Materiellpresentasjon - godsvogner UIC
Os 21 76 370 0508 - 6
Plattformvogn med staker og lemmer
Os 21 76 370 0508-6 er en plattformvogn av standardtype.
----------
|
Os 21 76 370 0624 - 8
Plattformvogn med staker og lemmer
|
|
Os 21 76 370 0624-8 er en plattformvogn av standardtype.
----------
|
Os 21 76 370 1140-4
Plattformvogn med staker og lemmer
|
|
Os 21 76 370 1140-4 er en plattformvogn av standardtype.
----------
|
Lis 42 76 410 2004-0
Hettevogn
|
Lis 42 76 410 2004-0 er en lukket godsvogn med forskyvbare hetter over lasteflaten.
----------
|
Tims 21 76 577 6000-5
Lukket godsvogn med skyvetak og skyvevegger
|
Tims 21 76 577 6000-5 er en lukket godsvogn hvor vegger og tak kan skyves til side for å lette lasting og lossing.
----------
|
Zekk 44 76 724 0368-3
Tankvogn for asfaltolje
|
|
Zekk 44 76 724 0368-3 er en tankvogn for transport av asfaltolje.
I eldre tid ble oljeprodukter som bensin, parafin og smøreoljer transportert i fat, men fra første del av 1900-tallet økte bruken av slike produkter dramatisk. Jernbanen tok derfor i bruk særskilte tankvogner, og disse gikk hovedsaklig mellom sentrale tankanlegg og lokale depoter rundt i landet. De første tankvogner i Norge kom i 1912, men først utover 1930-tallet ble det anskaffet slike vogner i større antall. De fleste oljeselskaper og kjemiske bedrifter eide selv de vognene de brukte, men de ble registrert som privatvogner i NSBs register.
Vognene var såkalte tungoljevogner og beregnet for asfalt (som er den aller tyngste oljetypen). Tankene fikk derfor isolasjon og ble utstyrt med innvendige varmesløyfer. Ved å koble disse til damp kunne innholdet varmes opp slik at oljen ble tyntflytende nok til å kunne tappes ut. I den ene enden har vognen derfor to skorsteinslignende avløpsrør for den brukte dampen.
Vognen er ikke blitt bygget om eller vesentlig endret i løpet av sin driftstid. I 1974 fikk den UIC-nummer Uh 070 0368, dette ble i 1986 endret til Zekk 724 0368.
A/S Norske Shell var en av de større private vogneiere i Norge og har hatt over 80 tankvogner innregistret. Zekk 44 76 724 0368-3 er den eneste bevarte vogn fra A/S Norske Shell.
Vognen ble urangert i siste halvdel av 1990-tallet og deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er nå lagret på Krøderbanen og er fortsatt i den utførelse den hadde ved utrangering.
----------
|
Iblps 42 76 805 3075-0
Kjølevogn
|
Iblps 42 76 805 3075-0 var en kjølevogn av standardtype.
Vognen tilhørte NSB og var i mange år utleid til lagerformål for ekstern virksomhet i Vikersund. Den ble til slutt overflødig og ble hugget opp i 2019.
----------
|
Ibblps 21 76 825 6038-8
Isolert vogn
|
Ibblps 21 76 825 6038-8 er en isolert vogn for transport av temperaturømfindtlig gods.
Vogntypen ble anskaffet for å erstatte de eldre kjølevognene litra H4. Vognkassen er av glassfiber med isolasjon innebygget i veggene, såkalt sandwichkonstruksjon.
Vognen er stasjonert på Krøderbanen og brukes som lagervogn.
----------
|