Type 30a nr. 271
Hurtigtoglokomotiv
Lokomotivtype 30a er et typisk hurtigtoglokomotiv med store drivhjul.
Hurtigtogslokomotiver med store drivhjul er i alminnelighet kjennetegnet av høy topphstighet, men lav trekkraft. Type 30a ble imidlertid bygget med 4-sylindret maskineri med to innvendige og to utvendige sylindre som har samme dimensjoner. En slik sylinderanordning gir svært god utbalansering, noe som gir mulighet for høyere omdreiningstall på drivhjulene enn ved 2-sylindret maskineri. Type 30 ble opprinnelig konstruert for en topphastighet på 100 km/t, men største tillatte hastighet ble satt til 90 km/t.
De tre første lokomotivene av type 30a ble levert våren 1914 og satt inn på strekningen Voss-Myrdal på Bergensbanen. Frem til 1919 ble det levert ytterligere 15 lokomotiver av type 30a.
I 1920-21 ble ble det levert hele 23 lokomotiver av en compoundvariant, type 30b. Compoundlokomotivene hadde to høytrykksylindre innvendig i rammen og to lavtrykksylindre utvendig. Compoundanordningen ga litt større trekkraft og bedre brennstofføkonomi, men siden lavtrykksylindrene er betydelig større enn høytrykksylindrene fikk ikke type 30b de samme elegante linjer som 30a.
Så sent som i 1938-39 ble det levert fire lok av type 30c. Maskineriet var likt type 30b, men de hadde syphoner (vannkamre) i fyrkassen for å øke fordampingsevnen.
Totalt ble det bygget 45 lokomotiver av type 30a, b og c, et etter norske forhold stort antall av samme hovedtype. De ble brukt på alle hovedlinjer og etterhvert også på de sidelinjene som tillot 14 tonns aksellast.
Allerede før leveringen av de tre første 30a-lokomotivene bestilte NSB et lokomotiv til av samme type, dette skulle være utstillingsobjekt ved den store jubileumsutstillingen på Frogner i Kristiania i forbindelse med hundreårsjubileet for Norges grunnlov. Først var det bestemt at dette lokomotivet skulle gis nummer 275, men dette ble senere endret til 271.
Etter at utstillingen var avsluttet ble lokomotiv 271 først overført til Hamar, men ble etter kort tid også satt inn på strekningen Voss-Myrdal. i 1920 ble det overført til Trondheim, og i 1927 til Hamar distrikt hvor det forble resten av sin driftstid.
Lokomotivet ble utrangert 3/12-1970, og ble deretter overført til Norsk Jernbanemuseum. Det ble imidlertid ikke plassert på museumsområdet, men ble stående på lokomotivstallområdet i Hamar. Senere ble det flyttet til forskjellige lagringspasser i Østlandsområdet.
I 1983 ble lokomotivet tatt inn på Verkstedet Sundland i Drammen for kjelrevisjon, og deretter fikk Norsk Jernbaneklubb disponere det for full istandsettelse for drift.
Våren 1990 var lokomotivet igjen driftsklart. Det ble deretter brukt til museumstogkjøring på hovedlinjer i hele Sør-Norge, og det gikk i noen korte perioder på Gamle Vossebanen. Sommeren 2023 ble lokomotiv 271 overført til Gamle Vossebanen, hvor det vil bli brukt inntil videre. ----------
|