Industri- og anleggsbaner

Gruvemuseet på Litlabø, Stord
Oskarshamn Akk.lok AL10-1A 123/1957 600 5 t Stordø Kisgruber Vrak.
Orenstein & Koppel diesel MD2 ca. 1940 600 4 t Tyskland Nyrestaurert fra Tyskland i 2005. I bruk.
Levahn diesel 6TD 160/1953 750 6 t Sunnhordland Kraftlag, tidl. Thor Furuholmen Overtatt 2006, til reparasjon og omb. til 600 mm spv.
Levahn diesel-hydrostat. 476/1972 600 3,5 t Spenncon Nordvest, tidl. Høyer Ellefsen Overtatt 2006. I bruk. Omsporet fra 900 mm.
Levahn diesel 8 TD 179/1955 750 8 t Odda Smelteverk. Overtatt 2008. Var ved UHB 1986-2002, siden Lommedalsbanen.
Sunnhordland Kraftlag, Matre i Kvinnherad
Levahn diesel Type 76 318/1965 900 8 t Sunnhordland Kraftlag Skal restaureres og stilles ut.
Osbanemuseet på Stend stasjon, Fana
Levahn Diesel Type 76 389/1967 750 8 t Fana/Bergen kommune Ombygd med overbygg og førerhus i 1994. I bruk.
Odda kommune
Levahn Diesellok 8TD 178/1955 750 8 t Odda smelteverk Lagret i garasje.
Årdal Verk, Årdalstangen
Budich Damplok 965/194x 900   Tysk anlegg Oppusset, utstilt
Tafjord kraftmuseum, Tafjord
Diema diesel DFL60/1.2 3910/1976 600 6 t Tafjord kraftselskap Operativt, utstilt utenfor museet
Statkraft, Sunndalsøra
Hamar Jernstøperi Luftlok 1918 750   Aura kraftanlegg Skal restaureres
Orkla industrimuseum, Løkken Verk
Skabo el. kontaktlok 1930 600   Orkla / Fagerlibanen I lagerbygg på Fagerli
Skabo el. kontaktlok 1950 600   Orkla / Fagerlibanen I lagerbygg på Fagerli
Ruston diesellok LAU 375365/1955 500 3,5 t Orkla gruber Utstilt utenfor gammelgruva
General Electric el. kontaktlok 7786/1919 500   Orkla gruber Utstilt utenfor gammelgruva
Siemens akk.lok 1786/1923 600  
Utstilt utenfor gammelgruva
(Bygt på Thamshavn) kontakt/akk.lok 1955 600  
Utstilt utenfor gammelgruva
(Bygt på Thamshavn) kontakt/akk.lok 1950 600   Orkla gruber Utstilt utenfor gammelgruva
Mancha akk.lok Titan A 1937 500 3 t Orkla gruber I lagerbygg på Løkken
Hjemmebygt Bensinlok med Ford A-motor   600   Orkla gruber I verkstedet, Løkken
Thamshavnbanen
Jenbach JW20 3.54-499/1966 1000 4 t Orkla gruber Operativ, omsporet fra 600 mm
Olavsgruva, Røros
Mancha Little Trammer akk.lok 1974/1939 600 1,5 t Røros kobberverk I operativ stand
BEV akk.lok W217 6134/1960 600 1,5 t Røros kobberverk I dårlig stand
BEV akk.lok W217 4806/1952 600 1,5 t Røros kobberverk Vrak. Overtatt fra Stordø kisgruber 1970.
Egge museum, Steinkjer
Motala Luftlok K3 860/1939 750 5 t Fosdalen Bergverk Restaurert, i magasin
Verran kommune
Motala Luftlok K3 871/1940 750 5 t Fosdalen Bergverk Lagret på kommunal tomt i Malm. Oppusset 2005.
Yrjar Heimbygdslag, Ørland
Deutz diesel OMZ117F 33448/1940 900 6,6 t Ørland flystasjon Restaurert 1991
Fundia, Mo i Rana (Norsk Jernverk)
ASEA/ASJ pantograflok 1294-621/1952 1435   Norsk Jernverk Utstilt på sporstump i friluft. Nr. 1 / "Lars"
Ruston diesellok 1954 1435   Norsk Jernverk, oppr. Sydvaranger Utstilt på sporstump i friluft. Nr. 7 "Gano"
Sulitjelma gruvemuseum
BLW / Westinghouse KL-lok 1907 500   Sulitjelma gruber Utstilt inne
Atlas / Thune ?? Luftlok   600   Sulitjelma gruber Utstilt inne
Levahn Diesellok 229/1959 600 1 t Sulitjelma gruber Utstilt inne
Siemens KL-lok 931/1913 600   Sulitjelma gruber I magasin. Oppr. 500 mm
Levahn Diesellok   600 3 t Sulitjelma gruber I magasin
ASEA Akk.lok 387/1971 600 9 t Sulitjelma gruber I magasin
Levahn Diesellok 382/1967 600 6 t Sulitjelma gruber I lagerhall. I bruk under Mons Peter-festivalen.
Sulitjelma besøksgruve
Levahn diesellok 316/1965 600 3 t Sulitjelma gruber I bruk i toget
Levahn diesellok 314/1965 600 3 t Sulitjelma gruber I bruk i toget
Innstrandens idrettslag, Bertnes
Levahn Diesellok 365/1967 600 3 t Sulitjelma gruber I bruk ved de årlige Bertnes-dagene
Midt-Troms Museum / Skaland Graphite
BEV akk.lok W417 4808/1952 600   Skaland Grafitverk Står ute, planlagt pusset opp
Berlevåg Havnemuseum
Schwartzkopff Diesellok Köf II 11178/1940 1435   NSB Anlegg, siden Drammenselvens Papirfabr. Utstilt
Svalbard museum, Longyearbyen
Jeffrey Kontaktledn.-lok   914   Store Norske Spitsbergen Kullkompani Utstilt i friluft
Kings Bay Kull Comp., Ny Ålesund
Borsig Damplok 7095/1909 900   Kings Bay Oppr. eier før 1917: Salangsverket

