Jernbanenyheter

Høy temperatur på folkemøtet om togtrasé

Ikke alle som var samlet til folkemøte om jernbanetraseer lot seg imponere av at toget skal suse gjennom Tønsberg i en fart på 250 kilometer i timen.

Tønsbergs Blad

Mange spørsmål om jernbane – og noen svar

Det kommer til å ryke noen hus med dobbelsporet jernbane, men Bente Midttun Jacobsen og Jan Otto Hansen i Krokenveien kan bli boende.

Sandefjords Blad

Mener Lysaker må bli med i spleiselaget til Fornebubanen

Finansieringen av Fornebubanen setter Bærum i en knipe. Kanskje må det bygges enda flere boliger på Fornebu enn de 11.000 rådmannen maksimalt legger opp til. 

Budstikka

13. juli er dagen da alle er på Rena

NRK Sommertoget stopper på Rena 13. juli. Kultursjef Caroline vil skape folkefest i Åmot den dagen. 

Østlendingen

15 togturer på 30 dager med to små barn

Slik kan du finansiere en lang sommerferie utenlands. 

Stavanger Aftenblad

Vi bygger ikke spor som skal stå og ruste, slik man ser med dobbeltsporet til Tønsberg

Det er i dag vi bygger morgendagen. I 1881 fikk vi en topp moderne jernbane gjennom Vestfold. Altfor lite har skjedd siden den gang. 

Sandefjords Blad

Utrolig nok slapp sjåføren unna

En traktor kolliderte først med togbrua, så falt gravemaskinen av tilhengeren. Togtrafikken er stengt for trafikk.

NRK Vestfold

Gravemaskin falt av henger og traff bil

Bilen tok fyr. Veien er stengt.

Ulykken har skjedd ved jernbanebrua i Dronningens gate i Larvik. En bil og en traktor er involvert.

Østlands-Posten

Banesjef: – Vi vet ikke hvorfor det skjer

I desember sto Holmestrandsporten til seks milliarder ferdig. Nå må NSB senke farten på toget fordi det rister. – Jeg skjønner at passasjerene synes det er ubehagelig, sier banesjefen. 

NRK Vestfold

En rekke konsepter for elbusser skal prøves ut i 2017

Brakar har som mål å være blant de første som kjører hundre prosent med fornybar energi. I november starter selskapet en elektrisk busslinje med seks busser. 

Teknisk Ukeblad

NSB-sjefen fikk nesten åtte prosent lønnsøkning

Mens de aller fleste lønnsmottakerne fikk drøyt 2 prosent mer i lønn – og dermed reallønnsnedgang – i fjor, sikret NSBs konsernsjef Geir Isaksen seg en lønnsøkning på 7,76 prosent. 

NJF magasinet

Nekter å betale mer for Fornebubanen

Løftet om at staten skulle ta halve regningen for Fornebubanen ble gitt uten forbehold. Nå varsler staten at den ikke vil være med på å dekke budsjettoverskridelser. 

Budstikka

I årevis har politikere snakket om å flytte godstransport fra vei til tog og skip

Her får de det til. 

Teknisk Ukeblad

Er redd dette er det vi får til jernbanen de neste 30 årene

– Det regjeringspartiene feiret med kake på Steinkjer stasjon denne uka er den samme nyheten som daværende samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) jublet for på Stjørdal stasjon i 2013. 

Stjørdalens Blad

Mann gikk på togtak og fikk strøm i seg

På godsterminalen ved Bergen jernbanestasjon tok en 21 år gammel mann seg opp på taket til et tog natt til søndag. 

Bergens Tidende

Fornebubanen endelig på skinner med ny plan

Lyset i enden av tunnelen skinner for Fornebubanen. Et forslag til plan for Oslo-delen av satsingen, fra Majorstuen til Lysaker, er nå lagt ut på høring. 

Vårt Oslo

Neppe penger til T-bane på Nedre Romerike

Mens Nasjonal Transportplan legger opp til ny jernbanetunnel gjennom Oslo i 2032, er det trolig ikke satt av en eneste krone til investeringer til T-bane på Nedre Romerike. 

NRK Østlandssendingen

Vi kan leve med to års ekstra ventetid – ikke tre minutter

Jeg venter heller i to år på toget, enn å godta tre minutter ekstra reisetid.

Sandefjords Blad, lederartikkel

Hva har NSB gjort med konduktørene?

Jeg reiser hver dag mellom Drammen og Oslo og har gjort det i over ett år. 

