Artikkelindeks

 

Så var det på tide å forlate pakkhuset og begi seg inn i fjellet.  Jernbaneverket stilte velvillig med bil slik at det ble mulig for en deltager i rullestol å bli med inn i fjellet.

Samling, straks klar til avmarsj.

Prosjektleder Morten Klokkersveen flankert av fire spente deltagere, fra venstre Stefan Bårli Hansen, Bjørn Gilje, Henrik Brodtkorb og Torstein Sunde.

Stasjonsinngangen støpes.

 

Vel inne i fjellet er det store dimensjoner som åpenbarer seg.

Det er store dimensjoner. Arbeidet med å støpe rom under sporene har startet.

Til høyre støpes vegger i det som blir adkomst til plattformen for sørgående spor.  Stasjonshallen går i trakform over til å bli tunnelen sørover mot Nykirke.

Vidar Lund Iversen ble kjørt inn og ut av fjellet, og Jernbaneverket sørget for at han fikk like god informasjon som resten. 

Til venstre for hjullasteren er den søndre inngangen til stasjonen.  Den inngangen blir liggende rett ved den tidligere politistasjonen i Holmestrand. 

Torstein Reiersen og resten av følget ser med store øyne på dimensjonene. To år senere skal det gå tog her. 

Jernbaneverkets Tor Ivar Svendsrud, lokal-avdelingens leder Hans Morten Tamnes og Henrik Brodtkorb studerer omgivelsene. 

På vei ut.  Til venstre jobbes det med det som skal bli heisen til toppen av fjellet.

 

Tilbake i det fri.

Deltagerne står på traseen som førte E18 utenom Holmestrand sentrum og inn i Holmestrandtunnelen. 

I bakgrunnen skimtes stasjonsbygningen i Holmestrand, den rives når trafikken flyttes til nyanlegget inne i fjellet. 

Inngangspartiet til Holmestrands nye stasjon.  I bakgrunnen broen som fører Nordre Klev over jernbanen.  Når Vestfoldbanen flytter inn i fjellet på sensommeren 2016, er det meningen å bruke traseen fra dagens stasjon til den nye søndre inngangen til gang- og sykkelvei.

Holmestrand stasjon, én av de tre bystasjonene arkitekt Balthazar Lange tegnet til Vestfoldbanen i 1881.  De to andre var Sandefjord og Porsgrunn, hvorav sistnevnte ble revet i 1962.

Jernbaneverkets Vigdis Tandberg smiler fornøyd etter et vel gjennomført arrangement. Vi kvitterer med å takke for en flott orientering og omvisning. Som en håndfast takk fikk hver av de involverte i Jernbaneverket en flaske rødvin og et eksemplar av 40-årsboken. 

 

I den tidligere godsdelen av pakkhuset har Jernbaneverket bygget en modell som viser hvorledes Holmestrand stasjon blir i fremtiden.

To tog, ett sørgående og ett nordgående, har stoppet på Holmestrand stasjon.  Sporene i midten er adskilt fra plattformsporene med en lav vegg, og det er planlagt for muligheten for at tog kan passere i 250 km/t samtidig som det står tog ved plattform og det er mennesker på plattformene.

 

Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold takker for besøket og omvisningen, og ser frem til neste besøk.