Lokomotiv bevart i utlandet:

Östra Södermanlands Järnväg, Mariefred, Sverige
Motala Damplok 272/1901 600 12,2 Bjørkåsen Gruber Oppr. Stafsjö Jv., til Norge 1919. Er pr. i dag i drift ved museumsbanen
Munkedals Jernväg, Bohuslän, Sverige
Hjemmebygd Tjerbo Torvstrøfabr. Diesellok ca. 1965 600   Degernes Torvstrøfabrikk, oppr. Tjerbo Torvstrøfabr. 4-sylindret dieselmotor fabr. Mercedez-Benz.
Feldbahnschauanlage Glossen e.V., Glossen i Tyskland
Montania Bensinlok L180 1361/1920 600 5 t Stordø Kisgruber Vrak, under restaurering
Norsk vegmuseum, Fåberg
Diema diesel DS16 1749/1955 600 Eeg-Henriksen NVM gjenstand nr. 2091. Merket Eeg-Henriksen/ Diderich Lund nr. 918.
Diema diesel DS28 / DS30 ?/1961 750 5 t Eeg-Henriksen Merket Eeg-Henriksen 181-007. På fotbrettet: 622.
Diema diesel DS20T 2911/1966 750 3,8 t Eeg-Henriksen Merket Eeg-Henriksen 181-003.
Motala Luftlok m/ tre tanker 750 Fosdalen Bergverk Merket "Tredal".
Mancha Akk.lok Titan ANX 1949/50 750 Fosdalen Bergverk
Stiftelsen Folldal gruver
BEV Akk.lok W227
600 3 t Folldal verk I bruk i museumstoget.
BEV Akk.lok W227 600 3 t Folldal verk
BEV Akk.lok W227 750 3 t Folldal verk I deler.
BEV Akk.lok W227 5656/1956 600 1,5 t Folldal verk, lok nr. 34. Utstilt ute
BEV Akk.lok W227 5247/1954 750 1,5 t Folldal verk, lok nr. 33. Utstilt ute
Jenbach diesel JW20
600 Folldal verk Utstilt ute. Motornr. 17600/1974.
Konnerudverket, Drammen
ASEA Akk. LGBT4 388/1971 600 4 t Sulitjelma bergverk
Atlas Diesel L3 trykkluft 58/1927 600 Årnes kalksteinsbrudd, Surnadal Rekonstruert tank, i operativ stand.
BEV Akk.lok W227 750 Folldal gruver, Hjerkinn Skal returneres til Folldal
BEV Akk.lok W227 600 Folldal gruver, Hjerkinn Sporvidde ombygd fra 750 mm 2001. Operativ stand.
Demag diesel ML15 0143/1942 600 Sjøflot kalksteinsgruver, Surnadal Demontert
Demag diesel ML15 0184/1942 600 Sjøflot kalksteinsgruver
Deutz diesel MLH914G 33642/1941 600 Åserud teglverk
Deutz diesel MLH914G 33648/1942 600 Ingeniørbygg Delvis oppusset
Diema diesel DL-6/3T 3126/1970 600 1,2 t Vigsnes kobberverk I operativ stand ?
Diema diesel DEL60/1.2 3567/1974 750 6,5 t Eeg Henriksen
Diema diesel DEL60/1.2 3171/1971 750 6,5 t Eeg-Henriksen
Diema diesel DEL60/1.2 3574/1974 750 6,5 Eeg-Henriksen I operativ stand
Diema diesel DS28 2743/1964 600 4,3 t Nitteldal torvindustri, Bjørkåsen i Solør Overtatt 2003.
Gmeinder diesellok 3447/1941 600 6 t Glærum kalksteinsgruve, Surnadal Ford-motor nr. 720 frå 1969
Gmeinder diesellok 2650/ca 1939 600 3 t trolig Bro-Bane-Bygg I deler.
Jenbach diesel JW20 600 Folldal Verk, Hjerkinn Oppusset og omsporet fra 750 mm i 2001
Levahn akk. lok 405/1977 600 5,5 t Astrup & Aubert
Levahn diesellok 600 1,8 t Sulitjelma Bergverk
Levahn diesellok 600 3 t Sulitjelma Bergverk
Levahn diesellok 358/1967 600 3 t Sulitjelma Bergverk I operativ stand
Levahn diesellok 357/1967 600 3 t Sulitjelma Bergverk
Levahn diesellok 364/1967 600 3 t Sulitjelma Bergverk
