Materiellpresentasjon - godsvogner UIC
Gs 21 76 120 2176-6
Lukket godsvogn
Gs 21 76 120 2176-6 er en lukket godsvogn av standardtype.
Vognene med litra Gs (opprinnelig G5) er en av de normerte vogntypene som ble introdusert av den internasjonale jernbaneunionen (UIC) i 1953.
Hoveddimensjoner og utstyr var definert av UIC, og tekniske komponenter som buffere, hjul og fjærer var strengt standardiserte slik at de var internasjonalt utskiftbare. Øvrige detaljer og byggemåte kunne til en viss grad tilpasses lokale ønsker.
I forhold til den forrige norske standardgodsvognen G4 fikk disse vognene høyere lasteevne, mens volum og gulvareal ble noe mindre. En ny detalj i forhold til tidligere norske vogner var at det skulle være åtte lufte/lasteåpninger som kunne betjenes fra utsiden. I perioden 1956 til 1964 ble det bygget 608 G5-vogner i tre varianter. Alle vognene ble utført på vanlig norsk måte med trepanel, tretak med pappbelegg og åpen bremserplattform.
Vogn 21 76 120 2176-3 ble levert av Strømmens Værksted i 1964 i den tredje og siste serien med G5. Vognen fikk ved leveransen nummer 43586.
I 1967 fikk vognen UIC-litra Gs og ble omnummerert til 120 2176. Det ble forøvrig ikke gjort vesentlige endringer på vognen i driftsiden. Vognen ble på 1990-tallet tatt i bruk som lagervogn ved Fron omformerstasjon.
Nåre behovet for vognen opphørte ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og fraktet til Krøderbanen høsten 2020. ----------
|
Gs 21 76 120 1037-1
Lukket godsvogn
|
|
Gs 21 76 120 1287-2 er en lukket godsvogn av standardtype.
Vognene med litra Gs (opprinnelig G5) er en av de normerte vogntypene som ble introdusert av den internasjonale jernbaneunionen (UIC) i 1953.
Hoveddimensjoner og utstyr var definert av UIC, og tekniske komponenter som buffere, hjul og fjærer var strengt standardiserte slik at de var internasjonalt utskiftbare. Øvrige detaljer og byggemåte kunne til en viss grad tilpasses lokale ønsker.
I forhold til den forrige norske standardgodsvognen G4 fikk disse vognene høyere lasteevne, mens volum og gulvareal ble noe mindre. En ny detalj i forhold til tidligere norske vogner var at det skulle være åtte lufte/lasteåpninger som kunne betjenes fra utsiden. I perioden 1956 til 1964 ble det bygget 608 G5-vogner i tre varianter. Alle vognene ble utført på vanlig norsk måte med trepanel, tretak med pappbelegg og åpen bremserplattform.
Vogn 21 76 120 1037-1 ble levert av Strømmens Værksted i 1960 i den andre serien med G5, som omfattet 373 vogner bygget fra 1958 til 1964. Vognen fikk ved leveransen nummer 43122.
Den var opprinnelig levert med tillatt aksellast 18 tonn, men ble i likhet med de øvrige vognene av typen senere oppgradert til 20 tonns aksellast. Etter 1967 fikk vognen UIC-litra Gs og ble omnummerert til 120 1037. Det ble forøvrig ikke gjort vesentlige endringer på vognen i driftsiden. Vognen ble utrangert i 1993 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er stasjonert på Krøderbanen og brukes som lagervogn.
|
Gbs 21 76 150 0143 - 5
Lukket godsvogn
|
|
Gs 21 76 150 0143-5 er en lukket godsvogn av standardtype.
Vognen er stasjonert på Krøderbanen og brukes som lagervogn. ----------
|
His 21 76 210 2502-2
Lukket godsvogn
|
His 21 76 210 2502-2 var en lukket godsvogn av spesialtype.
Vognen tilhørte NSB og var i mange år utleid til lagerformål for ekstern virksomhet i Vikersund. Den ble til slutt overflødig og ble hugget opp i 2019.
----------
|
His 21 76 210 2508-9
Lukket godsvogn
|
|
His 21 76 210 2208-9 er en lukket godsvogn av spesialtype.
Vognen er stasjonert på Krøderbanen hvor den brukes som lagervogn.
I 2019 ble vognen pusset opp og utstyrt med spesiell påskrift i anledning Norsk Jernbaneklubbs 50-årsjubileum. Samtidig ble det produsert en H0-modell av vognen med samme påskrift. ----------
|
His 21 76 210 2588-1
Lukket godsvogn
|
His 21 76 210 2588-1 var en lukket godsvogn av spesialtype.
Vognen tilhørte NSB og var i mange år utleid til lagerformål for ekstern virksomhet i Vikersund. Den ble til slutt overflødig og ble hugget opp i 2019.
----------
|
His 21 76 210 2782-0
Lukket godsvogn
|
|
His 21 76 210 2782-0 er en lukket godsvogn av standardtype.
----------
|
His 21 76 210 2821-6
Lukket godsvogn
|
|
His 21 76 210 2821-6 er en lukket godsvogn av spesialtype.
Etter utrangering ble vognen overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble deretter stasjonert på Krøderbanen og brukt som lagervogn.
I 2024 ble vognen flyttet til Grovane, hvor den brukes som lagervogn av Setesdalsbanen. ----------
|