Materiellpresentasjon - godsvogner UIC
Gklos 42 76 142 9651-0
Lukket godsvogn
|
Gklos 42 76 142 9651-0 var en lukket godsvogn av standardtype, opprinnelig levert som G4 41099.
G4-vognene ble introdusert i 1932 og ble ny standardtype for lukkede godsvogner. Frem til 1956 ble det bygget i alt 1858 slike vogner.
Vogn 41099 ble levert av Strømmens Verksted i 1947. Etter 1967 fikk vognen UIC-litra og –nummer.
Vognen ble utrangert omkring 1981 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble deretter tatt i bruk som lagervogn ved Krøderbanen.
Vognen ble overflødig og hugget opp høsten 2017.
----------
|
Gs 21 76 120 1287-2
Lukket godsvogn
Gs 21 76 120 1287-2 er en lukket godsvogn av standardtype.
Vognene med litra Gs (opprinnelig G5) er en av de normerte vogntypene som ble introdusert av den internasjonale jernbaneunionen (UIC) i 1953.
Hoveddimensjoner og utstyr var definert av UIC, og tekniske komponenter som buffere, hjul og fjærer var strengt standardiserte slik at de var internasjonalt utskiftbare. Øvrige detaljer og byggemåte kunne til en viss grad tilpasses lokale ønsker.
I forhold til den forrige norske standardgodsvognen G4 fikk disse vognene høyere lasteevne, mens volum og gulvareal ble noe mindre. En ny detalj i forhold til tidligere norske vogner var at det skulle være åtte lufte/lasteåpninger som kunne betjenes fra utsiden. I perioden 1956 til 1964 ble det bygget 608 G5-vogner i tre varianter. Alle vognene ble utført på vanlig norsk måte med trepanel, tretak med pappbelegg og åpen bremserplattform.
Vogn 21 76 120 1287-2 ble levert av Strømmens Værksted i 1960 i den andre serien med G5, som omfattet 373 vogner bygget fra 1958 til 1964. Vognen fikk ved leveransen nummer 43374.
Den var opprinnelig levert med tillatt aksellast 18 tonn, men ble i likhet med de øvrige vognene av typen senere oppgradert til 20 tonns aksellast. Etter 1967 fikk vognen UIC-litra Gs og ble omnummerert til 120 1287. Det ble forøvrig ikke gjort vesentlige endringer på vognen i driftsiden. Vognen ble utrangert i 1993 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er stasjonert på Krøderbanen og brukes som lagervogn.
----------
|
Gs 21 76 120 2107-1
Lukket godsvogn
|
|
Gs 21 76 120 2107-1 er en lukket godsvogn av standardtype.
Vognen ble levert fra Strømmens Verksted i 1963 med nummer 43517 og typebetegnelse G5 type 3.
Vognen er stasjonert på Gamle Vossebanen hvor den brukes som lagervogn.
----------
|
Gbs 21 76 150 0201 - 1
Lukket godsvogn
|
|
Gs 21 76 150 0201-1 var en lukket godsvogn av standardtype.
Etter utrangering ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og stasjonert på Gamle Vossebanen, hvor den ble brukt som lagervogn. I november 2021 ble vognen overført til Krøderbanen. Den ble overflødig og hugget opp våren 2024. ----------
|
Gbs 21 76 150 0276 - 3
Lukket godsvogn
|
|
Gs 21 76 150 0276-3 er en lukket godsvogn av standardtype.
----------
|
Gbkls 20 76 158 5706-8
Lukket godsvogn
|
Gbkls 20 76 158 5706-8 er en lukket godsvogn av standardtype, opprinnelig levert som G4 41159.
G4-vognene ble introdusert i 1932 og ble ny standardtype for lukkede godsvogner. Frem til 1956 ble det bygget i alt 1858 slike vogner.
Vogn 41159 ble levert av Skabo Jernbanevognfabrik i 1945. Etter 1967 fikk vognen UIC-litra og –nummer.
Vognen ble utrangert omkring 1981 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble deretter tatt i bruk som lagervogn ved Gamle Vossebanen.
----------
|
His 21 76 210 2194 - 8
Lukket godsvogn
|
His 21 76 210 2194-8 er en lukket godsvogn av spesialtype.
----------
|
Hcks 42 76 218 0051 - 0
Hestetransportvogn
|
|
Hcks 42 76 218 0051-0 var en godsvogn som er spesielt beregnet for transport av hester.
Vognen var i noen år stasjonert på Gamle Vossebanen hvor den ble brukt som lagervogn.
I 2021 ble den overflødig og hugget opp. ----------
|