Levahn diesellok 489/1976 750 9 t Selmer, opph. Furuholmen
Levahn diesellok 485/1975 750 9 t Thor Furuholmen I operativ stand
Orenstein & Koppel diesel MD2 11021/1939 600 4,5 t Stordø Kisgruber, hentet Varaldsøy
Schöma diesel CFL-30B 3398/1972 600 6 t Glærum kalksteinsgruve I operativ stand
Thamshavn akk./kjøreledn. 1955 600 4,5 t Orkla Grube-Aktiebolag Bygd med motor fra eldre Siemens-lok
Strüver Schienenkuli 60491/1960 600 Bro-Bane-Bygg, Oslo Deutz-motor.
Kröhnke diesel Lorenknecht 600 Motor mangler.
Norsk Bergverksmuseum, Kongsberg
Atlas, Ohio akk.lok SPAFR 345A 218826 750 Skorovas Gruber I magasin
GIA diesel DHD6 601/2002 800 Kjøpt ny I bruk i besøkstog
GIA diesel DHD6 602/2002 800 Kjøpt ny I bruk i besøkstog
Jung diesel ZL105
810 5,4 t Kongsberg Sølvverk I gruven, Saggrenda. Operativ stand.
Levahn diesellok 221/1958 (??) 750 1,2 t Høyer-Ellefsen I magasin
Levahn diesellok 236/1959 750 1,2 t Høyer-Ellefsen I magasin
Levahn diesellok 295/1964 750/900 8,0 t Høyer-Ellefsen Utstilt ute i Saggrenda
Levahn Diesellok 321/1965 800 4,5 t Kjøpt ny I operativ stand, i reserve.
Levahn Diesellok 494/1977 800 4,5 t Kjøpt ny Reserve-lok for besøkstog, stod i gruven pr. mai 2003.
Levahn Diesellok 551/1994 800 4,5 t Kjøpt ny Reserve-lok for besøkstog
Montania Bensinlok 679/1913 810 7 t Kongsberg Sølvverk I gruven, Saggrenda. Operativ stand
Strüver Schienenkuli 60428/1957 600 Knaben Gruber I magasin
Stiftelsen Rjukanbanen
Henschel Diesel DH360 28639/1956 1435 41 t Norsk Hydro - Menstad og Herøya Står på Rjukan. Operativ stand.
Henschel Disel DH500 30274/1961 1435 46 t Norsk Hydro - Menstad og Herøya Står på Tinnoset  Operativ stand
Schöma Diesel CHL40GR 3292/1971 1435 12 t Norsk Hydro - Rjukan salpeterfabr. Står på Mæl.Operativ stand. Oppr. eier: Alfred Teves GmbH, Gifhorn
Norcem, Brevik
NEBB/Skabo el-lok pantograf 1943 1067
Kjørholt Kalkstengruver Utstilt i gruven.
Åmdals Verk gruvemuseum
Jenbach JW20 diesellok 354.449/1965 600 Trafik AB Grängesberg-Oxelösund, Grängesbergs gruva, Sverige. I operativ stand.
Notodden (utlånt av Norsk Bergverksmuseum)
Deutz diesel MLH332F 1931 el. 1932 770 7 t Tinfos Papirfabrik Utstilt ved traseen
Setesdalsbanen
Deutz diesel OMZ117 ca. 1935 1067
Norsk Impregneringskompani, Larvik Hensatt
Schöma diesel MB 643/1942 1067 7,0 t Glærum kalkstensgruver I deler, skal settes i stand. Overtatt fra Lommedalsbanen høst 2007.
Kristiansand kanonmuseum, Møvik Fort
Budich Diesellok SL44/600Z 2570/1940 600 Forsvaret I bruk
Titania AS, Hauge i Dalane
AEG Pantograflok type EL5 7490/1956 750 11 t Titania (også Orkla ei kort tid) Under restaurering.
Jærmuseet / Vitenfabrikken, Sandnes
Diema diesel DS30 1545/1953 750 Graverens Teglverk Står i magasin. Tidligere utstilt på Maxi kjøpesenter i Sandnes.
Visnes gruvemuseum, Karmøy
Diema diesel DL-6/3T 3142/1970 600 1,2 t Vigsnes kobberverk Utstilt utendørs.
Mancha Little Trammer akk.lok 2783/1948 600 1,5 t Vigsnes kobberverk, tidl. Stordø Kisgruber Inne i museum

