Eo  18140
Spisevogn

Eo 18140

Litra (type) Eo
Opprinnelig litra CEo
Nummer 18140
Byggeår 1937
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1969
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 32,0 tonn
Sitteplasser 48
Eo 18140 Interiør 2010
Eo 18140 Garnes 2008
Eo 18140 Nora 2006
CEo 18140 ble levert av Skabo Jernbanevognfabrik i 1937 som kombinert sitte- og spisevogn
 
Da den var ny hadde vognen en 3-klasse sitteavdeling, en spiseavdeling og kjøkken som hver utgjorde omtrent 1/3 av vognens lengde.
Vognen ble bygget for bruk i hurtigtogene på Sørlandsbanen. I 1959 ble den pusset opp og fikk installert nytt elektrisk kjøkken, den kunne deretter bare brukes på elektrifiserte strekninger.
 
Vogn 18140 ble utrangert i 1969 og solgt til Statens Teknologiske Institutt (STI) for bruk i et undervisningstog. Den ble da registrert som privatvogn med nummer 29001. Mens STI eide vognen ble skilleveggen mellom tredjeklasseavdelingen og spiseavdelingen fjernet, men kjøkkenet ikke ble rørt.
I 1981 var vognen blitt overflødig ved STI. Den ble da den solgt videre til Nora Bergslags Veteran-Jernväg i Sverige hvor den ble brukt til kafé for det lokale vandrerhjemmet.
 
I 2006 ble vognen kjøpt tilbake til Norge av Norsk Jernbaneklubb og stasjonert på Gamle Vossebanen. Den ble deretter pusset opp og spiseavdelingen satt i stand. Fordi hele den opprinnelige 3-klasseavdelingen manglet innredning er vognen nå innredet som ren spisevogn og har derfor litra Eo.
Vogn 18140 ble tatt i bruk som spisevogn igjen i forbindelse med Vossebanens 125 års-jubileum i 2008, og brukes nå til spesielle arrangementer ved Gamle Vossebanen.
 
 
----------