Jernbanenyheter

De bygget landet, men 17.000 døde under fryktelige forhold

Torsdag klokken 18 åpner Thorvald Stoltenberg utstillingen Grossraum - tvangsarbeid i Norge under 2. verdenskrig, på Teknisk museum på Kjelsås. 

Nordre Aker Budstikke

Alt om jernbaneplanene

I dette digitale magasinet har vi samlet alt vi har skrevet om jernbaneplanene. 

Tønsbergs Blad

Ble lovet svevebane og T-bane - nå får Fornebu-beboerne enda en bussrute i stedet

Det går i dag 50 busser i timen til Fornebu i rushtiden, det er ikke nok til å frakte alle arbeidstakerne på halvøya. 

Teknisk Ukeblad

Må kutte avganger under omfattende utbedringer på Oslo S

Bane NORs utbedringer på Oslo S får konsekvenser for flere romeriksavganger i sommer. 

Romerikes Blad

Hvem er det som kommer med alle disse syke ideene?

Sandefjord jernbanestasjon bør ligge der den ligger idag. 

Sandefjords Blad

En farlig ferd gjennom bratte fjell og «killer cliffs»

Dette er Skandinavias kargokonge. Et av de raskeste godstogene i hele Europa. Oppdraget: Slå klokken, plukk opp og lever fersk fisk før den blir spolert. 

Fremover

Bane Nor sier nei til å utrede rett linje

Bane NOR anser det som uaktuelt å utrede de ulike konseptene som alternativer i en kommunedelplanprosess. 

Sarpsborg24

En tidel av TBM-tunnelen ferdig

De fire tunnelboremaskinene (TBM’ene) som skal bygge brorparten av den nye tunnelen på Follobanen har nå til sammen boret 4,5 km tunnel. Dermed er over 10 % av TBM-tunnelen ferdig.

Bane NOR Follobaneprosjektet

Leker butikk med jernbane og ansatte

Fra nyttår ble Jernbaneverket til Bane Nor. Det skulle virkelig bli orden på norske jernbaner. Nå må baneselskapet spare en halv milliard. 

Bergensavisen

NSB må spare for å møte konkurransen

For å ruste seg mot kommende konkurranse planlegger NSB å spare 1 milliard kroner i året. 

ABC Nyheter

Planlagt slankekur gir svakere resultat for NSB

NSB-konsernet setter av store beløp til omstilling og nedbemanning foran kommende konkurranse om å kjøre tog. 

Dagens Næringsliv

På innsiden av Norges største samferdselsprosjekt

Bli med på innsiden av Follobanen. 

Aftenposten

Midler tas ut av sporet

Jernbaneentreprenør NRC frykter for vedlikeholdet på blant annet Sørlands- og Nordlandsbanen etter at staten barberer Bane Nor-budsjettet med totalt to milliarder kroner. 

Dagens Næringsliv

Alternative fakta om jernbane

Det er ikkje berre Trump som støttar seg til såkalla alternative fakta. Det har Samferdsledepartementet, som eig NSB, gjort gjennom tiår med utruleg effekt. 

samferdsel.toi.no

Stadig mer gods over på vei er en varslet katastrofe

Mens godsandelen på bane er oppe i 50-70 prosent til Bergen, Trondheim og Stavanger er den nå nede på én til to prosent over Svinesund. 

Fredrikstad Blad

Ski for tog på Valdresbanen

I nesten hundre år gikk det tog på Valdresbanen. Nå har banestrekningen fått nye spor. Skiløperne har tatt over. 

NRK Hedmark og Oppland

Nå får Bergensbanen millionbesparende krise-terminaler

Godstog på vei til Bergen måtte kjøre tilbake til hovedstaden om Bergensbanen stengte. Nå får jernbanen etterlengtede beredskapsterminaler. 

NRK Hordaland

Du som kunde kan bli taperen når tog og bane settes ut på anbud

Det gjenstår å se om statens økonomiske fordeler ved anbudskonkurranse overstiger de ulempene som påføres togtilbudet. 

