BFS 86 68
Styrevogn for dieselmotorvognsett
Av type 86 ble det fra 1938 til 1954 bygget 69 vogner, fordelt på 38 motorvogner og 31 styrevogner. Den tekniske utviklingen skjedde raskt på denne tiden, derfor ble det mange varianter av vogntypen. I løpet av driftstiden ble også mange vogner ombygget, noen flere ganger, slik at det oppstod enda flere undervarianter.
Vognene ble først bygget med skrå frontvinduer, og endedøren ble derfor litt innsenket i fronten. Fra 1952 ble vognene bygget med loddrette frontvinduer og med endedøren i plan med fronten.
De fire første styrevognene fikk bare frontvindu på høyre side foran førerplassen og fikk dermed et noe spesielt "enøyd" utseende. I enden uten førerrom fikk de vinduer på begge sider.
I tillegg til de 69 vogene av type 86 ble det i perioden 1954-56 bygget 20 vogner (10 motorvogner og 10 styrevogner) av type 91, som er en modernisert utgave av type 86 og med noe annerledes innredning. Teknisk tilsvarer type 86 og 91 hverandre, og de kan uten videre kobles og kjøres sammen.
Motorvogntypene 86 og 91 har vært brukt på alle de ikke-elektrifisert strekningene på det norske jernbanenettet, både på hovedlinjer og sidelinjer.
Styrevogn 86.68 ble levert fra Strømmens Verksted i 1943 i den første serien på fire styrevogner. Den fikk ved leveransen litra CFox4b og nummer 18752. I 1970 ble den omlitrert og omnummerert til BFS 86.62, men siden det også var en motorvogn med dette nummeret fikk den i 1973 endret nummer til 86.68.
Vognen ble brukt forskjellige steder i landet. De siste driftsårene var den i Kristiansand distrikt og ble mye brukt på strekningen Arendal-Nelaug.
86.68 ble tatt ut av ordinær trafikk i 1987 og deretter overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Den er den eneste gjenværende av de fire styrevognene som bare fikk vindu foran førerplassen.
Vognen er nå stasjonert ved Gamle Vossebanen.
Etter å ha stått lagret i mange år er den blitt restaurert. Den ble tatt i bruk i museumstogtrafikken i 2021.
----------
|