Fabrikat Type Bygge-nr / år Sporvidde Vekt Tidl. eier Merknader
Norsk Teknisk Museum, Oslo
Siemens kontaktl.-lok 1896 700   Røros kobberverk Utstilt
Erling J. Wiig, Oslo
Levahn diesellok 366/1967 600   Sulitjelma gruber Operativt i privat hagebane
Lokaltrafikkhistorisk forening, Oslo
Levahn diesellok 170/1955 1435 4,5 t OsloSporveier, oppr. Statens Havnevesen Under restaurering
Lommedalsbanen
LKM Babelsberg V10C 388554/1974 600 16 t Polske statlige skogsbaner, region øst Overtatt 1996. I bruk.
Budich Diesellok 2578/1939-40 600   Østlandets Sjøforsvarsdistrikt Horten Overtatt 1988. I bruk.
Demag diesel ML15 0169/194_ 600   Vormen teglverk  
Demag diesel ML15 0158/194_ 600   Vormen teglverk  
Demag diesel ML15 0173/1942 600   Sjøflot gruver, Surnadal  
Deutz OMZ122F 36838/1941 600 7,5 t Trondheims Sjøforsvarsdistrikt, Steinvik Deponert 1981. Demontert pr. 2003.
Deutz OMZ122F 36839/1941 600 8,5 t Trondheims Sjøforsvarsdistrikt, Steinvik Deponert 1981.
Deutz OME117F 36448/1941 600 2,8 t Sjøflot gruver, Surnadal  
Diema DS 30/1 2897/1966 600 5 t M. Kristiseter, Åndalsnes  
Diema DFL30/1.7 4139/1978 600 6 t Høyer-Ellefsen  
Diema DS20/1 2985/1968 600 3,5 t Eeg Henriksen A/S, Narvik I operativ stand.
Glaser & Pfl. Motortralle 9902/ca. 1935 600 0,6 t Trondheims Sjøforsvarsdistrikt, Steinvik  
Gmeinder HF50B 4096/1943 600 8 t Østlandske Sjøforsvarsdistrikt, Horten  
Henschel Damplok / Brigadenlok 14255/1916 600
Kjøpt fra Tyskland 2002, oppr. skogsbane i Bulgaria Ikke operativ
Jenbach diesel LW20 354-512/1967 600 3,8 t Orkla Grube-Aktiebolag I operativ stand.
Jung diesel ZL105
600 5,3 t Rødsand gruber Motor: Deutz F2L514.
Kröhnke Diesellok 1952 600 3 t M. Kristiseter, Åndalsnes Med Deutz-motor.
Levahn akk.lok 215/1958 600 2,2 t Norwegian Talc Altermark I operativ stand
Levahn diesellok 262/1961 750   Granfos Brug Oppr. 1435 mm, ombygd ved UHB. Defekt motor og gearkasse.
Levahn akk.lok ca. 1978     Astrup & Aubert, Oslo  
Levahn diesellok type 25 350/1966 600 3 t Sulitjelma gruber Restaurert 1991 av Levahn.
Levahn diesellok 147/1952 600 4,5 t Risnes kalk, Trengereid, tidl. BKK  
Levahn diesellok 223/1958 600 7 t Høyer-Ellefsen / Veidekke I operativ stand. Ombygget fra 750 mm.
Levahn diesellok 155/1952 600 8 t Østlandske sjøforsvarsdistrikt, Horten I operativ stand
Orenstein & Koppel damplok 1363/1904 600 6,5 t Bjørkåsen gruber I bruk - Norges minste damplok!
Trøhaugen, Roverud Bensinlok 1970-talet 600   Nittedal Torvindustri, Skage Volvo-motor
    1940, ombygd 1980 600   Nittedal Torvindustri, Bjørkåsen i Solør Deutz-motor.
Hjemmebygd Bensinlok 1938 600   Ullern torvstrøfabrikk, Disenå Ford T-motor.
  Dresin   600   Nittedal torvindustri, Bjørkåsen i Solør 3 hk Briggs & Stratton-motor.
Strüver Schienenkuli   600   Vårdal teglverk  
Strüver Schienenkuli   600   Vårdal teglverk  
Urskog-Hølandsbanen
Deutz diesel F2L514F 55020/1951 750 6,6 t Tinfos Papirfabrik Oppr. 770 mm
Aurskog-Høland kommune
Vaggarydsgravare Diesellok m/ Deutz-motor F2L912 6231483 2/1979 600     Lagret Halsnes
Halden historiske samlinger
AEG Akkumulatorlok 846/1909 1435 6 t Saugbrugets Trelast Lagret, ikke utstilt
John-Steinar Strøm, Halden
Deutz OMZ122F 46499/1942 1435 8,5 t Saugbrugets Trelast Står i privat hage. Oppr. 600 mm spv.
Norsk Jernbanemuseum, Hamar
Porter Diesellok 8225/1949 1435 35 t Borregaard I magasin (lokstall).
Hohenzollern Damp-akk. 2728/1910 1435   Rjukan Salpeterfabrikker Utstilt, overtatt 1961
Jung diesel EL105 5952/1935 600   Namdal Torvindustri I magasin, overtatt 2004
Sjoa og Heidal Gammeltekniske Forening
Deutz diesel A4L 514R

