Ao  100
Salongvogn

A21 100

Litra (type) Ao type 2
Nummer 100
Byggeår 1926
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
Ombygget 1941 og 1952
I ordinær bruk til 1979
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 34,0 tonn
Sitteplasser i salong 10
Soveplasser 6
A21 100 Sørumsand 2006
A21 100 Sørumsand 2006
A21 100 Garnes 2010
Ao 100 er en representasjonsvogn beregnet for NSBs hovedadministrasjon og statsadministrasjonen.
 
I 1926 ble det levert to kombinerte 2-klasse sitte- og utsiktsvogner til Raumabanen som fikk nummer 706 og 707. Den ene vognhalvdelen var utstyrt med alminnelig 2-klasseavdeling med midtgang, mens den andre halvdelen var en åpen salong med løse stoler og bord. I enden av salongen var det store utsiktsvinduer og åpen endeplattform.
Vogn 707 ble skadet under krigshandlingene på Dombås i 1940 og ble senere gjenoppbygget som alminnelig 3-klasse sittevogn litra Co3c.
Vogn 706 ble i 1941 bygget om av Skabo til salongvogn for den tyske Reichskommisar Josef Terboven og fikk da nytt nummer 100. Salongen ble innredet med møtebord, og 2-klasseavdelingen ble bygget om til et mindre møterom og en suite for Terboven med sovekupé, påkledningsrom og bad.
I 1952 ble vognen modernisert og ominnredet på nytt. Det minste møterommet ble omgjort til to 2-klasse sovekupeer, og suiten ble modernisert. I årene som fulgte ble vognen brukt av NSB-hovedadministrasjonen som representasjonsvogn, en funksjon den overtok fra den bevarte ABo 118. Blant de mer eksotiske øvrigheter som har reist med vognen er Shahen av Iran (1963) og generalsekretær Nikita Khrusjtsjov fra Sovjetunionen (1964).
 
Utover på 1970-tallet ble det mindre behov for vognen. Den ble utrangert i 1979 og overtatt av Urskog-Hølandsbanen, som allerede hadde hadde fått disponere den i flere år. Foreningen brukte den til utflukter i inn- og utland, den har blant annet vært i Potsdam ved Berlin.
I 2010 ble vognen overdratt til Norsk Jernbaneklubb. Den er nå stasjonert ved Gamle Vossebanen.
 
 
----------