Erik W. Johansson fortsatte 8. november foredraget Damplokomotiver i Norge med del 2.
Det er gjort klart for nok et medlemsmøte, fra venstre Johan Svorstøl, Andreas Bjørnson og Torstein Sunde i samtale på kjøkkenet.
Andreas Bjørnson sto for serveringen og sørget for at alle som ønsket fikk pølse i brød eller lompe, nytraktet kaffe og annet vått eller tørt.
Kjell Navestad har sikret seg kaffe, ...
... tiden frem til møtestart bruker han og andre ...
... til å snakke med andre om løst og fast, et synlig bevis på det gode sosiale miljøet i lokalavdeling Vestfold.
Klokken er slagen, det er tid for kveldens foredrag.
Erik W. Johansson tok i andre del for seg damplokomotivene til NSB og NHJ etter 1900.
Setene på de første radene hadde godt belegg, og foredragsholder kunne ...
... vise utviklingen mellom NSB type 21 levert til Vossebanen og NSB type 15c.
De smalsporede lokomotivene ble også omtalt, her representert ved NSB type XXIII. Dette var den mest tallrike smalsporede lokomotivtypen og ble i stor utstrekning benyttet på Vestfoldbanen, opprinnelig Jarlsbergbanen eller Grevskabsbanen. På folkemunne ble disse lokomotivene omtalt som "Jarlsbergsvarten".
Som seg hør og bør var det tid for pause slik at kaffetørst og andre behov kunne tilfredsstilles.
Ved pausens slutt tok Andreas Bjørnson (t.h.) ordet på vegne av styret og oppfordret flere til å engasjere seg, ...
... uten den helt store responsen.
Foredragsholder fikk igjen tilgang til scenen og kunne avslutte sitt foredrag.
Da foredraget var over, hadde publikum spørsmål, her er det Bjarne Holhjem som får svar fra Erik W. Johansson.
Tid for avslutning og takk.
Erik W. Johansson studerer oppmerksomheten Hans Morten Tamnes ...
... står klar til å overrekke, ...
... og benyttet anledningen til å minne publikum om tredje og siste del av historien.