16.10.2006: |
To kjekke karer i sving med å lage rammeverket som anlegget skal ligge på. Vi kommer til å bygge anlegget som standardiserte seksjoner som ligger oppå rammeverket slik at det skal være enkelt å kunne flytte anlegget hvis det skulle bli behov for det. |
Anlegget vil bli laget som en E med spor for begge strømsystemene, der vi vil få en lang ”paradestrekning” på bortimot 4 meter og en vendesløyfe i hver ende. På øyen i midten har vi tenkt å anlegge en containerterminal. Vi skal også få plass til én til to stasjoner samt noe småindustri.
Rammen til den ene strekning er allerede kommet opp.
|
18.10.2006: |
|
|
Byggingen av fastanlegg i klubben har fenget medlemmenes interesse og det har vært godt oppmøte selv om vi nå prøver å samles også om mandagene i tillegg til den ordinære medlemskvelden om onsdagene. Det gode oppmøtet gjør at det er bra fremdrift i byggingen av rammeverket. |
25.10.2006: |
|
|
Her går det fremover med stormskritt og rammeverket er på plass. Tanker og idéer om sporplan luftes blant de fremmøtte. Styroporplater blir lagt oppå rammeverket for å prøve hva det er plass til av spor på den tilgjengelige plassen. Vi ønsker å få plass til Heljan's nye containerkran og Ole viser frem den første skissen av en mulig sporplan. |
15.11.2006: |
|
|
Anlegget vil bli bygget vha. seksjoner som skal settes oppå rammeverket slik at det skal være mulig å demontere dette dersom det skulle bli aktuelt å flytte på et senere tidspunkt. Det blir stort sett rektangulære seksjoner på 120x60 cm med variasjoner i hjørnene. Seksjonene blir laget som L-girder (to lister skrudd sammen som en L) for å få en stabil konstruksjon uten at vekten blir for stor. For å kunne jobbe raskest mulig laget vi en monteringsmal på en sponplate slik at vi enkelt kan skru sammen seksjonene med rette vinkler uten at vi trenger å måle dette hver for hver seksjon. |
Det er mange som har kommet med forslag til hvordan sporplanen skal være. Her diskuteres tegningen av det utkastet som falt mest i smak. Det blir mye lettere å se for seg hvordan ting blir når man har en tegning foran seg som viser hva det blir plass til og som gir en inntrykk av hvordan det kan blir seende ut. Du finner en liten versjon av tegningen nedenfor.Det ikke er tegnet inn alle stasjoner, bygninger veier osv. Planen er litt overbefolket av spor og vil helt sikkert bli modifisert. Containerkranen kommer på øyen i midten mens det er et havnområde på utstikkeren til høyre. |
|
|
22.11.2006: |
|
|
Etter å ha studert det første forslaget til sporplan har vi kommet frem til at vi skal skrå hjørnene de fleste stedene inne i E'en for å få mest mulig slake svinger på anlegget. Ved å bruke monteringsmalen har produksjonen av seksjonsrammene gått raskt og det mangler nå bare seksjonsrammer innerst i de to hjørnene. |
3.1.2007: |
For at bakgrunnen på fastanlegget skal bli så glatt som mulig bestemte vi oss for å montere huntonittplater på veggene for å skjule den grove murstrukturen. Veggplatene kom på plass i romjulen og her vi i ferd med å montere plater som skal skjule lampene til anleggsbelysning i taket. Senere vil det bli hengt en "gardin" utenpå disse for å senke dem enda lenger ned uten at man skal stå i fare for å skalle hodet borti en hard kant. Det var en heller strevsom jobb å bore hull til opphenget i taket! Tyskerne gjorde en grundig jobb med armeringen da de bygget tilfluktsrommet. |
29.1.2007: |
