BM  86.60
Dieselmotorvogn

BM 86 60

Litra (type) BM 86
Nummer 86.60
Byggeår 1950
Fabrikant
Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1992
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 21,50 m
Vognvekt 30,5 tonn
Motorer 2 x Rolls Royce C6 SFLH
Motoreffekt 312 kW  (424 HK)
Største kjørehastighet 100 km/t
Sitteplasser 2 kl. 70
BM 86 60 Hell 1978
BM 86 60 Solbakken ved Hommelvik 1978
BM 86 60 Trofors 1982
BM 86 60 Mo i Rana 1983
BM 86 60 Snurruhagen 1985
BM 86 60 Marienborg 1993
BM 86 60 Seimsmark 2015
BM 86 60 Arna (G) 2018
BM 86 60 Tunes 2022
Av type 86 ble det fra 1938 til 1954 bygget 69 vogner, fordelt på 38 motorvogner og 31 styrevogner. Den tekniske utviklingen skjedde raskt på denne tiden, derfor ble det mange varianter av vogntypen. I løpet av driftstiden ble også mange vogner ombygget, noen flere ganger, slik at det oppstod enda flere undervarianter.
Vognene ble først bygget med skrå frontvinduer, og endedøren ble dermed litt innsenket i fronten. Fra 1952 ble vognene bygget med loddrette frontvinduer, og med endedøren i plan med fronten
I tillegg til de 69 vogene av type 86 ble det i perioden 1954-56 bygget 20 vogner (10 motorvogner og 10 styrevogner) av type 91, som er en modernisert utgave av type 86 og med noe annerledes innredning. Teknisk tilsvarer type 86 og 91 hverandre, og de kan uten videre kobles og kjøres sammen.
Motorvogntypene 86 og 91 har vært brukt på alle de ikke-elektrifisert strekningene på det norske jernbanenettet, både på hovedlinjer og sidelinjer.
 
Motorvogn 86.60 ble levert fra Strømmens Verksted i 1950 i den siste serien av 86-vogner som ble bygget med skrå frontvinduer. Vognen fikk ved leveransen nummer 18260, men ble omnummerert til 86.60 i 1956.
I 1963 ble de opprinnelige Hercules-motorene skiftet ut med Rolls-Royce-motorer.
 
86.60 ble først brukt noen få måneder i Oslo distrikt, men ble så overført til Drammen. I 1962 ble den overført til Trondheim, hvor den ble brukt på Rørosbanen, Meråkerbanen og Nordlandsbanen.
 
Vognen ble tatt ut av bruk i 1992 og deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Etter en tid ble den stasjonert ved ved Gamle Vossebanen og restaurering igangsatt. Vognen er nå satt i stand med det  utseende den hadde fra 1963, og ble tatt i bruk i museumstogtrafikken i 2015.
 
 
 

----------