55175/1952

1435 14 t Vinstra kraftselskap (Vannkraft Øst), oppr. Norske Shell Overtatt 2008. Står på Otta, skal pusses opp.

Felles e-post:

 

Thor Bjerke
Store Prestrudv. 7, 2315 Hamar
Tlf. 62 54 02 30 (kveld)
E-post
753 ib thor2

Per Ivar Tautra
Sagstadvika 5 B, 5243 Fana
Tlf. 98 66 07 68
E-post

734 ib perivar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sagstadvika 5 B, 5243 Fana

Linker til andre relaterte sider

Norske museer
Lommedalsbanen
Orkla Industrimuseum
Norsk Jernbanemuseum
Bergverksmuseet, Kongsberg

Folldal gruver, Hjerkinn

Gruvemuseet på Litlabø, Stord
Konnerudverket, Drammen
Åmdals Verk gruver

Foreninger, klubber m.m.
Industribaneföreningen (Svensk klubb)
Hedelands Veteranbane / Industribaneklubben (Dansk)
The Industrial Railway Society
(Britisk)

Lokomotiv-fabrikanter - hjemmesider
Levahn Mek. Verksted (Norsk!)
BEV (britisk)
GIA  (svensk)
Alan Keef Ltd (britisk)
Schöma (tysk)

Lokomotiv-fabrikanter - "Fan-sider"
Tryckluftdrivna lok i Sverige
Lokomotivfabriken in Deutschland
(av Jens Merte)
DIEMA (av Lars Höpel / Dieter Resinger)
Ruston & Hornsby
Simplex

Tin Turtle
(Motor Rail locos produced for the War Department)

Svenske industribanemuseer
BösJ - Böda Skogsjärnväg

LMJ - Landabanan

MJ - Munkedals Järnväg

OBJ - Ohs Bruks Järnväg

Föreningen Ryttarens Torvströfabrik

ÖSlJ - Östra Södermanlands Järnväg
Aska Vedbana
MöJ - Möja Järnväg
Nävragöls Järnväg
NGJ - Närsen - Gråntjärns Järnväg
OKJ Järnvägssamling
SPNJ- Skogsmark - Puttenutte Järnväg
ÖKJ - Örkaggens Järnväg

Danske industribanemuseer
Hedelands Veteranbane
Blovstrød Banen

Britiske industribanemuseer
Moseley Railway Trust
The Amberley Museum
The Ffestiniog Railway
The Leighton Buzzard Railway
The Llanberis Lake Railway
Ripon & District LIight Railway
The West Lancashire Light Railway
Talyllyn Railway
War Department Light Railways

Tyske industribanemuseer
Eichenberger Waldbahn
Eisenbahnfreunde Lengerich
Eisenbahnfreunde Lippe
Feld- und Grubenbahnmuseum Fortuna (FGF)
Feldbahnmuseum Hildesheim
Feldbahn im Eisenbahnmuseum Chemnitz-Hilbersdorf
Frankfurter Feldbahnmuseum
Fränkisches Feldbahnmuseum
Historische Schlanstedter Feldbahn
Matthias Richter, Dresden
Mansfelder Bergwerksbahn
Museumsfeldbahn Leipzig-Lindenau
Muttenthalbahn
Münsterländisches Feldbahnmuseum in Rheine
Stumpfwaldbahn Ramsen
Uhlenhooker Feldbahn in Rheine (Westf)
Waldeisenbahn Muskau
500 mm Feldbahnprojekt e.V.
Feld- und Werkbahnmuseum Oekoven
Feldbahnschauanlage Glossen e.V.
Historischen Feldbahn Dresden e.V.
Frank Engels Feldbahn
Feldbahn Speyerdorf
Seppelbahn
Wedeler Feldbahn

Diverse ressurser
Smalsporede industribanelokomotiver
(Dansk side)
Finnish Narrow gauge Railways

The Narrow Gauge Railway Society
(Britisk)
Industrial Narrow Gauge Railways (throughout Europe)
Amerikansk ordbok for gruvedrift

 

 

Museumslok fra industri, bergverk og anlegg

Listen nedenfor inkluderer lokomotiver som har status som museumsobjekter eller som er i ferd med å få det. Det står fremdeles flere gjenglemte lok og vrak flere steder rundt om i landet som ikke er med i denne listen. Tabellen som viser hver enhet er stor, slik at den er delt opp i tre deler. Hver del er løst beskrevet innholdsmessig under. Klikk på hver overskrift for å se tabellen med innhold.