Aftenposten

Frykter ny togstasjon blir flaskehals på Follobanen

Allerede før nye Ski stasjon er bygget, frykter lokalpolitikere at togstasjonen blir for liten om kort tid. 

NRK Østlandssendingen

Raskere tog er det aller viktigste

Reisetiden fra Sandefjord inn til Oslo er ikke mange minuttene raskere i dag enn hva de var for over 60 år siden. 

Sandefjords Blad

Tror på tre departement til jernbane-møte i Hamar

Kommunaldepartementet planlegger en jernbanebefaring til Hamar i starten av mars, forhåpentlig med politisk ledelse fra tre departementer. 

Hamar Arbeiderblad

Bane NOR må kutte 500 millioner kroner

I et budsjettutkast for 2017 mangler Bane NOR 500 millioner kroner. Direktør Gorm Frimannslund sier det skal mye til at selskapet kommer i balanse i år. 

ABC Nyheter

Femti år med modelljernbane

Arne Gunnar Heggeseth har i over femti år drevet med modelljernbane. 

Stjørdals Nytt

Industrietablering på Kløftefoss

Loe betongindustri ønsker å etablere seg med ny fabrikk på Kløftefoss i Modum. 

Modum kommune

Vil løfte Trønderbanen

Venstre vil ruste opp toget mellom Oppdal og Steinkjer med flere avganger. 

opp.no

Ingen av disse vil ha jernbane på Nøtterøy

De største politiske partiene på Nøtterøy mener forslaget om togtrase gjennom øya er urealistisk. – Det er helt utenkelig at dette blir noe av, sier varaordfører Bjørn Kåre Sevik. 

NRK Vestfold

Tog sperret linjen på Gjøvikbanen

Jernbaneverket meldte tirsdag like før 17.45 at det var forsinkelser og innstillinger på Gjøvikbanen mellom Roa og Gjøvik. 

Oppland Arbeiderblad

Mighty Trains - North Rail Express

I Discoverys dokumentarserie Mighty Trains er det nå laget en egen episode om Ofotbanen. 

Vesterålen Online

Veien sto ferdig i 2006 - nå må den utvides for å få plass til bussen

Forneburingen ble ikke bygd for busstrafikk. Nå kommer bussene likevel – og veien må utvides. 

Budstikka

På dette stoppet går nesten ingen på

Vi sjekket hvor mange som går av og på på Bybanens nye stopp i morgenrushet. 

Fanaposten

Her må det skiftes spor

Reisetiden på jernbanen skal ned. Det er fornuftig. Vi kan ikke si det samme om de siste planene til Bane Nor. 

Tønsbergs Blad

Jernbane - uansett konsekvens?

I juni vedtar Stortinget en ny nasjonal transportplan, NTP. Planen vil formodentlig og forhåpentlig inneholde tung satsing på jernbane og Inter-City-nettet. 

Hamar Arbeiderblad

Høylytt dame kommer tilbake fra restaurantvognen alene

Journalist Ann Kristin Kjærnli har tatt Nordlandsbanen. Les hennes referat her. 

Rana Blad

Jernbana kan ha ein fart på 200 km/t

- Det er ikkje alle tog som kjem til å stoppa på stasjonane i Vaksdal når den nye jernbana i samband med K5 er ferdig. Dei vil kunna passera i 200 km/t. 

Vaksdalposten

Togtrafikken igang igjen etter at person kom gående ut av tunnelen

Togtrafikken gjennom Lieråstunnelen gikk med sneglefart i vel 20 minutter mandag morgen, etter at en person gikk inn i tunnelen fra Asker stasjon. 

Budstikka

Har Europas største togprosjekt under føttene

Det koster over 150 milliarder kroner, tar over 100 millioner arbeidstimer, men gir 100 kilometer med ny jernbane. NRK har vært under jorden og sett Londons ny prestisjelinje. 

NRK

En vanlig dag på 60-tallet

Odd Henning Bentsen mimrer om Krøderen stasjon og om alle menneskene som brukte stasjonen styrt av stasjonsmester Kåre Waaler. 

Bygdeposten