Materiellpresentasjon - godsvogner

H3  13299
Kjølevogn

H3 13299

Litra (type) H3
Nummer 13299
Byggeår 1921
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1971
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,20 m
Vognvekt 12,0 tonn
Lasteflate 12,4 m2 
Rominnhold 26,2 m3
Lasteevne 8,0 tonn
Merknad Opphugget
H3 13299 var en lukket, isolert godsvogn for transport av matvarer og annet temperaturfølsomt gods.
 
Fra 1911 startet NSB byggingen av en ny type kjøle- og varmevogner. De hadde sterkt forbedret isolasjon og et iskjøleanlegg med stor kapasitet. Utvendig var vognene hvitmalt for å redusere soloppvarmingen. Om vinteren ble det satt inn bensinfyrte katalytovner for å holde temperaturen over frysepunktet.
 
Den nye vogntypen muliggjorde transport av ferskvarer over store avstander, og disse vognene trafikkerte hele Europa med fisk. De store skiltene med teksten "Frische Fische aus Norwegen" ble et kjent begrep i mange land.
324 slike vogner ble bygget mellom 1911 og 1922. Etter hvert som fryseteknikken ble vanlig omkring 1960 forsvant vognene fra internasjonal trafikk. De fortsatte imidlertid å gå som varmevogner innenlands til et stykke utpå 1970-tallet.
 
H3 13299 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1921 med nr. 6913. Den var da utstyrt med manuell skruebremse som ble betjent fra et høyt bremserhus. I motsetning til mange andre vogner av samme type fikk den ikke trykkluftbremse, men en gang i 1950-årene ble bremserhuset fjernet og skruebremsen flyttet ned til den gjenstående endeplattformen. Vognen ble også omnummerert til 13299. Forøvrig gikk den i ordinær godstrafikk uten større endringer frem til 1971.
 
NJK overtok vognen ved utrangeringen og brukte den som lagervogn ved Krøderbanen. Den var til slutt i svært dårlig stand, og ble i 2009 hugget opp for å skaffe deler til istandsettelse av andre vogner.
 
Vogntypen er representert ved de bevarte vognene H3 10047 og H3 13258. I tillegg finnes H3 13239 som brukes som lagervogn.


---------

 

 

 

 

G3  15207
Lukket godsvogn

G3 15207

Litra (type) G3
Nummer 15207
Byggeår 1909
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Randsfjordbanen
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 7,70 m
Vognvekt 8,5 tonn
Lasteflate 16,1 m2
Rominnhold 34,0 m3
Lasteevne 15,0 tonn
Merknad Under restaurering
G3 15207 03 s Kongsvinger 1985
G3 15207 04 s Kongsvinger 1985
G3 15207 Kløftefoss 2010
G3 15207 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport. Opprinnelig hadde den også sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen. 
 
G3 15207 var blant de tidligste vognene med 12 tonns hjulsatser, og ble levert til Drammen-Randsfjordbanen i 1909 i forbindelse med at dette banesystemet ble ombygget fra smalspor til normalspor. Bestillingen av 10 G3-vogner, deriblant 15207, kan knyttes direkte til det økte vognbehovet ved omlegging av Krøderbanen, som en stund ble vurdert beholdt smalsporet.
 
Vognen gikk i trafikk uten å gjennomgå noen særlige endringer utover endring av utvendig farge og påskrifter, og at den fikk gjennomgående ledning for trykkluftbremser. I motsetning til mange andre vogner av samme type fikk den ikke trykkluftbremser og doble bremsebommer.
 
Etter at 15207 ble tatt ut av alminnelig trafikk stod den i mange år som stasjonsvogn (stasjonært lager) på Kongsvinger stasjon, mye av tiden ved siden av stasjonens godshus. En gang godshuset ble malt ble også vognen malt, for tiden har den derfor en spesiell farge som neppe noen annen godsvogn i Norge har hatt.

Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1992, og fraktet den til Kløftefoss på Krøderbanen for lagring.
Høsten 2023 ble den flyttet til Mysen, hvor den nå er under restaurering.
 
 
 
----------

 

 

 

 

 

N2  16408
Stakevogn

N2 16408

Litra (type) N2
Nummer 16408
Byggeår 1923
Fabrikant Aadals Brug
Levert til NSB
I ordinær trafikk til ca 1965-70
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 8,77 m
Vognvekt 6,5 tonn
Lasteflate 20,0 m2
Rominnhold 5,8 m3
Lasteevne 10,5 tonn
Merknad Lagret
N2 16408 Krøderen 2010
N2 16408 er en stakevogn av standardtype.
 
