I salen i andre etasje ventet et spent publikum på å få høre hva jernbanedirektøren hadde å si om jernbanens fremtid.
Avdelingens leder Hans Morten Tamnes ønsket velkommen med en bildekavalkade med noen inntrykk av jernbanedirektør Elisabeth Engers år som leder av Jernbaneverket fra hun tiltrådte i 2008 til nedleggelsen i 2016 og opprettelsen av Bane NOR og Jernbanedirektoratet, her gjøres de siste forberedelser.
Jernbanedirektøren har tatt plass på første rad, hjertelig uvitende om hva som venter henne.
Kavalkaden innledet med et bilde fra Vestfoldbanen mellom Larvik og Kjose, var innom anleggsstart Barkåker-Tønsberg, representantskapsmøte i NJK, 50 år til Bodø, togreisene i 2013 og 2015 for å besøke medarbeiderne i Jernbaneverket og åpningen av dobbeltspor langs Mjøsa på Dovrebanen og Holm-Nykirke på Vestfoldbanen.
- Takk skal du ha, mange flotte bilder, mange flotte opplevelser for meg, ...
... og så hyggelig at Jernbaneklubben har vært med på det meste.
Her finner du bildekavalkaden.
Da var det omsider klart for kveldens hovedgjest.
Kveldens tema var "Mer penger og mer jernbane for pengene", og det var en engasjert jernbanedirektør som foredro.
I løpet av halvannen time fikk vi høre om en virkelighet hvor Jernbaneverkets budsjetterte midler i 2008 var fem-seks milliarder, ...
... i 2016 økt til oppunder 25 milliarder, og hvor …
… det nå er en helt annen vilje til å satse på jernbane som en viktig del av kollektivtilbudet. Enger var tydelig på at jernbanereformen har stor betydning i den sammenheng. Hun var også innom at tidligere var det infrastrukturen som hadde oppmerksomheten, …
… i fortsettelsen er det kundens behov som skal stå i sentrum. Blant tilhørerne en langveisfarende; Judy Freeman (midt i bildet) hadde tatt turen ens ærend fra England for å få med seg jernbanedirektørens foredrag.
Organisasjonskartet for oppgave- og rollefordelingen i norsk jernbane med forvaltningsorganer, statlig eide selvstendige enheter og privat sektor.
Som plansjen viser har Jernbanedirektoratet gitt en lang rekke utredningsoppdrag knyttet til norsk jernbane inn i fremtiden.
Den nye NTP-perioden gis en forsiktig oppstart med en lavere oppfølgingsgrad enn gjennomsnittet.
Jernbanereformens konkurranseutsetting av persontrafikken på norske skinner er planlagt i flere omganger, med en pause etter de tre første trafikkpakkene - Sør, Nord og Vest.
Jernbanedirektøren kunne glede seg over et interessert og engasjert publikum, ...
... tilhørerne kunne på sin side gledes over en engasjert jernbanedirektør.
Hans Morten Tamnes takker Elisabeth Enger for foredraget med Skinnelangs 2015, Norsk Jernbanekalender 2018, lokalavdelingens årsberetning for 2016, ...
lokalt drikke fra Nordre Bergan Gård representert ved en flaske ureist eplemost og ...
... en flaske gårdsprodusert Cider, sammen med ...
... en spekepølse fra Galåvolden Gård på Røros.
- Tusen takk for at du tok deg tid til å komme på besøk til oss på Råstad, var Hans Morten Tamnes' hilsen til jernbanedirektør Elisabeth Enger. Fra en engasjert sal fikk hun klar beskjed om at hennes beslutning om å gå fra stillingen som jernbanedirektør "før tiden" ble mottatt med stor overraskelse og tristhet.