Museumslokomotiver - Del 1

  • Norsk Teknisk Museum, Oslo
  • Erling J. Wiig, Oslo
  • LTF, Oslo
  • Lommedalsbanen
  • Urskog-Hølandsbanen
  • Aurskog-Høland Kommune
  • Halden historiske samlinger
  • John-Steinar Strøm, Halden
  • Norsk Jernbanemuseum, Hamar
  • Sjoa og Heidal Gammeltekniske Forening
Museumslokomotiver - Del 2
  • Norsk Vegmuseum, Fåberg
  • Folldal gruver
  • Konnerudverket, Drammen
  • Norsk Bergverksmuseum, Kongsberg
  • Stiftelsen Rjukanbanen
  • Norcem, Brevik
  • Åmdals verk
  • Notodden (utlånt av Norsk Bergverksmuseum)
  • Setesdalsbanen
  • Kristiansand kanonmuseum, Møvik Fort
  • Titania AS, Hauge i Dalane
  • Maxi kjøpesenter, Sandnes
  • Visnes gruvemuseum, Karmøy
Museumslokomotiver - Del 3
  • Gruvemuseet Litlabø, Stord
  • Sunnhordland Kraftlag, Matre i Kvinnherad
  • Osbanemuseet på Stend stasjon, Fana
  • Odda Kommune
  • Årdal verk, Årdalstangen
  • Tafjord kraftmuseum, Tafjord
  • Statkraft, Sunndalsøra
  • Orkla Industrimuseum, Løkken Verk
  • Thamshavnbanen
  • Olavsgruva, Røros
  • Egge museum, Steinkjer
  • Verran Kommune
  • Yrjar Heimbygdslag, Ørland
  • Fundia, Mo i Rana (Norsk Jernverk)
  • Sulitjelma gruvemuseum
  • Sulitjelma besøksgruve
  • Innstrandens idrettslag, Bertnes
  • Midt-Troms Museum / Skaland Graphite
  • Berlevåg Havnemuseum
  • Svalbard Museum, Longyearbyen
  • Kings Bay Kull Comp. Ny Ålesund
  • ÖSLJ, Mariefred Sverige
  • Munkedals Jernväg, Bohuslän Sverige
  • Feldbahnschauanlage Glossen e.V. Glossen i Tyskland

 

Tabellene ble sist oppdatert 31. desember 2007.

Museumsbaner med materiell fra industri og anlegg

Folldal gruver
Toget kjører daglig i sommersesongen. De besøkende kjøres 600 meter inn i gruva til Worms hall. Sporvidde 600 mm, trekkraft er et akkumulatorlok av fabrikat British Electric Vehicles (BEV).
www.folldalgruver.no

Lommedalsbanen
Norsk- og anleggs- og industribanemuseum. Spesialmuseum for jernbanemateriell med 600 mm sporvidde fra industri, anlegg
og forsvar rundt om i hele landet. Toget kjører på faste dager, rutetider er oppgitt på museets hjemmesider.
www.lommedalsbanen.no

1934 ib lommedalsbanenLommedalsbanen


Norsk Bergverksmuseum

800 mm sporvidde, 2,3 km bane i Christians stoll fra Saggrenda og inn i Kongens Grube.
Toget kjører passasjerer i museets åpningstider. Diesellok fra 2002 er trekkraft.
norsk-bergverksmuseum.no

1935 ib bergverksmuseetBergverksmuseet


Konnerudverket, Drammen
Stor samling av lok, vogner og annet materiell fra norske bergverk og annen industri. Mulighet for togtur 500 meter inn i gruva.
Sporvidde 600 mm. Ikke faste åpningstider.
www.konnerudgruvene.no

Sulitjelma besøksgruve
Togtur for besøkende 1,5 km inn i stollen. Trekkraft er to 3 tonns Levahn diesellok som har tilhørt Sulitjelma gruber. Et tredje, tilsvarende lok står i reserve.
nordlandsmuseet.no/sulitjelma_besoksgruve/

Stordø Kisgruber
Banen er over 200 meter lang inne i gruven, i dagen er banen 250 meter lang. Sporvidde 600 mm. Diesellok er trekkraft. Fremtidsplan om å bygge ytterligere 600 meter bane i friluft. Ikke faste åpningstider. Åpen dag hvert år på 1. mai, ellers åpent for grupper etter bestilling.  
www.gruo.no

Åmdals Verk gruvemuseum
En 900 meter lang bane med 600 mm sporvidde ble anlagt i friluft ca. 1990. Toget har imidlertid ikke kjørt for publikum på mange år.