N-vogner har faste, lave sidekarmer og avtagbare staker og endelemmer. Vogntypen ble benyttet til transport av trelast, byggematerialer, maskiner og utstyr.
De første N-vognene kom i 1874 og ble opprinnelig benevnt «plankevogner». Frem til 1925 ble det bygget mer enn 3400 N-vogner, de var lenge den mest tallrike vogntypen av alle og utgjorde i mange år nærmere halvparten av den norske godsvognbestanden. Frem til rundt 1950 var de standardtypen for åpne godsvogner.
Fra 1912 startet leveransen av den siste store serien med N-vogner, og frem til 1925 ble det bygget 714 slike. Vognbredden var nå nådd 2,80 m og lengden 7,70 m. Opprinnelig var stakene av tre, nå ble staker av T-jern innført som standard. Hjulsatsene for 9 tonns aksellast ble imidlertid beholdt så lenge N-vogner ble bygget.
N2-vognene ble benyttet over hele jernbanenettet og var en tallrik vogntype til langt ut på 1960-tallet. Først med de store leveransene av de moderne Tl5-vognene kunne N2 fases ut, og de siste ble tatt ut av trafikk rundt 1970.
 
N2 16408 ble levert til NSB Drammen Distrikt i 1923. Den rullet praktisk talt uendret frem til siste halvdel av 60-tallet, da N-vognene ble utfaset. Etter utrangering ble vognen tatt i bruk som stasjonsvogn på Nelaug.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok 16408 i 1992.
Vognen er for tiden lagret på Krøderbanen.
 

 
----------

 

 

 

 

Tl3  16542
Plattformvogn med staker og lemmer

Tl3 16542

Litra (type) Tl3
Nummer 16542
Byggeår 1928
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB Drammen distrikt
I ordinær trafikk til 1979
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 8,1 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Rominnhold 17,0 m3
Lasteevne 16,0 tonn
Tl3 16542 Kløftefoss 2009
Tl3 16542 Krøderen 2011
Tl3 16542 Krøderen 2015
Tl3 16542 Krøderen 2015
Tl3 16542 er en plattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og nedfellbare side- og endelemmer. Den kan derfor brukes til transport av både massegods og til tømmer, trelast, kjøretøyer og annet gods som ikke behøver å transporteres innendørs.
 
NSB anskaffet fra 1913 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognene hadde en lastelengde på 7,60m og en bredde på 2,80. Dette var omtrent likt med de samtidige N2-vognene, men T3 fikk hevet aksellasten til 12 tonn. Vognene var uten karmer, men hadde fem par kraftige staker av jernrør hvorav tre par hadde strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen også levert med 80cm høye karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på mesteparten av 1900-tallet. Frem til 1928 ble det bygget 1050 T3/Tl3-vogner, hvorav 375 var rene T-vogner. Både T og Tl-vognene ble mye brukt til tømmer og trelast, men Tl var også godt egnet til løsgods, byggematerialer og større stykkgods. De var i bruk på hele jernbanenettet og de siste ble ikke utrangert før på slutten av 1970-tallet.
 
Vogn 16542 ble levert fra Strømmens Værksted til Drammen distrikt i 1928.
En gang mellom 1946 og 1948 fikk den automatiske trykkluftbremser og hylsebuffere, men ellers gikk den praktisk talt uendret i hele sin driftstid.
 
Vognen ble utrangert i 1979 og overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Etter mange års hensetting ble den deponert hos Norsk Jernbaneklubb. Den ble pusset opp i 1997 og fremstår nå i den utførelse den hadde på slutten av sin driftstid.
 
Tl3 16542 er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.
 
 
 
----------

 

 

 

 

T3  16548
Plattformvogn med staker

T3 16548

Litra (type) T3
Nummer 16548
Byggeår 1928
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB Drammen distrikt
I ordinær trafikk til 1982
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 7,8 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Lasteevne 16,0 tonn
Merknad Lagret
T3 16548 Med transportbrønner
Moelv 1973
T3 16548 Sundland 2024
T3 16548 Vikersund 2024
T3 16548 er en plattformvogn av standardtype. Den skal ha kraftige rørstaker med strammekjettinger, og kan brukes til transport av tømmer, trelast, kjøretøyer og annet gods som ikke behøver å transporteres innendørs.
 
NSB anskaffet fra 1913 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognene hadde en lastelengde på 7,60m og en bredde på 2,80. Dette var omtrent likt med de samtidige N2-vognene, men T3 fikk hevet aksellasten til 12 tonn. Vognene var uten karmer, men hadde fem par kraftige staker av jernrør hvorav tre par hadde strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen også levert med 80cm høye karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på mesteparten av 1900-tallet. Frem til 1928 ble det bygget 1050 T3/Tl3-vogner, hvorav 375 var rene T-vogner. Både T og Tl-vognene ble mye brukt til tømmer og trelast, men Tl var også godt egnet til løsgods, byggematerialer og større stykkgods. De var i bruk på hele jernbanenettet og de siste ble ikke utrangert før rundt 1980.
 
Vogn 16548 ble levert fra Strømmens Værksted til Drammen distrikt i 1928 som litra Tl3 med jernlemmer.
En gang på slutten av 1940-tallet fikk den automatiske trykkluftbremser, men ellers gikk den praktisk talt uendret i trafikk frem til 1960.
 
I 1961 startet Moelven Brug levering av seksjonshus. For å transportere disse på jernbanen ble det bygget spesielle "transportbrønner". Dette var lave bærerammer som ble hengt opp mellom to plattformvogner. Sammen med 11 andre vogner ble vogn 16548 modifisert med opplagspunkter for slike transportbrønner. Sidelemmene ble fjernet, og vognene endret dermed litra fra Tl3 til T3.

