Gjennom årene har det utviklet seg noen tradisjoner i lokalavdelingen. Blant disse tradisjonene er sesongavslutningen som markerer at aktivitetene i første halvår er gjennomført, og at det er sommeren som står for tur.
Sommerens sesongavslutning, som strengt tatt ikke var en absolutt avslutning all den tid det var duket for medlemstur en uke senere, fant sted onsdag 31. mai. Som i fjor hadde værgudene bestemt seg for å være på vårt lag, det var vel ikke strålende solskinn, men det var oppholds og temperaturen var slik at det ikke var påkrevet med tykke jakker. Men jakke eller genser var allikevel greit å ha ... Grillen kunne altså tennes og fylles med mye god og variert mat, innendørs alternativer var ikke påkrevet.
Grillen er varm og gjør et godt stykke arbeid med en variert meny - sjøørret, pølser av ulike slag, svinefilet og krydrede grillskiver, ved bordet har de første gjestene samlet seg.
Maten er klar, det er fullt rundt bordet. Været, ikke temperaturen …, fant som nevnt å ville vise frem sin gode side denne onsdagskvelden.
Midt i bildet sitter Tom Vidar Pedersen, han skulle vise film og bilder på julemøtet 29. november. Slik gikk det ikke, dette ble hans siste besøk før han 21. september døde av kreft.
God mat går ned på høykant og praten går livlig rundt bordet, …
... innimellom kan det være godt å få reist seg, kanskje også ta en tur til grillen for å forsyne seg litt mer.
I bakgrunnen kommer og går togene, som her hvor et tog til Eidsvoll bremser ned for stopp på Torp Sandefjord Lufthavn holdeplass. Enkelte kaster et raskt blikk på det før ...
... bordets gleder fremstår som langt mer interessant for flesteparten ...
Da klokken nærmet seg halv åtte og det ikke var mer mat på grillen, og alle var godt og vel mette, var det fortsettelse inne. Materielldirektør Kjell-Arthur Abrahamsen i Norske Tog AS, som het Materiellselskapet AS da han ble invitert, presenterte tanker og muligheter for fremtidig persontogmateriell i Norge.
Innledningsvis ble Norske tog og dets formål presentert.
Sovevognstilbudet skal opprettholdes, ulike vognløsninger er undersøkt. Erstatning av dagens 44 seter på Komfort i 74-sett med 19 liggestoler i et oppsett med 2+1 i bredden er foreslått; 1. klasse på dagtid, sovetilbud nattestid. (Klikk på bildet for utsnitt i større oppløsning.)
Lokaltog med vendbare seter; i rush vendes setene inn mot veggen for å gi maksimalt antall ståplasser, utenom rush står setene på vanlig måte. Og det vurderes ulike alternativ for å erstatte Di 4, kjøp av lok er mest sannsynlig.
Tilhørerne hadde blikket festet til lerretet og ørene på stilker, mange nye tanker å fordøye.
I løpet av omtrent tre kvarter fikk de som hadde funnet veien til Råstad denne siste mai-dagen lært litt om det vi kan komme til å møte på norske spor i de kommende årene.
Den sedvanlige takken til foredragsholderen var vel fortjent.
En årstidspassende hvit vin og en ureist eplemost skiftet hender, anledningen ble også benyttet til å uttrykke ønske om gjenbesøk, ...
... før materielldirektøren ble takket for et vel gjennomført og interessant foredrag.
Til spørsmålet om gjenbesøk: Hva skjer i Vestfold? vil gi et svar på det ...