Tilbake under blå himmel, omvisningen gikk mot slutten.
Verden utenfor åpenbarer seg, rett frem er stasjonsbygningen fra 1881.
Jernbaneverkets Torstein Dahle tegner og forteller for å svare på spørsmål fra Bjarne Holhjem. Torstein Sunde følger interessert med. Til høyre er Knut Edmund Knutsen på vei ut.
Den nordre veggen for inngangspartiet til Holmestrands nye stasjon forskales.
Prosjektsjef Knut Edmund Knutsen kan tilfreds se at anlegget han har hovedansvaret for skaper interesse.
Hovedinngangen til den nye stasjonen. Oppe på toppen av fjellet vil en annen inngang finnes, fjellheisen vil sørge for å bringe reisende opp og ned, til og fra togene. Og skaper samtidig en ny forbindelse mellom sentrum ved sjøkanten og bebyggelsen oppe på fjellet.
Nytt og gammelt. Til venstre stasjonsbygningen som har tjent byens innbyggere og jernbanen fra 1881, til høyre det kommende inngangspartiet til stasjonen som vil tjene befolkningen i fremtiden.
Turen er ved sin ende, nå gjenstår det å levere tilbake lånte gevanter og få på seg sitt eget.
Til slutt takker Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold Jernbaneverket for den velvilje vi blir møtt med, og ser frem til en omvisning og inspeksjon før anlegget tas i bruk.
Under besøket ble lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes tilbudt en fornyelse av sikkerhetskurset for ferdsel i anleggsområder av Torstein Dahle. Mot slutten av november 2015 ble kurset gjennomført, det resulterte i en anledning til å komme inn i Holmestrandporten mens sporbyggingstoget var i full produksjon. Den ekspedisjonen avstedkom et innlegg på Norsk Jernbaneklubbs Forumet "Stasjonen", og kan ses ved å følge en av linkene, hvor den ene er for registrerte og påloggede forumbrukere, den andre for ikke påloggede.
SPOT-en i Holmestrandporten (for innloggede brukere), SPOT-en i Holmestrandporten (for ikke innloggede).