Vogn 16548 gikk sammen med de øvrige 11 vognene i slik transport i 20 år. De eneste endringene på vognen i denne tiden var at akslene med glidelager ble byttet ut med rullelager i 1975, og at den i 1978 fikk nytt litra og nummer Kbkmmp 325 8009. Mens disse modifiserte vognene tidligere hadde hatt samme litra som alle andre T3-vogner fikk de nå eget litra.

I 1981 ble disse modifiserte T3-vognene erstattet av nyere T4-vogner. Transporten av Moelvens seksjonshus fortsatte med flere forskjellige typer nyere vogner inntil NSB sluttet med vognlasttransport.

Vogn 16548 ble tatt ut av alminnelig bruk i 1982 og tatt i bruk som intern lagervogn ved NSBs verksteder. I den siste tiden ble den brukt som fundament for en lift ved verkstedet Sundland.

Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 2024 og fikk den fraktet til Krøderbanen. Den mangler for tiden vogndekke og rørstaker, men det er planlagt å erstatte dette og sette vognen i driftsklar stand igjen.
 
 
 
----------

 

 

 

 

Sf3  16587
Lukket vogn for melketransport

Sf3 16587

Litra (type) Sf3
Nummer 16547
Byggeår 1929
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til ca 1970
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 9,24 m
Vognvekt 10,89 tonn
Lasteflate 18,0 m2
Rominnhold 36,7 m3
Lasteevne 13,0 tonn
Sf3 16587 Krøderen 2006
Sf3 16587 Krøderen 2006
Sf3 16587 Sundland 1981
Sf3 16587 Filipstad 1981
Sf3 16587 Sandefjord 1976
Sf3 16587 er en lukket godsvogn spesielt bygget for transport av melk.
 
Melkevogner fikk ikke eget kjøleanlegg, men ble hvitmalt utvendig for å redusere soloppvarming om sommeren. De ble også utstyrt med en ovn i godsrommet for å holde temperaturen oppe så melken ikke skulle fryse om vinteren.
 
For å gjøre transporttiden så kort som mulig ble melkevogner ofte fremført i persontog. Ved leveransen ble 16587 derfor utstyrt med et stort, lavtsittende bremserhus med endedør og overgangsanordning av samme type som personvogner. I 1946 fikk vognen montert trykkluftbremser, men i motsetning til de fleste andre godsvogner fikk den allikevel beholde bremserhuset.
 
Utover på 1950-tallet ble melketransporten etterhvert overført til tankvogner, og senere til containertransport. Omkring 1960 ble vogn 16587 tatt i bruk til annen transport, og ovnen ble demontert. Bremserhuset ble imidlertid fortsatt stående, vognen beholdt dette gjennom hele driftstiden.
 
Vogn 16587 ble tatt ut av trafikk omkring 1970, og ble etter noen år overtatt av Norsk Jernbaneklubb.
Den ble pusset opp utvendig i 1989 og fremstår nå i tilnærmet opprinnelig utseende, men har foreløpig ikke fått gjenmontert ovn.
 
Vognen er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle anledninger.
 
 
----------
 
 
 
 
 

 

 

Ø2  16913
Bunntømmingsvogn

Ø2 16913

Litra (type) Ø2
Nummer 16913
Byggeår ramme 1897
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Eidsvold-Ottabanen
Ombygget til Ø2 1957
I ordinær bruk til 1985
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt 7,5 tonn
Rominnhold 7,5 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Lagret
Ø2 16913
Kløftefoss 2007
 
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
Vogn 16913 ble levert fra Strømmens Værksted i 1897 som stakevogn N1 8579 til Eidsvold-Ottabanen.
I 1931/32 ble den ombygget til N2.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1957. Den fikk samtidig montert trykkluftbremser.
 
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1985 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er nå lagret på Krøderbanen.
 
 
----------
 
 
 
 

 

 

Ø2  16937
Bunntømmingsvogn

Ø2 16937

Litra (type) Ø2
Nummer 16937
Byggeår ramme 1900
Fabrikant Eidsfos Verk
Levert til NSB Drammenbanen
Ombygget til Ø2 1958
I ordinær bruk til 1985
Nåværende eier Askim historielag
Lengde over buffere
Vognvekt 7,5 tonn
Rominnhold 7,5 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Ø2 16937
Kløftefoss 2015
Ø2 16937 Kløftefoss 2021
Transport til Vamma
 
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
Vogn 16937 ble levert fra Eidsfos verk i 1907 som smalsporet stakevogn N 3602 til Kristiania-Drammenbanen.
I 1909 ble vognen ombygget til normalt spor og omnummerert til N1 16160. I 1931 ble den ombygget til N2.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1958. Den fikk samtidig montert trykkluftbremser.
 
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1985 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble stasjonert på Krøderbanen og ble i noen år brukt til grustransport for sporvedlikeholdet.

I 2021 ble vognen overdratt til Askim historielag som har den utstilt ved Vamma kraftverk.
 
 
 
----------