Type 30a  nr. 271
Hurtigtoglokomotiv

30a 271

Type 30a
Nummer 271
Byggeår 1914
Fabrikant Thunes Mek. Verksted
Levert til NSB Dovrebanen
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Akselanordning 2'C
Drivhjuldiameter 1600 mm
Lengde over buffere 17,64 m
Maskinytelse ca. 990 HK
Sylindre 4
Sylinderdiameter 390 mm
Sylinderslaglengde 640 mm
Kjelovertrykk 13 kg/cm2
Heteflate 125,0 m2
Overheteflate 37,0 m2
Ristflate 2,40 m2
Vannbeholdning 15,0 tonn
Kullbeholdning 4,0 tonn
Vekt i driftsklar stand 95,8 tonn
Største kjørehastighet 90 km/t
2a 16 og 30a 271 Jubileumsutstillingen på Frogner 1914
30a 271 Lillehamer 1949
30a 271 Hamar 1953
30a 271 Ringebu 1964
30a 271 Hamar 1968
30a 271 Hamar 1974
30a 271 Elverum 1980
30a 271 Sundland 1983
30a 271 Ski 1990
30a 271 Rørosbanen 1992
30a 271 Midtun 1999
30a 271 06 s Fløtterud, Numedalsbanen 2008
Lokomotivtype 30a er et typisk hurtigtoglokomotiv med store drivhjul.
Hurtigtogslokomotiver med store drivhjul er i alminnelighet kjennetegnet av høy topphstighet, men lav trekkraft. Type 30a ble imidlertid bygget med 4-sylindret maskineri med to innvendige og to utvendige sylindre som har samme dimensjoner. En slik sylinderanordning gir svært god utbalansering, noe som gir mulighet for høyere omdreiningstall på drivhjulene enn ved 2-sylindret maskineri. Type 30 ble opprinnelig konstruert for en topphastighet på 100 km/t, men største tillatte hastighet ble satt til 90 km/t.
 
De tre første lokomotivene av type 30a ble levert våren 1914 og satt inn på strekningen Voss-Myrdal på Bergensbanen. Frem til 1919 ble det levert ytterligere 15 lokomotiver av type 30a.
I 1920-21 ble  ble det levert hele 23 lokomotiver av en compoundvariant, type 30b. Compoundlokomotivene hadde to høytrykksylindre innvendig i rammen og to lavtrykksylindre utvendig. Compoundanordningen ga litt større trekkraft og bedre brennstofføkonomi, men siden lavtrykksylindrene er betydelig større enn høytrykksylindrene fikk ikke type 30b de samme elegante linjer som 30a.
Så sent som i 1938-39 ble det levert fire lok av type 30c. Maskineriet var likt type 30b, men de hadde syphoner (vannkamre) i fyrkassen for å øke fordampingsevnen.
Totalt ble det bygget 45 lokomotiver av type 30a, b og c, et etter norske forhold stort antall av samme hovedtype. De ble brukt på alle hovedlinjer og etterhvert også på de sidelinjene som tillot 14 tonns aksellast.
 
Allerede før leveringen av de tre første 30a-lokomotivene bestilte NSB et lokomotiv til av samme type, dette skulle være utstillingsobjekt ved den store jubileumsutstillingen på Frogner i Kristiania i forbindelse med hundreårsjubileet  for Norges grunnlov. Først var det bestemt at dette lokomotivet skulle gis nummer 275, men dette ble senere endret til 271.
 
Etter at utstillingen var avsluttet ble lokomotiv 271 først overført til Hamar, men ble etter kort tid også satt inn på strekningen Voss-Myrdal. i 1920 ble det overført til Trondheim, og i 1927 til Hamar distrikt hvor det forble resten av sin driftstid.
Lokomotivet ble utrangert 3/12-1970, og ble deretter overført til Norsk Jernbanemuseum. Det ble imidlertid ikke plassert på museumsområdet, men ble stående på lokomotivstallområdet i Hamar. Senere ble det flyttet til forskjellige lagringspasser i Østlandsområdet.
 
I 1983 ble lokomotivet tatt inn på Verkstedet Sundland i Drammen for kjelrevisjon, og deretter fikk Norsk Jernbaneklubb disponere det for full istandsettelse for drift.
Våren 1990 var lokomotivet igjen driftsklart. Det ble deretter brukt til museumstogkjøring på hovedlinjer i hele Sør-Norge, og det gikk i noen korte perioder på Gamle Vossebanen.
Sommeren 2023 ble lokomotiv 271 overført til Gamle Vossebanen, hvor det vil bli brukt inntil videre.
 
 
----------