Jernbanenyheter

20 år siden de første konkrete planene for Fornebubanen

– Et eksempel på hvordan det ikke skal gjøres, mener byforsker Erling Dokk Holm. For 20 år siden ble de første konkrete planene om bane til Fornebu lansert. 

Budstikka

Her kan det bli nye stasjoner

Flere titall byer og steder kan få nye jernbanestasjoner i årene som kommer. 

Dagsavisen

NSB klarer ikke å sette opp tog til Raw Air

Manglende togmateriell tvinger Raw Air over på asfalt i åpningsåret. 

Drammens Tidende

InterCity løser persontrafikk, men hva med gods?

InterCity skal styrke togtilbudet mellom byene, men planene tar ikke hensyn til godstrafikken. 

Halden Arbeiderblad

Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog

Når Sørlandsbanen blir konkurranseutsatt kan kontrakten føre til dyrere reiser, frykter tillitsvalgte. Jernbanedirektoratet avviser at prisene skal få løpe løpsk. 

NJF magasinet

Gods på bane – satsing eller forvitring?

I flere tiår har det vært et politisk ønske å flytte godstransporter fra vei til sjø og bane, av hensyn til bl.a. miljø og trafikksikkerhet. Likevel har togets markedsandel gått ned. 

Jernbanealliansen

Nytt strømforsyningsanlegg tåler orkan

I 2016 fikk Jærbanen nytt strømforsyningsanlegg mellom Egersund og Sandnes. Her er filmen som forteller om prosjektet.

Bane NOR på YouTube

 

Ruter om arbeidet med Fornebubanen: – Uforutsigbart og irrasjonelt

Ruter mener «irrasjonelle» krav fra plan- og bygningsetaten i Oslo kommune forsinker Fornebubanen.

Aftenposten

Nye tunnelar kan få Bergensbanen ned mot fire timar

Den lengste er på 17 kilometer og kuttar 20 minutt i reisetida mellom Noregs to største byar. 

NRK Hordaland

Buss for tog under Sommertog

Det blir buss for tog mellom Roa og Jaren mens NRK Sommertoget står på Gran. 

Hadeland

Men ærlig talt, NRK, glemte dere 450-årsjubileet vårt?

Nest siste stopp for Sommertoget er i Råde, hvilket er veldig hyggelig for den lille kommunen. Og så kjører NRK FORBI Fredrikstad og VIDERE til Sarpsborg! Det er ikke til å tro. 

Fredrikstad Blad

Jernbanemiljøet fortsetter å reise seg

Togvogner på 16 tonn ble løftet på plass på skinnene på Finstadbru stasjon i morgentimene fredag. 

Indre Akershus Blad

Med pulsen på T-banen

Like før jul var et nytt tegneseriehefte om kollektivtrafikk i Oslo ute, og «T-banen i Oslo» tar for seg undergrunnssystemet i hovedstaden. 

serienett.no

Farleg kryssing av jernbanesporet

- Me visste ikkje at toga brukar så lang tid på å stoppa! 

Vaksdalposten

Malmbanen stengt for persontrafikk på grunn av rasfare

Men malmtogene får kjøre. 

Fremover

Bærums-politikere krever stasjon på Avtjerna

Formannskapet i Bærum krever at togstasjon legges til Avtjerna. 

Budstikka

NRK Sommer tek toget

NRK parkerar sommerbåten og tek toget. I sommar skal eit spesialbygd togsett frakte både Sommeråpent og Reiseradioen landet rundt i åtte veker.

NRK

Kjøper du to billetter på samme strekning, koster det 50 kroner mindre

Om du går av midtveis på togreisen, kan totalbeløpet bli lavere. Vi forklarer deg hvorfor. 

Din Side

Folk vil helst reise direkte

Kollektivreisende som må bytte transport underveis, virker å være mer misfornøyd enn reisende som slipper å bytte transport. Det viser ny undersøkelse. 

