbanen

Det er som kjent planlagt hensettingsspor på både Gjøvik stasjon og Jaren stasjon. Dette er prosjekter som vil koste hundrevis av millioner kroner. Men foreløpig har lite skjedd. 

Oppland Arbeiderblad

Spennende melding fra Bane NOR

Den første illustrasjonen som viser noe av byggeprosessen for dobbeltspor over Koigen. 

Hamar Arbeiderblad

Follobane-saken slipper ikke inn i Høyesterett - Bane NOR må betale Skanska 273 millioner

Follobane-dommen fra Borgarting lagmannsrett er rettskraftig. Dermed må Bane NOR betale Skanska 273 millioner kroner i erstatning etter at de ga italienske Condotte en av milliardkontraktene på Follobanen.

bygg.no

Opprør mot godstog-kollaps

Knallhard konkurranse fra veitransporten gjør at Norges største godstransportør på jernbane vurderer å avvikle driften til sommeren. – Skjer det, får vi en gigantisk vekst i klimagassutslipp, tordner miljøbevegelsen. 

NRK

SJ 3D-printer for økt punktlighet

Det svenske jernbaneselskapet SJ snuser på å 3D-printe reservedeler for å øke punktligheten. 

Computerworld

Norge trenger 25 nye tog i året for å stoppe en togkrise, mener selskapet som eier norske tog

Togparken i Norge blir stadig eldre, og NSB opplever daglig problemer på grunn av gammelt materiell. Selskapet Norske tog mener de behøver 25 nye tog i året. 

NJF Magasinet

To selskaper har sikret gigantkontrakt

Bane Nor har tildelt kontrakten for bygging av nytt dobbeltspor på Intercity-strekningen fra Eidsvoll nord til Langset. 

Hamar Arbeiderblad

Styrer mot godstog-kollaps: – Vil bety 365.000 flere vogntogturer i året

Allerede til sommeren vurderer Norges største godstransportør på jernbane å avvikle driften. Følger konkurrenten etter kan det bety flere hundre tusen flere vogntog på norske veier hvert år. 

NRK

Kongevognen får ikke Vy-farger til påsken

Som vanlig skal kongeparet dra til påskefjellet med tog. Men konkurranseutsetting av jernbanen og skiftet til Vy har gjort framtiden til kongevognen uviss.

hegnar.no

Verkstedarbeiderne i Mantena stålsetter seg foran neste anbud: – Verst er det med de eldre arbeidstakerne

I år skal det bestemmes hvem som får kjøre tog på sporene i Trøndelag og Nordland. Det får betydning for de som vedlikeholder togene. – Det eneste vi vet, er at framtiden ikke vil ligne på nåtiden, sier Jomar Kvitland ved Marienborg i Trondheim.

NJF Magasinet

På tide å tenke spor i nord

Det norske jernbanekartet går ikke lenge nord enn til Fauske - og mange har gjennom flere tiår kjempet for en jernbanestrekning videre mot Troms og senere Finnmark.

bygg.no

Larvik har valget mellom to gode stasjoner

Bommestad, Elveveien eller Bergeløkka er ikke egnet som område for en ny jernbanestasjon. Her forklarer vi hvorfor.

Østlands-Posten

Striden om togparkering i gang - hvor skal togene sove

Hvor skal togene stå om natten for service og effektiv trafikk på dagtid? Bane NOR peker på Sundland men får tvert nei fra Drammen som foreløpig ikke utelukker Kleggen.

Drammen24

Selvkjørende busser kan føre til at veinettet bryter sammen

Ny teknologi må brukes på riktig måte.

Nettavisen

Jernbanedirektøren åpner for å ta i bruk tog som står stille på dagtid

Det ligger an til flere togavganger utenfor dagens rushtid – om kort tid. Det sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Aftenposten

Nå blir det nye bomanlegg på forstadsbanene

Sporveien oppgraderer planovergangene på forstadsbanene for å øke sikkerheten og forbedre fremkommeligheten for trikken, gående, syklende og bilister.

sporveien.com

T-banen blir stengt gjennom Oslo sentrum i påsken

De reisende oppfordres til å finne alternative reisemåter.

Din Side

1400 skilles ut av Bane Nor

– Det eneste vi vet er at vi har en ny direktør på millionlønn. 

Dagsavisen

Vil stoppe privatiseringen av Rørosbanen

Aps ordførerkandidater og partiledere langs Rørosbanen samler seg til kamp mot privatiseringen av banestrekningen. 

Arbeidets Rett