1922 ib aamdalsverkÅmdals Verk gruvemuseum


Kanonmuseet på Møvik Fort ved Kristiansand

600 mm sporvidde. Diesellok trekker ammunisjonsvogner rundt på området. Toget demonstreres hyppig for publikum,
men tar ikke med passasjerer. 
www.kanonmuseet.no

Gaustabanen, Gaustatoppen
En 0,84 km lang horisontal bane med 750 mm sporvidde leder inn til utgangspunktet for en 1,03 km lang kabelbane med sporvidde 750 mm og 39,9 grader stigning, som går opp til Gaustatoppen. Transporten på den horisontale banen går med en akkumulator-motorvogn, bygget av Levahn i 1965. Anlegget er bygget av Forsvaret for å tjene deres interesser, men har fra 2004 vært åpent for turisttrafikk.
www.gaustabanen.no

 


Spenncon, Hensmoen – i drift

Spenncon Hønefoss (tidl. Østspenn) har to interne baner med sporvidde 600 mm. Den ene er 130 meter lang og brukes til å transportere betong fra blandestasjonen og inn til formene. I mange år var et DIEMA DS20-lok fra 1957 hovedlok her, men det er nå erstattet av et 3-tonns Levahn diesellok som i 2011 ble ombygget til elektrisk drift. DIEMA-loket samt et annet Levahn diesellok står i reserve.

Den andre banen er dobbeltsporet. Produksjonsanlegget ligger i midten, og det går dobbeltspor ut til lagerhallene i begge retninger fra produksjonen. Total lengde av denne banen er ca. 400 meter. Det er ti-tolv vogner på hvert spor. Inntil 2015 var det et diesellokomotiv som skubbet ut hele vognsett med ferdig, herdet hulldekke. Loket gikk på det ene sporet, men kunne skubbe ut vogner på begge sporene. Lokomotivene på denne banen ble i 2015 erstattet av traktor på gummihjul.

På begge baneanleggene er det daglig drift.

724 ib spenncon hulldekkevogner 725 ib spenncon connie
                          To motiv fra Spenncon Hønefoss: Vogner lastet med hulldekke og Levahn-lok i produksjonshallen.
                                                               Foto i september 2005: Per Ivar Tautra.

Institutt for energiteknikk (IFE), Halden – i drift

Instituttet (tidl. Institutt for atomenergi) drifter en atomreaktor i Halden, satt i drift i 1959. Til transport av tunge elementer - særlig brenselskapsler på ca. 10 tonn - inn og ut fra reaktoren benyttes to elektriske "sporvogner", med egenvekt på hv. 1 og 3 tonn. Lasten på en vogn kan være opptil 12 tonn. Den første vognen ble levert i 1961 fra Levahn Mek. Verksted. Denne får 220 volt trefasestrøm fra skjøteledning langs sporet. I 2002 bygde instituttet selv en tilsvarende vogn, men med akkumulatordrift. Sporet er oppimot 200 meter langt med sporvidde 750 mm.

730 ib IFE levahn vognElektrisk drevet lastevogn ved IFE. Foto: Per Ivar Tautra.

Borregaard, Sarpsborg – i drift

Denne treforedlingsbedriften har hatt et internt normalsporet jernbanenett, tilknyttet Østfoldbanen, siden 1891. Bedriften har gjennom tidene hatt åtte damplok og seks diesellok. I dag har bedriften tre diesellok, hvorav en Kaelble-Gmeinder fra 1987 er i daglig bruk. Et diesellok, Porter 8225/1949, er bevart av Norsk Jernbanemuseum.

Tizir Titanium & Iron, Tyssedal – i drift

Ved ilmenittsmelteverket i Tyssedal (i Odda kommune) har det siden verket ble anlagt i 1986 vært en 300 meter lang normalsporet bane i drift. Banen frakter slagg fra smeltehuset ut i friluft. Slaggen størkner i vognene og blir løftet ut ved hjelp av hjullaster. Banen har fem daglige "avganger", og det går jevnt ti vogner i settet. I stedet for lokomotiv blir vognsettene trukket frem av en 39 tonns hjullaster av typen Volvo L180E. Hjullasteren går utelukkende på gummihjul og kan lett forflytte seg rundt vognsettene. Banen har norsk rekord i aksellast: 45 tonn!

Spenncon, Hjørungavåg – i drift

Denne betongvarefabrikken på Hareidlandet på Søre Sunnmøre har siden 1986 transportert ferdige betongvareelementer (hulldekke) på jernbane fra produksjonshallen og ut i to av kransporene i lagerhallene. Toget har normalt tre daglige avganger, av og til fem. Sporvidden er 900 mm. Trekkraften er åtte tonns Levahn diesellok med hydrostatisk drift, tidligere eide av entreprenør Høyer-Ellefsen. Bare ett lok er i drift, et annet står i reserve. Vognene er små, flate toakslede vogner som går sammen to og to.

