Materiellpresentasjon - godsvogner
Ø4 17405
Bunntømmingsvogn
|
|
Ø4 17405 er en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
Ø4-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
I årene mellom 1916 og 1921 ble det kjøpt inn 645 brukte kassevogner litra Om fra Tyskland. Dette var en tysk standardtype som ble bygget i nærmere 60000 eksemplarer.
De fleste vognene gikk til NSB, men mange gikk også til Norsk Hovedjernbane, Rjukanbanen eller private bedrifter. Etter 2. verdenskrig ble det dessuten etterlatt en del tilsvarende tyske vogner i Norge. Ved NSB fikk alle disse vognene litra L4.
Mange av vognene var i bruk inntil transportstrukturene endret seg utpå 1960-tallet. 180 av kassevognene ble da ombygget til Ø4-vogner, som er en større og forbedret utgave av Ø2.
17405 ble bygget på rammen fra en av kassevognene som ble innkjøpt mellom 1916 og 1921. Det er ikke kjent når og hvor den opprinnelig ble bygget eller hvilke vognnummer den hadde som kassevogn i Tyskland og Norge.
Vognen ble bygget om til Ø4-vogn av verkstedet Kronstad i Bergen i 1965, og fikk da sitt nåværende nummer.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen da NSB ikke lenger hadde behov for den.
Den er nå stasjonert ved Gamle Vossebanen og brukes til pukktransport for sporvedlikeholdet.
----------
|
Ø4 17476
Bunntømmingsvogn
|
|
Ø4 17476 er en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
Ø4-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
I årene mellom 1916 og 1921 ble det kjøpt inn 645 brukte kassevogner litra Om fra Tyskland. Dette var en tysk standardtype som ble bygget i nærmere 60000 eksemplarer.
De fleste vognene gikk til NSB, men mange gikk også til Norsk Hovedjernbane, Rjukanbanen eller private bedrifter. Etter 2. verdenskrig ble det dessuten etterlatt en del tilsvarende tyske vogner i Norge. Ved NSB fikk alle disse vognene litra L4.
Mange av vognene var i bruk inntil transportstrukturene endret seg utpå 1960-tallet. 180 av kassevognene ble da ombygget til Ø4-vogner, som er en større og forbedret utgave av Ø2.
17476 ble bygget på rammen fra en av kassevognene som ble etterlatt i Norge i 1945. Da vognen kom til Norge hadde den litra Om og nummer Halle 34655, men det er ikke kjent når og hvor den ble bygget.
Ved NSB ble den tildelt nummeret 37487, og i 1951 fikk den ny vognkasse ved Norsk Boligindustri i Elverum.
Vognen ble bygget om til Ø4 av verkstedet Kronstad i Bergen i 1966, og fikk da sitt nåværende nummer.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen da NSB ikke lenger hadde behov for den.
Den er nå stasjonert ved Gamle Vossebanen og brukes til pukktransport for sporvedlikeholdet.
----------
|
Ø2 16892
Bunntømmingsvogn
|
|
Ø2 16892 er en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1985, vognrammen hadde da den anselige alder av 109 år. Den ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb ved utrangering.
Vogn 16892 er nå stasjonert på Krøderbanen. Den har i perioder vært brukt til utkjøring av grus for vedlikehold av sporet, men er for tiden lagret.
Fra 2012 til 2014 var vognen feilmerket med nr. 16852.
----------
|
G3 17176
Lukket godsvogn med militærinnredning
|
|
G3 17176 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport og har dessuten sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
Vogn 17176 ble levert til Kongsvingerbanen i 1921 og var blant de sent leverte vognene med 12 tonns hjulsatser.
Vognen rullet i ordinær godstrafikk frem til slutten av 1960-tallet, og til tross for nesten 50 års tjeneste ble det praktisk talt ikke gjort noen endringer på vognen.
Etter å ha blitt tatt ut av alminnelig trafikk ble den brukt som lagervogn på Grorud i over 20 år.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1990, og allerede året etter ble den pusset opp. Den er restaurert tilbake til 1940-talls utseende, og er komplett med sammenleggbar innredning for «40 Mand - 8 Hester».
Vognen er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.
----------
|
T3 17002
Plattformvogn med staker
|
|
T3 17002 er en plattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og ble hovedsaklig benyttet til transport av tømmer og trelast.