NRK Østlandssendingen

Forsinkelser og buss for tog på Sørlandsbanen

Det blir forsinkelser og buss i stedet for tog mellom Kristiansand og Arendal etter at en kjøreledning har blitt revet ned ved Herefoss stasjon. 

NRK Sørlandet

Bussen venter ikke på toget

Togreisende opplever at bussen til Løvset, akkurat har gått når toget kommer inn på stasjonen. 

Trønderbladet

Slik har Ruters bussomlegging endret pendlernes reisevaner

Omleggingen av ekspressbussen fra Rykkinn til Oslo har ført til at flere tar T-banen. Dermed må man være tidlig ute for å få parkeringsplass på Kolsås. 

Budstikka

Statar vil køyra norske tog

Hongkong, eit kanadisk pensjonsfond og svenskane snuser på norsk jernbane. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er klar på at norske skattebetalarar sine pengar kan enda i ­statskassa til andre land. 

Klassekampen

Tre dager etter åpning stoppet fjellheisen opp

Den nye fjellheisen på Holmestrand stasjon gikk ut av drift bare tre dager etter åpning. Åtte personer satt fast i en og en halv time. 

NRK Vestfold

Full stans i togtrafikken etter påkjørsel

All togtrafikk mellom Steinberg og Hokksund ble mandag ettermiddag stanset etter en påkjørsel. 

Drammens Tidende

Setter ikke inn flere busser og tog trass i dieselforbud

Hverken NSB eller Ruter setter inn ekstra materiell i forbindelse med Oslos forbud mot dieselbiler tirsdag. 

Budstikka

Høyre vil ha gratis kollektiv­trafikk under dieselforbud

Høyre i Oslo vil ha gratis buss, bane og trikk mens det er dieselbilforbud på byens kommunale veier. Dette er ikke byrådets plan. 

Dagbladet

Byråden oppfordrer folk til å reise kollektivt tirsdag

Oslo innfører forbud mot dieselbiler fra tirsdag morgen. Ruter tror dette skal gå greit. 

Aftenposten

Høyttalerstemmen Kari kommer både for tidlig og for sent

Bane Nor har brukt over 40 millioner kroner på et nytt system som skulle gi bedre informasjon til togreisende. Men med den automatiske høyttalerstemmen til «Kari» har det vært så mye rot at den på mange stasjoner er kuttet ut og de reisende varsles på gamlemåten. 

NRK

Lovnad om penger til dobbeltspor

Samferdselsdepartementet sier at Innlandet skal få nødvendige planleggingsmidler til å planlegge dobbeltspor. 

Oppland fylkeskommune

Bybanen – et rullende sikkerhetsproblem

Hva har Bybanen lært av ulykkene? 

Bergens Tidende

Tog kjørte på minibank og sporet av

For å få tak i minibankens innhold, la tyske tyver den i togsporet og ventet på at et godstog skulle passere. 

VG

Lot passasjerer fryse

Torsdag i forrige uke behandlet NSB sine passasjerer på lokaltoget mellom Bodø og Mosjøen på en måte som ikke kan forbli upåtalt. 

Saltenposten

Anlegget er fra 1951 – nå blir det endelig skiftet ut

Kontaktledningsanlegget med tremaster er fra 1951. Nå skal det byttes mellom Lillestrøm og Åbogen. 

Romerikes Blad

Truer med å stenge Bybanen

Kontrakten mellom Skyss, Bybanen og Keolis er så uklar at Jernbanetilsynet kan skru av bryteren og stenge banen. 

Fanaposten

Jernbanen må vekk fra havna

Det kan da ikke være nødvendig å legge banen i ekstra omveier og lage unødvendig nedbremsende stasjonsplasseringer helt innom selve sentrum i Fredrikstad og Moss. 

Moss Avis

Toget - fra friluft til fjell

De siste års toghistorie i Holmestrand oppsummeres av en som har fulgt den nærmest.

Jarlsberg Avis