Skd 214  90
Skinnetraktor

Skd 214 90

Type Skd 214
Nummer 90
Byggeår 1952
Fabrikant Kockum Malmö
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1988
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 8,8 m
Vekt i driftsklar stand 20,0 tonn
Motor Scania DN940A200
Motoreffekt 128 kW (ca 174 HK)
Største kjørehastighet 50 km/t
Skd 214 90 Kronstad 1987
Skd 214 90 Kronstad 1987
Skd 214 90 Etter ombygging med ny motor
Kronstad 1987
Skd 214 90 Bergen 1987
Skd 214 90 Haukeland 1999
Skd 214 90 Garnes 2001
Utover på 1930-tallet ble det bygget en del små lokomotiver med bensin- eller dieselmotor beregnet for skifting og kjøring av kipptog til bedrifter med egne sidespor. I motsetning til damplokomotiver krevde disse små lokomotivene lite stell, de var billige i drift, de kunne startes opp på et øyeblikk, og de kunne betjenes av én mann. De gjorde det dermed mulig å stasjonere egne skiftelokomotiver også på mindre stasjoner.
NSB ønsket imidlertid at slike små lokomotiver skulle kunne kjøres av stasjonspersonale med tilleggsopplæring, mens lokomotivpersonalets fagforening krevde at all lokomotivførertjeneste skulle utføres av fullt utdannede lokomotivførere - som dermed også hadde høyere lønn. Resultatet av denne striden ble at slike små lokomotiver ble klassifisert som skinnetraktorer, som formelt ikke var "ordentlige" lokomotiver.
 
Rundt 1950 ble det behov for flere og større skinnetraktorer. NSB bestilte da 31 skinnetraktorer fra den svenske fabrikanten Kockum i Malmö. Disse ble levert i 1952 og var av en type som allerede var bygget i stort antall og i flere varianter i Sverige. De hadde 8-sylindet Scania-Vabis dieselmotor, 5-trinns trykkluftstyrt mekanisk gearkasse og hydraulisk kobling. Fra vendedrevskassen skjedde kraftoverføringen med store kjeder til drivakslene. Vendedrevskassen hadde to trinn for å kunne oppnå spesielt stor trekkraft når det var nødvendig. Traktorene var også utstyrt med en enkel type trykkluftbremser, slik at de egnet seg for kjøring av tog med opptil 10 godsvogner.
Anskaffelsen av disse skinnetraktorene var dessuten et ledd i bestrebelsene etter å avskaffe dampdriften. Skinnetraktorene av type Skd 214 ble utplassert på middelstore stasjoner.
 
De fleste skinnetraktorene av denne typen gjennomgikk bare mindre moderniseringer i løpet av sin driftstid. Den mest iøynefallende endringen skjedde med frontvinduene. Opprinnelig var det 4 rektangulære vinduer i hver ende, men i årene rundt 1970 ble disse byttet ut med to større vinduer av samme form som på de dengang nye traktorene av type 220c.
Et unntak er 214 90. I tillegg til de vanlige endringene fikk den også ny og noe kraftigere motor i 1987. Den ble også lakkert gul og rød, noe bare noen svært få av denne traktortypen ble.
 
Etter at stykkgodstransporten forsvant fra jernbanen ble også mesteparten av behovet for skinnetraktorer borte.
Skd 214 90 ble tatt ut av alminnelig drift i 1988, men gikk i intern tjeneste på NSBs verksted Kronstad i Bergen frem til 1999. Da ble den endelig utrangert og overtatt av Norsk Jernbaneklubb.
Traktoren er nå stasjonert ved Gamle Vossebanen. Den brukes til arbeidstog og skifting, og om nødvendig som reservelokomotiv.
 
 
 

----------