Artikkelindeks

7. mai var det på tide med en ny "inspeksjon" av det nye jernbaneanlegget Holm-Nykirke, og da særlig den kommende stasjonen i Holmestrand.  Jernbaneverket stilte villig opp og informerte, først i innformasjonssenteret i Pakkhuset på Holmestrand stasjon, deretter inne i fjellet i det som skal bli Holmestrands nye stasjon.

Tog 855, ettermiddagens siste innsatstog, har ankommet Holmestrand.  De reisende som skulle hit har forlatt toget, nå er det straks klart for turen videre sørover til Skien.

En titt mot fjellet mens toget fremdeles står på stasjonen fra 1881.  Sensommeren 2016, nesten 135 år etter Vestfoldbanens åpning, flyttes jernbane og stasjon inn i fjellet.  Den nederste åpningen er den fremtidige inngangen til Holmestrand stasjon.  Rett over den ligger traseen til E18, der har den gått etter åpningen av Holmestrandtunnelen i 1983.  I anleggsperioden brukes tunnelen til adkomst og transport av sprengstein ut av fjellet.

Stasjonsområdet i Holmestrand sett nordover.

Arne-Magnus Waaler (t.v.) hadde valgt å ta turen til Vestfold for å kunne ta dette storslagne anlegget i nærmere øyesyn.  Ole-Jonny Flateby og Knut Brænden har, tross bopel i nabofylket i nord, valgt Vestfold som sin lokalavdeling.  Og nå er herrene klar til fjelltur.

 

Inne i det gamle pakkhuset i Holmestrand har Jernbaneverket bygget et informasjonssenter for jernbaneanlegget.  Her finnes audiovisuelt utstyr til bruk ved presentasjon av anlegget, og i et monter er bergprøver utstilt.

Benket rundt bordet ble vi traktert med kaffe og munngodt. 

Nye deltagere kommer til, og mens noen forsyner seg med kaffe, studerer andre informasjonsmateriellet som er delt ut.

Alle ble ønsket velkommen, i bakgrunnen hilser Jernbaneverkets Hanne A. Stormo på en nyankommet deltager. 

Prosjektleder Morten Klokkersveen ønsket velkommen og innledet med en generell orientering om jernbaneutbyggingen i Inter City-området.

Kartet på lerretet viser Inter City-strekningene på Østlandet, med angivelse av eksisterende dobbeltsporstrekninger, pågående prosjekter og parseller som skal bygges.  Den oppmerksomme leser vil se at Ringeriksbanen er tegnet som en parsell i siste kategori.

Hanne A. Stormo, prosjektleder jernbaneteknikk, ga oss en utførlig innføring i sitt fagfelt. 

Anlegg av en slik størrelse er et omfattende puslespill, og det er nødvendig med detaljert planlegging for å klargjøre hva som skal gjøres når og i hvilken rekkefølge.

Jernbaneteknikk er et omfattende fagfelt, og omfatter alt fra sviller og skinner til signaler og kontaktledningsanlegg.

Deltagerne lærte at det bygges kabelkanaler på begge sider som føringsveier for blant annet signalkabler, høyspentkabel ligger i egen kanal med separate lokk, at forsynningskabler for kontaktledningsanlegget ligger i rør under kabelkanalene og at det blir 14 høyspentkiosker, hvorav to ligger utenfor tunnelen.

Før følget begav seg ut og i retning av tunnelen, ble Jernbaneverkets personale overrakt en takk.  Hanne A. Stormo står med en flaske rødvin, og lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes peker på etiketten inneholdende en tegneserie som forklarer bruken.


 

Så var det på tide å forlate pakkhuset og begi seg inn i fjellet.  Jernbaneverket stilte velvillig med bil slik at det ble mulig for en deltager i rullestol å bli med inn i fjellet.

Samling, straks klar til avmarsj.

Prosjektleder Morten Klokkersveen flankert av fire spente deltagere, fra venstre Stefan Bårli Hansen, Bjørn Gilje, Henrik Brodtkorb og Torstein Sunde.

Stasjonsinngangen støpes.

 

Vel inne i fjellet er det store dimensjoner som åpenbarer seg.

Det er store dimensjoner. Arbeidet med å støpe rom under sporene har startet.

Til høyre støpes vegger i det som blir adkomst til plattformen for sørgående spor.  Stasjonshallen går i trakform over til å bli tunnelen sørover mot Nykirke.

Vidar Lund Iversen ble kjørt inn og ut av fjellet, og Jernbaneverket sørget for at han fikk like god informasjon som resten. 

Til venstre for hjullasteren er den søndre inngangen til stasjonen.  Den inngangen blir liggende rett ved den tidligere politistasjonen i Holmestrand. 

Torstein Reiersen og resten av følget ser med store øyne på dimensjonene. To år senere skal det gå tog her. 

Jernbaneverkets Tor Ivar Svendsrud, lokal-avdelingens leder Hans Morten Tamnes og Henrik Brodtkorb studerer omgivelsene. 

På vei ut.  Til venstre jobbes det med det som skal bli heisen til toppen av fjellet.

 

Tilbake i det fri.

Deltagerne står på traseen som førte E18 utenom Holmestrand sentrum og inn i Holmestrandtunnelen. 

I bakgrunnen skimtes stasjonsbygningen i Holmestrand, den rives når trafikken flyttes til nyanlegget inne i fjellet. 

Inngangspartiet til Holmestrands nye stasjon.  I bakgrunnen broen som fører Nordre Klev over jernbanen.  Når Vestfoldbanen flytter inn i fjellet på sensommeren 2016, er det meningen å bruke traseen fra dagens stasjon til den nye søndre inngangen til gang- og sykkelvei.

Holmestrand stasjon, én av de tre bystasjonene arkitekt Balthazar Lange tegnet til Vestfoldbanen i 1881.  De to andre var Sandefjord og Porsgrunn, hvorav sistnevnte ble revet i 1962.

Jernbaneverkets Vigdis Tandberg smiler fornøyd etter et vel gjennomført arrangement. Vi kvitterer med å takke for en flott orientering og omvisning. Som en håndfast takk fikk hver av de involverte i Jernbaneverket en flaske rødvin og et eksemplar av 40-årsboken. 

 

I den tidligere godsdelen av pakkhuset har Jernbaneverket bygget en modell som viser hvorledes Holmestrand stasjon blir i fremtiden.

To tog, ett sørgående og ett nordgående, har stoppet på Holmestrand stasjon.  Sporene i midten er adskilt fra plattformsporene med en lav vegg, og det er planlagt for muligheten for at tog kan passere i 250 km/t samtidig som det står tog ved plattform og det er mennesker på plattformene.

 

Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold takker for besøket og omvisningen, og ser frem til neste besøk.