BM 86.60
Dieselmotorvogn
Av type 86 ble det fra 1938 til 1954 bygget 69 vogner, fordelt på 38 motorvogner og 31 styrevogner. Den tekniske utviklingen skjedde raskt på denne tiden, derfor ble det mange varianter av vogntypen. I løpet av driftstiden ble også mange vogner ombygget, noen flere ganger, slik at det oppstod enda flere undervarianter.
Vognene ble først bygget med skrå frontvinduer, og endedøren ble dermed litt innsenket i fronten. Fra 1952 ble vognene bygget med loddrette frontvinduer, og med endedøren i plan med fronten
I tillegg til de 69 vogene av type 86 ble det i perioden 1954-56 bygget 20 vogner (10 motorvogner og 10 styrevogner) av type 91, som er en modernisert utgave av type 86 og med noe annerledes innredning. Teknisk tilsvarer type 86 og 91 hverandre, og de kan uten videre kobles og kjøres sammen.
Motorvogntypene 86 og 91 har vært brukt på alle de ikke-elektrifisert strekningene på det norske jernbanenettet, både på hovedlinjer og sidelinjer.
Motorvogn 86.60 ble levert fra Strømmens Verksted i 1950 i den siste serien av 86-vogner som ble bygget med skrå frontvinduer. Vognen fikk ved leveransen nummer 18260, men ble omnummerert til 86.60 i 1956.
I 1963 ble de opprinnelige Hercules-motorene skiftet ut med Rolls-Royce-motorer.
86.60 ble først brukt noen få måneder i Oslo distrikt, men ble så overført til Drammen. I 1962 ble den overført til Trondheim, hvor den ble brukt på Rørosbanen, Meråkerbanen og Nordlandsbanen.
Vognen ble tatt ut av bruk i 1992 og deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Etter en tid ble den stasjonert ved ved Gamle Vossebanen og restaurering igangsatt. Vognen er nå satt i stand med det utseende den hadde fra 1963, og ble tatt i bruk i museumstogtrafikken i 2015.
---------- |