Type nr. 4
Roterende snøplog

Roter 4

Type Roterende plog type 2
Nummer 4
Byggeår 1914
Fabrikant Thune / Skabo
Levert til NSB
I ordinær bruk til 1970
Nåværende eier Bergen Tekniske Museum
Lengde over buffere 21,78 m
Maskinytelse
Sylindre 4
Sylinderdiameter 420 mm
Sylinderslaglengde 400 mm
Kjelovertrykk 13 kg/cm2
Heteflate 167,5 m2
Overheteflate 25,8 m2
Ristflate 2,4 m2
Vannbeholdning 23,2 tonn
Kullbeholdning 6,0 tonn
Vekt i driftsklar stand 130,6 tonn
Roter 4 Bergensutstillingen 1928
Roter 4 Finse 1955
Roter 4 Mjølfjell 1957
Roter 4 Finse 1975
Roter 4 Hensatt Ygre 1978
Roter 4 Hensatt Ygre 1978
Roter 4 Finse 1998
Til Bergensbanens åpning leverte Thune og Skabo i 1907 og 1908 tre dampdrevne roterende snøploger. I 1914 ble det levert en fjerde plog av en litt kraftigere type. Etter 2. verdenskrig ble det fra Tyskland levert tre lignende snøploger til Nordlandsbanen.
Foran hadde disse plogene et stort skovlhjul som kunne kaste snøen langt vekk fra sporet. Skovlhjulet ble drevet av en firesylindret, stående dampmaskin av lignende type som ble brukt i dampskip, men disse var høytrykksmaskiner i motsetning til skipsmaskiner som normalt har compoundanordning. Lenger bak i den store vognkassen var det plassert en dampkjel av omtrent samme størrelse som i lokomotivtypene 22 og 24, og bakest var det tilkoblet en stor tender.
Under snørydding måtte alle de roterende plogene skyves av et stort damplokomotiv. Plog nr. 3 og 4 ble imidlertid utstyrt med et lite fremdriftsmaskineri slik at de kunne forflytte seg selv rundt på lokomotivstallområdet.
 
Roterende plog nr. 4 ble levert i 1914. Den fikk en kraftigere dampmaskin enn de tre foregående, i motsetning til det som var vanlig var sylinderdiameteren større enn slaglengden. Dette ga ga stor kraft, men også stort dampforbruk.
Plog nr. 4 ble sammen med de tre eldste plogene ble først og fremst brukt på Bergensbanen. Ved behov ble de også brukt på andre baner, blant annet på Sørlandsbanen. I februar 1954 måtte en roterende plog settes inn for å åpne banen til Grimstad etter at byen hadde vært isolert fra omverdenen i nesten en uke.
 
Høsten 1970 ble plog nr. 4 utrangert. Den ble imidlertid ikke hugget opp, men ble lagret inntil videre. I februar 1974 ble utrangeringen trukket tilbake, og plogen stod i beredskap i noen år. Om sommeren stod den utstilt på Finse stasjon.
I 1978 ble roterende plog nr. 4 endelig utrangert. NSBs distriksjef i Bergen var interessert i å bevare plogen, og fikk den sendt til Garnes på Gamle Vossebanen.
Plogen ble senere overtatt av Bergen Tekniske Museum. Utpå 1990-tallet ble den sendt tilbake til Finse stasjon hvor den nå står utstilt på Rallarmuseet.
 
 
 
----------