Drammens Tidende

Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud

Store deler av drift og vedlike­hold på jernbanen er allerede konkurranseutsatt. Nå er Bane NOR i gang med å finne flere oppgaver som kan settes ut. 

NJF magasinet

Regjeringen bekrefter: Ringeriksbanen blir forsinket

De fire samarbeidspartiene bekreftet torsdag at Ringeriksbanen er forsinket i Nasjonal transportplan. 

Ringerikes Blad

Slik blir Rjukans nye stolthet Tungtvannsmuseet

Ikke bare kommer tungtvannsanlegget i kjelleren i den revne Hydrogenfabrikken fram fra graven det var meningen den skulle ligge i til evig tid, men det er også ingen tvil om at dette blir også et nytt og spennende museum i tillegg til det Norsk industriarbeidermuseum er idag. 

Radio Rjukan

Ingen har det så travelt som en død laks

I dag holdt regjeringa pressekonferanse der de fortalte hva de vil satse på i Nasjonal transportplan, NTP. Det viktigste punktet var jernbanesatsingen de neste årene, med ny jernbanetunnel under Oslo og bygging av dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet. Men hva med laksen? 

NRK Trøndelag

Det skal bli togavganger fra Ski hvert 10. minutt

Abid Raja lover flere togavganger mellom Oslo S og Ski. 

Enebakk Avis

Oslo-tunnel forsinker dobbeltspor til andre byer

Oslo sentrum må graves opp for å få på plass nye tunneler for jernbane og t-bane. Staten tar hele regningen for toget, men trolig bare halve regningen for ny t-banetunnel under Oslo sentrum. 

VG

Ruter mener storregion vil gi bedre løsninger

Kollektivselskapet vil derfor gjerne samarbeide med Østfold og Buskerud, uavhengig om region Viken blir noe av eller ikke.

NRK Østlandssendingen

Vil bruke 52 mrd. på tog

Det borgarlege samarbeidet har ikkje alltid gått på skjener. Men 52 milliardar kroner til jernbane må kunne kallast drahjelp til å halde seg på same spor. 

NRK

Leter etter toetasjes tog til Østfoldbanen

Toetasjes tog kan være en realitet på Østfoldbanen neste år. Nå letes det med lys og lykte etter dobbeltdekkere. 

Moss Avis

Sørlandsbanen skal få dobbeltspor og 250 km/t

Regjeringen og samarbeidspartiene er enige om å bygge dobbeltspor på Sørlandsbanen. Strekningen skal klargjøres for en fart på inntil 250 kilometer i timen. 

NRK Sørlandet

Bør ikkje Arna – Voss prioriterast?

Pressekonferansen på Arna stasjon med dei fire borgarlege listetoppane til Stortingsvalet i år var ei stusseleg oppleving. 

Bergensavisen

Stor satsing på gods på jernbanen

Regjeringen og støttepartiene er enige om å elektrifisere Rørosbanen mellom Hamar og Elverum som ledd i den nye godsstrategien i ny Nasjonal transportplan. 

Hamar Arbeiderblad

3,6 milliarder til trøndersk jernbane

Trønderbanen og Meråkerbanen får 3,6 milliarder kroner i løpet av de nærmeste årene. Det kom fram på et pressemøte i Steinkjer onsdag. 

NRK Trøndelag

Vil heller se bygging av jernbane enn vei utenfor Tromsø

– Det er greit med ei avklaring om ny innfartsvei til Tromsø, men det løser ikke de fremtidige transportutfordringene, sier Naturvernforbundet. 

NRK Troms

Jubler for milliarder til jernbane

Regjeringen sprøyter inn rundt 6,5 milliarder kroner til elektrifisering av jernbane i Nasjonal transportplan. Skognæringa mener storsatsingen savner sidestykke i norsk historie. 

NRK Hedmark og Oppland

På Frogner savner de trikken, men får kontant nei fra Ruter

Eldre på Frogner sliter bokstavelig talt i motbakke etter at 12-trikken ble flyttet. 

Vårt Oslo

Planene for Grefsenveien er en reell nedprioritering av trikken

Grefsen-beboere er redd egne sykkeltraseer i Grefsenveien i realiteten vil gi trikken dårligere forhold enn i dag. 

Nordre Aker Budstikke

Toglederne får utfordringer med flere aktører på skinnene

Hvis regjeringen får det som den vil, kommer det til å bli atskillig flere selskaper som skal kjøre persontrafikk på norske skinner i løpet av de neste årene. Det kan by på utfordringer. 

NJF Magasinet