Xs 14439
Snøskrape nr. 3
Xs 14439 er en snøskrape for snørydding, beregnet for å trekkes etter et lokomotiv.
Til Bergensbanens åpning ble det levert dampdrevne roterede snøploger. Disse var effektive, men ryddet bare snø i omtrent samme bredde som en vanlig snøplog. Det førte til problemer med å få snøen unna når det ble mye snø og lokomotivene kjørte med stor frontplog. For å rydde bredere ble det derfor bygget snøskraper med utslagbare vinger som skulle trekke snø fra sidene inn i sporet.
Etter store snøfall ble det først brukt en roterende snøplog for å åpne linjen. Deretter trakk et lokomotiv en snøskrape som trakk snø inn i midten av sporet, og rett bak denne kjørte man med en roterende snøplog som klastet snøen langt vekk.
Vingene på snøskrapene nådde langt utenfor det normale konstruksjonsprofilet, de måtte derfor betjenes manuelt slik at vingene kunne slås inn ved passering av stolper, master og andre faste gjenstander nær sporet.
Xs 14439 ble bygget i 1905 som grusvogn litra Mf1. Vognen ble i 1916 bygget om til snøskrape. Den beholdt samme nummer, men fikk litra Rs, senere endret til Xs. Som internt utstyrsnummer fikk den betegnelse "Snøskrape nr. 3".
Etter at Xs 14439 ble tatt ut av bruk ble den sendt til Garnes på Gamle Vossebanen.
Snøskrapen ble senere overtatt av Bergen Tekniske Museum. På slutten av 1990-tallet ble den sendt tilbake til Finse stasjon hvor den nå står utstilt på Rallarmuseet.
----------
|