Ø4  17476
Bunntømmingsvogn

Ø4 17476

Litra (type) Ø4
Nummer
17476
Byggeår Ukjent
Fabrikant Ukjent tysk fabrikant
Levert til K.P.E.V. (Tyskland)
Ombygget til Ø4 1965
I ordinær bruk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt 9,1 tonn
Rominnhold 14,0 m3
Lasteevne 21,0 tonn
Merknad Brukes til banevedlikehold
Ø4 17476 Haukeland 2012
Ø4 17476 Haukeland 2014
 
Ø4-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
I årene mellom 1916 og 1921 ble det kjøpt inn 645 brukte kassevogner litra Om fra Tyskland. Dette var en tysk standardtype som ble bygget i nærmere 60000 eksemplarer.
De fleste vognene gikk til NSB, men mange gikk også til Norsk Hovedjernbane, Rjukanbanen eller private bedrifter. Etter 2. verdenskrig ble det dessuten etterlatt en del tilsvarende tyske vogner i Norge. Ved NSB fikk alle disse vognene litra L4.
Mange av vognene var i bruk inntil transportstrukturene endret seg utpå 1960-tallet. 180 av kassevognene ble da ombygget til Ø4-vogner, som er en større og forbedret utgave av Ø2.

17476 ble bygget på rammen fra en av kassevognene som ble etterlatt i Norge i 1945. Da vognen kom til Norge hadde den litra Om og nummer Halle 34655, men det er ikke kjent når og hvor den ble bygget.
Ved NSB ble den tildelt nummeret 37487, og i 1951 fikk den ny vognkasse ved Norsk Boligindustri i Elverum.
Vognen ble bygget om til Ø4 av verkstedet Kronstad i Bergen i 1966, og fikk da sitt nåværende nummer.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen da NSB ikke lenger hadde behov for den.
Den er nå stasjonert ved Gamle Vossebanen og brukes til pukktransport for sporvedlikeholdet.
 

----------