NSB anskaffet fra 1913 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognen var større enn tidligere åpne vogner og 12 tonns hjulsatser var blitt standard. Vognene var uten karmer, men hadde kraftige staker av jernrør med strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen levert med karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på hele 1900-tallet. Frem til 1928 ble det bygget nærmere 1100 T3/Tl3-vogner. For Krøderbanen og andre baner med stor tømmertrafikk var dette den mest vanlige vogntypen.
17002 ble levert til Kongsvingerbanen i 1914. Vognen rullet praktisk talt uendret fram til etter krigen. Da fikk mange T3-vogner montert automatiske trykkluftbremser, og dette skjedde med 17002 i 1946. Vognen ble utrangert i 1970, men overlevde som lagervogn på NSBs verksted på Grorud fram til midten av 1990-tallet.
NJK overtok 17002 i 1994, og året etter var den ferdig restaurert. Vognen fremstår nå i det utseende den hadde fra slutten av 50-tallet og frem til utrangeringen.
Etter at vognen var restaurert ble den stasjonert på Krøderbanen, hvor den fra tid til annen ble brukt i ”somlegodstog” og andre spesialarrangementer. Den ble også i perioder benyttet til lagring og transport av sviller, telefonstolper og annet utstyr for banevedlikeholdet.
Vognen ble i november 2021 overført til Gamle Vossebanen.
----------
|
G3 20195
Lukket godsvogn
|
|
G3 20195 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport. Opprinnelig hadde den også sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
Vogn 20195 ble levert fra Strømmens Værksted i 1922 til NSB Oslo distrikt. Den har 12 tonns hjulsatser, og er blant de sent leverte vognene i en stor serie på 775 G3-vogner.
I 1943/44 ble vognen modernisert og fikk montert trykkluftbremse og doble bremsebommer, men den fikk ikke hylsebuffere.
20195 rullet i ordinær godstrafikk frem til utrangering i 1971, deretter ble den stående som stasjonsvogn (stasjonært lager) på Kongsvinger stasjon.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1992 og lagret den på Kløftefoss på Krøderbanen.
I 2020 ble vognen overført til Sagelvas Venner på Strømmen. Den ble deretter pusset opp, og er fra 2023 plassert i en statisk utstilling i Sagdalen.
----------
|
G3 20196
Lukket godsvogn med militærinnredning
|
|
G3 20196 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport. Opprinnelig hadde den også sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
Vogn 20196 ble levert fra Strømmens Værksted i 1922 til NSB Drammen distrikt. Den har 12 tonns hjulsatser, og er blant de sent leverte vognene i en stor serie på 775 G3-vogner.
Vognen var i ordinær bruk i nesten 50 år, men det ble ikke foretatt vesentlige endringer eller moderniseringer på den.
I 1970 ble 20196 tatt i bruk som redskapsvogn for skinnesveising i Trondheim distrikt.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1980. Etter noen års hensetting ble den tatt inn til oppussing. I 1992 fremstod den slik de var ved leveransen, og er komplett med sammenleggbar innredning for «40 Mand - 8 Hester».
Den er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer. Vognen har også blitt brukt i flere filminnspillinger, både på Krøderbanen og andre steder.
----------
|
MK3 20243
Grus- og tømmervogn
|
|
20243 er en kombinert grus- og tømmervogn. Den har lave karmer og er egnet for all slags gods som tåler transport på åpne vogner.
Sidekarmene er nedfellbare gruslemmer som på alminnelige grusvogner, noe som gjør vognen egnet til grustransport og grusing av spor.
Midt på vogndekket er det montert en kraftig senterbjelke hvor det kan plasseres et svingbart bolster. Ved å koble sammen to slike vogner kan det transporteres lang last som mastetømmer og stolper.
Vogn 20243 ble levert fra Aadals Brug til NSB Drammen distrikt i 1923. Serien bestod av 20 vogner og dette var siste gang det ble bygger vogner med K i litraen. Disse vognene fikk 12 tonns hjulsatser, og den økte lasteevnen medførte at karmene ble noe høyere enn på vanlige grusvogner.
Etter leveransen av lange boggigodsvogner på 1930-tallet ble behovet for bolstervogner kraftig redusert, og 20243 gikk som grusvogn det aller meste av sin driftstid. Den er gikk praktisk talt uendret i alle år og ble utrangert i 1977.
Etter utrangering ble vognen overtatt av Norsk Jernbanemuseum og ble stående hensatt i Hamarområdet i nærmere 20 år.
I 1996 ble vognen deponert til NJK og pusset opp. Den ble deretter stasjonert på Krøderbanen hvor den brukes ved spesielle arrangementer.
---------- |