Jernbanenyheter

For de tålmodige

Turer til utlandet med tog er for de tålmodige. Det vet Aled Dilwyn Fisher alt om. 

Dagsavisen

Sørumsand stasjon: Ny plattform fra 3. juni 2019

Det blir endringer for reisende i anleggsperioden. Bane NOR oppgraderer Sørumsand stasjon for å gi en tryggere og mer tilgjengelig stasjon for alle brukergrupper. 

Sørum kommune

Staten kaster millioner etter godstogselskap for å hindre flere vogntog

Godstogselskapene skal få statlig støtte for å kunne hindre konkurs. For lite, for sent, mener stortingsrepresentant. 

NRK Nordland

Konsulentselskap slettet all Vy-omtale på egen blogg

Flere innlegg om merkevarebyttet fra NSB er nå borte etter ordre fra Vy.

NRKbeta

En hyllest til nattoget

For noen måneder siden fikk jeg tilbud om å dra på et seminar i den slovenske hovedstaden, Ljulbjana.

Dagsavisen

Framleis mogeleg å stoppe Bybanen før Fyllingsdalen

Tilleggskostnaden med å føre bybanen inn i Fyllingsdalen er ikkje i rimeleg høve til nytteverdien. Fyllingsdalen har eit av byens beste kollektivsystem frå før.

Bergens Tidende

Svenske vyer for jernbane i Skandinavia og til Europa

Toget opplever en renessanse i Sverige som fossilfritt alternativ til flyet.

Dagsavisen

Regjeringen vil bruke 240 millioner kroner på gods på jernbane over tre år

Regjeringen vil bruke i underkant av 240 millioner kroner i år og de neste to årene på tilskudd til gods på jernbane. Den midlertidige ordningen skal bidra til å få mer av godset bort fra veiene og over på skinnene.

NJF magasinet

Bane NOR Eiendom signerer med Go-Ahead

Avtalen innebærer at alle tog som Go-Ahead skal benytte i sin norske virksomhet, vil bli vedlikeholdt ved Bane NOR Eiendoms nye togverksted på Kvaleberg i Stavanger.

bygg.no

NRC Group skal oppgradere Nordlandsbanen

NRC Group er tildelt en kontrakt av Bane NOR for jernbanetekniske arbeider på Nordlandsbanen.

bygg.no

Løsningen ligger i å fjerne bommene

Trikkebommen på Lilleaker er borte i påvente av at nye kommer opp. Bommene har skapt lange køer i Lilleakerveien, til stor irritasjon for så vel bilister som folk som ferdes i Lilleaker sentrum til fots og med sykkel.

Akersposten

Bane NOR åpner ny publikumsinngang og parkeringsplass i Arna

13. mai åpnet både den nye publikumsinngangen på sørsiden av Arna stasjon og 120 etterlengtede parkeringsplasser.

bygg.no

Ikke alle ansatte fikk tilbud om pendlerstøtte da Bane Nor-jobbene skulle flyttes

Neste år legger Bane Nor ned trafikksentralene i Narvik, Hamar, Stavanger og Kristiansand. Kjetil Drøsdal i Stavanger blir kun med til Bergen om han må.

NJF magasinet

Oppdelingen av norsk jernbane handler om én ting – konkurranse

Årsaken til at jernbanen er splittet opp heter Go-Ahead, MTR, SJ, Vy og andre selskaper som kan komme til å kjøre tog i Norge.

Aftenposten

150 ganger enklere å ta fly til kontinentet

Skal du til kontinentet? Da kan du velge mellom 150 daglige avganger med fly eller én avgang med tog. 

Dagsavisen

Oslo kan få to helt nye T-banestrekninger

Mot byrådets ønske vedtok de borgerlige og Rødt å bygge to korte tunneler, som vil gjøre T-banenettet mer fleksibelt enn i dag. 

Aftenposten

Flere velger togferie, men det er ikke bare enkelt

Flere og flere bytter ut fly med toget. Men billettene er vanskelig å finne ut av og forbindelsene er ofte dårlige. Jernbanedirektøren forklarer det med at toget har tapt i konkurransen med flyene. 

NRK

Denne jernbanestrekningen kan bli én milliard kroner billigere

I 2025 skal det ta under én time å ta tog fra Tønsberg til Oslo. 

