Type 18c nr. 255
Universallokomotiv
Lokomotivtype 18 er et universallokomotiv for gods- og persontog.
Da første del av Gjøvikbanen ble åpnet i 1900 var dette den første statsbanestrekningen som tillot 12 tonns aksellast. Man kunne dermed også bygge større og sterkere lokomotiver enn tidligere, og for første gang på normalspor ble det satset på en felles lokomotivtype for gods- og persontog.Valget falt på en konstruksjon med compoundmaskineri og akselrekkefølge 2'C, og de første 8 lokomotivene av type 18a ble levert fra Hartmann i Chemnitz i 1900-01. Deretter bygget Hamar Jernstøberi to lok til Ofotbanen i 1903.
I 1907 leverte Hamar Jernstøberi seks lokomotiver av den noe forbedrede utgaven 18b til Bergensbanen. Disse ble Norges første høyfjellslokomotiver, og naturlig nok var det to lokomotiver av type 18 som trakk åpningstoget med Kong Haakon over fjellet fra Kristiania til Bergen 27. november 1909.
Rundt 1910 ble overheteren innført, og i årene mellom 1910 og 1919 ble det bygget hele 19 lokomotiver av type 18c med overheterkjel og tvillingmaskineri. Senere ble en del av de eldre lokomotivene bygget om tilsvarende.
Totalt ble det bygget 35 lokomotiver av type 18. De viste seg meget anvendelige, og ble brukt på de fleste strekninger som tillot 12 tonns aksellast.
Lokomotiv 255 ble levert fra Hamar Jernstøberi i 1913 til Eidsvold-Ottabanen. I 1927 ble det overført til Drammen distrikt. Etter en kort periode i Oslo ble det i 1941 overført til Trondheim distrikt hvor det ble det brukt i all slags tjeneste.
Som det siste gjenværende lokomotiv av sin type ble 255 utrangert i 1969. Etter mange års kummerlig lagring på forskjellige steder ble det i 1980 trukket til Bergen, hvor Norsk Jernbaneklubb satte i gang med restaurering og istandsettelse.
Høsten 1992 var lokomotivet igjen driftsklart og ble satt inn i veterantogtrafikken på Gamle Vossebanen.
Lokomotivet står for tiden i Gamle Vossebanens verksted for utbedring av skader det fikk som følge av en avsporing i 2022. ----------
|