Veggplatene har fått et første strøk med blåmaling men vi har fortsatt ikke fått på plass avrundingen i hjørnene. Monteringen av annleggsbelysning i taket er kommet i gang. Vi har valgt å bruke enkle pæresokler som monteres i rammen til platen som er montert i taket. Platen følger anleggets front og vil hindre direkte innsyn til lyspærene. Belysningen består av reflektorpærer med hvitt lys til dagslys belysning i tillegg til en egen krets med blå pærer som skal illudere måneskinn til nattkjøring. Hver av lyskretsene vil få dimmere slik at vi kan regulere styrken på belysningen. Vi diskuterer fortsatt om vi også skal ha en krets med rødt lys for å få en mer overbevisende soloppgang og solnedgang. |
Sporplanen er fortsatt ikke spikret. Ole skisserer her forslag til endringer på andre utkast til sporplan.Vi må prøve å få inn noen skiftespor forskjellige steder på anlegget i tillegg til å gjøre enkelte andre endringer for å forbedre planen. |
31.1.2007: |
Hjørnene på anleggets bakgrunnsplater er nå rundet av og klar til sparkling og maling. Vi fikk laget noen runde profiler som ble limt fast i hjørnene på bakplatene. Deretter har vi limt og skrudd fast en 1 mm plastplate til disse profilene slik at vi får et fint avrundet hjørne. Når dette er sparklet og malt vil hjørnene være mye mindre synlig enn de ville vært dersom vi hadde hatt rettvinklete hjørner. Det kommer seg! |
28.3.2007: |
Nå har det vært en periode med fokus på oppussing av klubblokalene. Det har derfor ikke vært gjort noe arbeid på fastanlegget. Men ting begynner å komme på plass etter oppussingen og Øyestein har anledning til legge på de siste strøkene på fastanleggets himmel. Som i virkeligheten må himmelen være lysest nede ved horisonten for å illudere dis langs bakken. Høyere oppe er himmelen mer blå. Det blir også noen skyer på himmelen over vår nye modelljernbaneverden. |
11.4.2007: |
Himmel og skyer er på plass med avrundete hjørner. Langs taket er det kommet på plass et sort forheng som rammer anlegget fint inn og som hindrer innsyn til belysningen. Nå begynner det virkelig å nærme seg tid for legging av de første sportraséene. |
7.11.2007: |
12.12.2007: |
Traséen er nå ført videre fra den ene vingen til stasjonsområdet som befinner seg på øverste nivå på langsiden av E-en. Det er også lagt et likestømsspor som knytter de to vingene på E-en sammen, under stasjonsområdet . Det ble her plass til et ekstra oppsitllingsspor slik at vi har krysningsmuligheter inne i fjellet. Sporet på nederste nivå er allerede korklagt og Tore kan montére spor og koble til ledninger for kjørestrøm før vi går i gang med stasjonsområdet på toppen. Alexander er her i gang med korklegging på resten av den ferdige traséen. |
02.01.2008: |
Arbeidet med å legge trasé og spor på stasjonsområdet kan startes opp siden sporet som skal gå i tunnel under stasjonsområdet er på plass. Vi fikk også montert en plate som underlag for container-kranen som skal være ute på den midterste utstikkeren på anlegget. Sporunderlag for Märklin-sporet som går mellom stasjonområdet og container-terminal er også kommet på plass. |
14.01.2008: |
Skinneplatene til container-terminalen er skrudd fast på kryssfinér-platen og sporunderlaget for likestrømssporet langs yttersiden av den midterste øyen er kommet på plass. Det samme gjelder traséen på sidesporet opp til container-terminalen. Sporplanen er endret litt i forhold til den opprinnelige sporplanen, slik at kjøring på industriområdet ved kranen ikke skal forstyrre fremføringen av tog på hovedsporet som går rundt området. |
16.01.2008: |
28.01.2008: |
28.07.2009 |
27.10.2010 |
Vi har kommet et stykke videre på det siste året men, vi har nok vært mest opptatt med å friske opp modulanlegget da dette har vært vist på messe i Tyskland + vår egen modelljernbanemesse.