Tønsbergs Blad

Da tog fra øst møtte tog fra vest på den amerikanske prærien

150 år siden jernbanen gjorde USA til ett togrike. 

Dagbladet

Toglinje blir 13 ganger dyrere enn firefelts motorvei

To mil jernbane koster det samme som seks mil motorvei, en opera, landets mest moderne sykehus, tre jagerfly og KNM Helge Ingstad. Nå vil flere politikere se etter billigere løsninger. 

NRK

Millionsatsing på tog mellom Asker og Lillestrøm

Regjeringen vil gjøre det mer forutsigbart å være togpendler. Nå ønsker de å bruke 250 millioner kroner på landets mest trafikkerte strekning: Toglinjen mellom Asker og Lillestrøm.

VG

Jernbane blir mange milliarder kroner dyrere

Den planlagte jernbanen gjennom Østfold blir 1 milliard kroner dyrere å bygge per kilometer enn forventet.

P4

Bybanen stoppar ikkje

Det er ikkje mogeleg å droppe Bybanen til Fyllingsdalen no. Heldigvis.

Bergens Tidende

Første steg mot jernbane fra Finland til Kirkenes

Den første avtalen på veien mot jernbanespor fra Finland til Kirkenes er undertegnet, skriver ABC Nyheter.

NJF magasinet

En sovevogn til begjær

Utsolgt. Det er som regel tilbakemeldingen du får hvis du prøver å være en miljøvennlig borger og bestille sovevogn på et nattog i Norge. 

VG

Enighet om ny T-banetunnel i Oslo

Det er flertall i Oslo om at den nye T-banetunnelen mellom Majorstuen og Tøyen skal gå via Bislett, Stortinget og Nybrua på Nedre Grünerløkka. 

Vårt Oslo

Bakstreversk jernbanepolitikk

EUs jernbanepakke 4 innebærer demontering av offentlig sektor og infrastruktur. Målet er å utvide handlingsrommet for internasjonale selskaper. Det er bakstreversk. 

Nationen

Jernbanen er blitt et byråkratisk villniss

Dagbladet mener: Det jernbanen trenger er store investeringer, ikke ideologiske visjoner om det private markedet. 

Dagbladet

Lokomotiv sporet av på Oslo S

Avsporingen medfører at tre spor må stenges. Bane NOR sier det er for tidlig å si noe om årsaken. 

Aftenposten

Lokfører Thomas Fjeld harselerte med oppsplittingen av norsk jernbane

Meldingen i sosiale medier havnet i Stortinget. 

Aftenposten

Barnvagn fastnade mellan tunnelbanedörrarna – tåget körde iväg

I april inträffade en olycka i tunnelbanan på Masmos station, en olycka som kunde slutat i tragedi. En barnvagn med ett barn i fastnade mellan tunnelbanetågets dörrar men trots det så körde tåget i väg och barnvagnen krossades.

SVT Nyheter

En togtur du neppe får oppleve

Noen ganger får man mulighet til å kjøre tog på en strekning som ellers ikke brukes av passasjertog. Det skjedde meg nylig på vei mellom Rzeszow og Krakow i Polen.

reisemedtog.no

Over 20 år med Ringeriksbanen

Selv om Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 ble født i 2016, har to personer i prosjektet et mye lengre forhold til Ringeriksbanen.

Statens vegvesen

De to har 90 år på trikken

Ingen kan sannsynligvis mer om trikk og sporvei enn Ove Tønnessen og Nils Carl Aspenberg.

Akersposten

MDG: Rydd opp og skaff sovevogner hele veien til Europa

– Vanlige reisende bryr seg ikke om det er Vy eller Norske tog som kjøper vogner. De vil bare ha plass når de skal reise, sier MDG.

Aftenposten

Med denne tegningen kaster Venstre seg inn i debatten om hvor den nye T-banen i Oslo skal gå

T-banestriden i Oslo tar inn på et nytt spor når Venstre nå foreslår nye stasjoner på Grünerløkka og Adamstuen.

Aftenposten

Når ideologi trumfer sunn fornuft

I nyliberalismens ånd har vi over tid sett en oppsplitting av NSB i en rekke selskaper. Med New Public Management som ledestjerne har vekslende regjeringer lagt til rette for en utvikling – der grunnleggende samfunnstjenester demonteres og privatiseres.

indre24.no