NAD, Løkken Verk – trolig i drift

Norwegian Ammunition Disposal Co AS (NAD) har siden tidlig på 1990-talet drevet med destruksjon av ammunisjon. Dette skjer 930 meter under bakken i den gamle Astrup-gruva på Løkken. NAD har ikke bare tatt over gruven etter Orkla Grube-Aktiebolag, men også en hel del utstyr. Blant annet disponerer de flere akkumulatorlok. De har også kjøpt et par akkumulatorlok (fabrikat Mancha) og et større antall Granbyvogner fra Fosdalen Bergverk. To av lokene er i daglig drift, til å transportere ammunisjon 830 meter under bakken. Et tredje lok er i operativ stand, men ikke i bruk.

Spenncon, Trondheim – avviklet i 2010

Spenncon i Trondheim hadde siden 1987 en 190 meter lang intern bane med sporvidde 900 mm. Banen er i bruk mange ganger om dagen og transporterer ferdige hulldekke-elementer fra fabrikkhallen og ut på lageret. Trekkraften er et 8-tonns Levahn diesellok fra 1972. To identiske lok ble kjøpt brukt i 1987. Det andre loket stod i reserve. Banedriften ble avviklet da Spenncon la neproduksjonen av hulldekke i Trondheim og i stedet øket produksjonskapasiteten i Verdal. Anlegget ble solgt til BetoNor, som ikke har benyttet banen.

731 ib levahn spennconLevahn-loket ved Spenncon i Trondheim, august 2003. Foto: Per Ivar Tautra.

Ing. K. Thidemann, Malm – avviklet etter 2004

Etter konkursen ved Fosdalens Bergverks-Aktieselskab i Malm i 1997 ble en del av området, noen lok, vogner og en hel del annet utstyr solgt til firmaet Ing. K. Thidemann AS. Firmaet drev med fjell- og anleggssikring, og intensjonen var å utnytte noe av kompetansen som fantes ved Fosdalen Bergverk. Firmaet hadde lager inne i den gamle grunnstollen, og til å trekke vogner med utstyr inn og ut av gruva benyttet de to gamle 12,5 tonns akkumulatorlok, bygget av Siemens i 1953 og 1959. Driften er avviklet for noen år siden.

Namdal Torvindustri, Skage i Namdalen – avviklet tidlig på 2000-tallet

Namdal Torvindustri var den siste torvmyren med banedrift i Norge. De siste årene var det ikke hyppig drift, men mest på hobbybasis. Driften var underlagt Gran gård. På torvmyra lå det totalt tre kilometer jernbanespor. Når det var gode forhold, kjørte toget med fire vogner i settet. Det igjenværende loket er bygget ved Nittedal Torvindustri i 1980 og kom til Namdalen i 1984. Det veier ca. 800 kg og har en Deutz-Mag motor fra 1977. Et Jung diesellok fra denne banen ble ca. 2005 overtatt av Norsk Jernbanemuseum, Hamar.

Norwegian Talc Altermark, Rana – nedlagt 2009

Dette var den siste norske bedriften som drev skinnegående transport ved underjordisk gruvedrift. Norwegian Talc hadde akkumulatorlokomotiver i gruva helt siden 1958. De siste årene var det seks akkumulatorlok i drift, tre lok som trakk vognsettene og tre bittesmå "Mancha's Little Trammer" som bare ble brukt til "å flytte ræva på". Banelengden var ca. en kilometer pluss sidespor. Sporvidden var 600 mm. Opplasting i vognene skjedde med skinnegående Atlas LM56 kastelastemaskiner. De siste årene fremstod Altermark-gruven som et levende museum, med mye gammelt utstyr i bruk - men alt var i god stand. Gruvedriften stoppe i desember 2009. Da var talkåren brukt opp.

732 ib norwegiantalcaltermarkNorwegian Talc Altermark, den siste norske gruven med banedrift. Foto: Per Ivar Tautra.

Arktikugol, Barentsburg – i drift

Ved dette russiske gruveanlegget er det skinnegående transport både på daganlegget og nede i gruven. I dagen er det 2 km bane fra gruveåpningen og frem til kraftstasjonen, og ca. 500 meter spor fra åpningen og inn til skråsjakten som leder ned i gruven, alt overbygd. I gruvene finnes det totalt ca. 20 km spor. Sporvidden er 600 mm over alt. Trekkraften er to akkumulatorlok og seks eksplosjonssikre diesellok, alle av eldre ukrainske modeller. Over 400 vogner er i bruk.

 

Informasjonen i denne artikkelen er oppdatert pr. mars 2016.