Jernbanenyheter

Norska vagnar från Finland genom Sverige

De åtta tyska sittvagnarna som norska Vy Tog låtit bygga om till liggvagnar i Uleåborg är under torsdagen på väg genom Sverige till Norge. 

jarnvager.nu

Røykutvikling på nattog i Steinkjer

Det var like etter klokken 6 torsdag morgen Bane Nor meldte at sørgående nattog fra Bodø til Trondheim står på Steinkjer stasjon, etter røykutvikling i toget. 

Steinkjer24

Kampen om togtrafikken: Flytoget vil ta over hele Østlandet

De advarer regjeringen mot å gi all togtrafikk til Vy fremover. 

VG

Kjempe­puslespill til 13 milliarder

Endelig gjennomføres dobbeltsporutbyggingen i Drammen. Siden høsten 2019 har det vært full anleggsdrift på det som i 2025 skal gi byen både flere togavganger, nytt stasjonsområde, dobbeltspor også sørover, og helt nye muligheter for byutvikling. 

Jernbanemagasinet

Norge tar opp jernbane i EØS-komiteen denne uka

Norge vil ta opp spørsmålet om EUs fjerde jernbanepakke i et møte med de andre EØS-landene fredag. Regjeringen er skeptisk til anbud på persontrafikk. 

Nationen

Vil ikke svare om bygging av Nord-Norgebanen før 2025

Den nye regjeringen vil som kjent utrede Nord-Norgebanen. Om de faktisk vil bygge den, vil de først svare på i 2025, understreker samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). 

VG

Rikke Lind blir toppsjef i SJ

Rikke Lind (53) går fra redningsskøyter til svenske tog når hun blir ny administrerende direktør i togselskapet SJ Norge. 

E24

Tog på hydrogen kan glemmes nå

Raumabanen blir neppe prøvestrekning for hydrogendrift de første seks åra. 

Romsdals Budstikke

Den nye samferdselsministeren vil gi alt til Vy

Jon-Ivar Nygård (Ap) vil ha slutt på anbud på norske togstrekninger og tildele strekninger direkte – til Vy.

E24

Truls og Hellstrøm måtte dele seng - Resultatet ser du på TV tirsdag

Torsdag 19. august var Truls Svendsen og Eyvind Hellstrøm på Krøderbanen med filmteam for å gjøre opptak til «Truls á la Hellstrøm». Nå venter de i spenning på å se resultatet på TV. 

Bygdeposten

Satser grønt med nye hybridlokomotiver

Å frakte varer på tog er i vinden som aldri før: Bane NOR rapporterer at gods på bane har økt med 11 prosent bare i 2021. Nå investerer OnRail i to nye hybridlokomotiver for å få enda flere lastebiler vekk fra veiene. 

Bane NOR

Milian (5) fikk æren av å overrekke to gaver til kronprinsen

Klokken 9.28 mandag kom kronprins Haakon til Bodø med Trondheim-toget. 

Avisa Nordland

Lokk over Brynsbakken kan koste 500 millioner: – Ikke realistiske alternativer

I en ny rapport har et konsulentselskap utredet forskjellige lokk-løsninger i Brynsbakken. Ingen av alternativene fremstår som realistiske, mener Bane Nor. 

Avisa Oslo

Togkaos og frustrerte pendlere

Mandagens problemer på Østfoldbanen førte til store køer for å ta bussen videre fra Ski til Oslo. Frustrasjonen var høy blant mange av pendlerne. 

Nettavisen

Togstansen over: − Trafikken mellom Oslo og Kolbotn går igjen

Den travle pendlerstrekningen mellom Kolbotn og Oslo S er nå åpen igjen etter å ha vært stengt for togtrafikk mandag morgen.

VG

Suksess for gods på Nordlandsbanen

Toget kommer seg så å si alltid over Saltfjellet vinterstid, mens lastebilene ofte møter stengt E6 eller kolonnekjøring. 

Helgelendingen

Strømprisen får britiske togselskap til å hente fram igjen gamle diesellokomotiv

I Storbritanna har strømprisen fått togoperatører til å sette inn dieseltog. I Norge kan ett strømgrep ha sørget for en langt mindre dramatisk situasjon. 

