Materiellpresentasjon - godsvogner
Ø2 16936
Bunntømmingsvogn
|
|
Ø2 16936 er en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
Vogn 16936 ble levert fra Eidsfos verk i 1901 som smalsporet stakevogn N 1747 til Vestfoldbanen.
I 1909 ble vognen ombygget til normalt spor og omnummerert til N1 16197. I 1931/32 ble den ombygget til N2.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1957. Den fikk samtidig montert trykkluftbremser.
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1985 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er nå lagret på Krøderbanen.
----------
|
Ø2 16927
Bunntømmingsvogn
|
|
Ø2 16927 er en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
Vogn 16927 ble levert fra W. Ihlen (Strømmens Værksted) i 1878 som stakevogn N 4038 til Smaalensbanen.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1958. Den fikk samtidig montert trykkluftbremser.
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1985, vognrammen hadde da den anselige alder av 107 år.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1986. Den er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes til grustransport for sporvedlikeholdet.
I 2017 fikk vognen en fullstendig overhaling og oppussing.
----------
|
Ø2 16911
Bunntømmingsvogn
|
|
Ø2 16911 er en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
Vogn 16911 ble levert fra Eidsfos verk i 1907 som smalsporet stakevogn N 2812 til Vestfoldbanen.
I 1909 ble vognen ombygget til normalt spor og omnummerert til N1 16297. I 1928 ble den ombygget til N2.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1957. Den fikk samtidig montert trykkluftbremser.
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1983 og hensatt.
I 1992 ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er nå lagret på Krøderbanen.
----------
|
Ø2 16902
Bunntømmingsvogn
|
|
Ø2 16902 er en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
Vogn 16902 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1878 som stakevogn N1 4041 til Smaalensbanen.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1956. Den fikk samtidig montert trykkluftbremser.
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1985, vognrammen hadde da oppnådd den anselige alder av 107 år.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen ved utrangering. Den er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes til grustransport for sporvedlikeholdet.
I 2015 fikk vognen en fullstendig overhaling og oppussing.
----------
|
Ø2 16859
Bunntømmingsvogn
|
|
Ø2 16859 er en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
Vogn 16859 ble levert fra Atlas i Stockholm i 1876 som stakevogn N1 3935.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1954/55.
De fleste Ø2-vogner ble utrangert rundt 1985, men 16859 ble disponert til lokal bruk på Solørbanen og var i ordinær bruk helt til 1990. Vognrammen hadde da den anselige alder av 114 år.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen ved utrangering. Fra 1997 ble den stasjonert på Krøderbanen hvor den brukes til grustransport for sporvedlikeholdet.
I 2016 fikk vognen en fullstendig overhaling og oppussing.
----------
|
Ø2 16852
Bunntømmingsvogn
|
Ø2 16852 var en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
Vognen ble opprinnelig bygget som M-vogn. Den ble ombygget til bunntømmingsvogn på 1950-tallet og brukt til banevedlikehold.
Da vognen ble tatt ut av bruk ved NSB ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble stasjonert på Krøderbanen hvor den også ble brukt til utkjøring av grus til banevedlikeholdet. Vognen var etterhvert i svært dårlig stand, og ble hugget opp i 2011.
----------
|
Ø2 16800
Bunntømmingsvogn
|
|
Ø2 16800 er en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
Vogn 16800 ble levert fra Eidsfos verk i 1921 som smalsporet stakevogn N 3359 til Vestfoldbanen.
I 1930 ble vognen ombygget til normalt spor og omnummerert til N1 20833.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1953.
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1986 og deretter overtatt av Norsk Jernbanemuseum.
Fra 1997 ble vognen deponert til Norsk Jernbaneklubb. Den er nå lagret på Krøderbanen.
----------
|
Ø2 16728
Bunntømmingsvogn
|
Ø2 16728 var en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
Vognen ble opprinnelig bygget som M-vogn. Den ble ombygget til bunntømmingsvogn på 1950-tallet og brukt til banevedlikehold.
Da vognen ble tatt ut av bruk ved NSB ble den overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Den ble deretter utlånt til Krøderbanen som også brukte den til utkjøring av grus til banevedlikeholdet. Vognen var etterhvert i svært dårlig stand, og ble hugget opp i 2011.
----------
|