Teknisk Ukeblad

Kollektivtrafikken i Oslo kan stå overfor drastisk kutt

Det er for få som reiser kollektivt i Oslo til at rutetilbudet kan opprettholdes. De kollektivreisende er ikke kommet tilbake etter koronatiden. 

bygg.no

Utvider med Nordlandsbanen

Etter et halvt års drift utvider Onrail med en ny rute. Strekningen Fauske-Oslo skal kjøres med nye hybridlokomotiver fra desember neste år. 

Moderne Transport

Dobler kapasiteten til Malmö

CargoNet øker fra én til to avganger daglig fra Alnabru til Malmö/Helsingborg. 

Moderne Transport

Fra Bratislava til Rognan – nå går alt på skinner

Før gikk 65 tonn stål på båt og trailer fra Slovakia til Nexans fabrikk i Nordland. Etter en skikkelig dugnad går lasten nå på skinner – 2900 kilometer gjennom Europa. 

Bane NOR

Kan endelig bekrefte når togene går som normalt igjen

Fra og med mandag 25. oktober går trafikken med VYs persontog fra Narvik som før koronapandemien. 

Fremover

Terje er forbannet på Bane Nor

– Nå raserer de hele skogen. Ødelegger for bever´n og meg. 

Østlandets Blad

Høybråten stasjon fyller 100 år i dag

Høybråten stasjon ble tatt i bruk 20. oktober 1921. Stasjonen ligger 154,6 meter over havet og tjente i tillegg som postekspedisjon fra år 1928 til slutten av 1940-tallet. 

groruddalen.no

Tiden er snart inne for ny bro

Den 75 år gamle broen med sviller og skinnegang ble hengende i løse luften. Syv måneder etter påkjør­selen er imidlertid gjenoppbyg­ging av den fredede jernbanebro­en i full gang! 

Bergensavisen (pdf)

Sølv til Sporveien i EM i digital kommunikasjon

Sporveien tok sølv i kategorien innovasjon i den internasjonale konkurransen Digital Communication Awards (DCA) 2021, for lanseringen av Oslo nye trikker. 

Sporveien

Snart klart för 750 meter långa tåg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet. 

jarnvagar.nu

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8 600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9 400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3 700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3 000 ton till SCA i Östrand. 

jarnvagar.nu

Vi beklager at kundene fikk en merkelig opplevelse

Alle som ønsker å reise med Vy, er hjertelig velkommen.

Bergens Tidende

Myter om bompenger, Bybane og Bryggen

Poenget er, og kommer til å være i lang tid fremover, at vi trenger bilen i vår hverdag- og Bybanen i seg selv kommer ikke til å endre det. Hvert fall ikke i Åsane. 

Åsane Tidende

Mysteriet på Bergensbanen

Hvorfor kunne ikke en ung kvinne i rullestol få reise med toget, og hvem kunne tenkes å være de skyldige? 

Aftenposten

Nye løsninger er underveis

Den lange perioden med koronarestriksjoner har hatt stor påvirkning på livene våre, ikke minst på reisevanene, og det er ikke mange som tror at alt blir som før igjen. Mer fleksible kontorløsninger i arbeidslivet betyr at togselskapene også må tenke nytt. 

Jernbanemagasinet

Østfoldbanen blir aldri den samme

Østfoldbanen blir nå mye raskere og mer stabil. Det fortjener alle de reisende.

Bane NOR

Inngikk avtale for seks år siden: Fortsatt dårlig dekning på tog

Passasjerer sliter fortsatt med dårlig mobildekning på tog, men ingen vil ta ansvar. 

NRK

Plass eller ikke plass? Det er spørsmålet, Vy.

Jeg vil gjerne reise masse med tog, men er litt usikker på om Vy ønsker meg om bord. 

Bergens Tidende

Helge (71) venter ennå på oppreisning – 33 år etter heltedåden i den voldsomme ulykken i Follo

– Er det et godstog som kommer rett imot oss?! I et sjokkartet øyeblikk innså den erfarne lokomotivføreren Helge Lindquist på persontoget fra Moss at en forferdelig kollisjon ikke var til å unngå. 

Akershus Amtstidende

Mandag blir Sikatomta fylt opp med tog

Mandag skal Vy starte montering av togsett på Siketomta i Larvik. 

Østlands-Posten