Jernbanenyheter

Vi ønsker selvfølgelig å kjøre nattog

Vi gjør daglige vurderinger av tilbudet.

Bergens Tidende

Bussjåførene i Vy må sitte og se på at innleide kjører buss for tog

Mens Vy-busser står parkert i mange timer, leier Vy inn fra andre firmaer med dårligere betingelser for sjåførene.

NJF magasinet

Gorm Frimannslund valgt til president i EIM

Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund ble 10. juni enstemmig valgt til ny president i European Rail Infrastructure Managers (EIM) for en periode på to år.

Bane NOR

Skal bruke mindre på lønn

I 2030 regner SJ med å bruke 52,2 millioner mindre til lønn til kjørende personale enn Vy planla å bruke i 2021.

Klassekampen

Egen chartertur med denne?

Har du en drøm om å chartre «et helt tog»? Det går faktisk an – på Gamle Vossebanen. Korona aldri så mye, «det går alltid et tog». Rutetogene er innstilte – men ...

Bergensavisen

Første dag med svenske togeiere i Norge: – Det blir ikke svenske kjøttboller

Mandag startet det svenske togselskapet SJ å kjøre på norske togstrekninger.

NRK Trøndelag

Nytt kryssingsspor på Ler tatt i bruk

Mandag 8. juni ble det nye kryssingssporet ved Ler stasjon i Melhus satt i trafikk, og års arbeid nærmer seg nå slutten.

bygg.no

Her skal de teste førerløse tog neste år

Neste år skal to persontog rulle uten ansatte i Tyskland. Alstom står bak teknologien som gjør det mulig.

Teknisk Ukeblad

Norgips satser på tog

Norgips Norge AS ønsker å redusere sine utslipp og øke trafikksikkerheten gjennom en avtale med DSV og CargoNet om overføring av gods fra vei til tog.

bygg.no

Nå blir det enklere å drikke øl og vin på mange tog

– Vi har fått til salg av alkohol i hele toget. Det gjelder for øl og vin, av begge farger, med og uten bobler, forteller kommersiell direktør i SJ Norge, Lena Angela Nesteby.

Dagsavisen

Fra mandag tar SJ Norge over sju togstrekninger for Vy

– Dette gjøres med skrekkblandet fryd, sier kommersiell direktør i selskapet.

NRK Innlandet

Mandag tar SJ over Dovrebanen og Nordlandsbanen – ønsker seg flere vogner

SJ starter opp for halv maskin på sju norske togstrekninger mandag. Men på sikt må de selge flere billetter enn Vy gjorde, og de ønsker seg flere vogner.

Teknisk Ukeblad

Munnbind påbys på tog, buss og T-bane i England

Fra neste uke blir det påbudt med munnbind for alle som reiser med offentlig transport i England, opplyser regjeringen i Storbritannia.

ABC nyheter

Flytoget foreslås integrert i det øvrige togtilbudet

Jernbanedirektoratet foreslår å integrere flytogtrafikken i det øvrige togtilbudet når Flytogets konsesjon går ut i 2028. Hensikten er å øke kapasiteten.

bygg.no

Bane NOR Eiendom investerer tre milliarder i nye bygg

Koronasituasjonen har på ingen måte redusert Bane NOR Eiendoms investeringsvilje. Så langt i år har eiendomsselskapet besluttet å investere tre milliarder kroner i nye byggeprosjekter.

bygg.no

SJ Norge innfører bonuspoeng på togreiser

Når SJ Norge mandag 8. juni tar over de syv strekningene Nordlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen, vil man kunne opparbeide bonuspoeng på togreiser.

NTB

Ny rapport: Om håndtering av rushtrafikken på jernbanesporet gjennom Oslo

Etter hvert som utbyggingen av intercity-strekningene rundt Oslo bygges ut, og det skal gå enda flere tog gjennom Oslo-tunnelen, blir kapasiteten på jernbanesporet knapp. Det blir rushtrafikk på jernbanen.

NTB

Jeg var mot Bybanen, helt til jeg prøvde den

Bybanen slo meg som et nytteløst prosjekt, og jeg hadde absolutt ikke troen.

Bergens Tidende

Fy, Vy

Rett før vi alle skal ha tidenes Norgesferie, velger Vy å droppe nattoget på Bergensbanen. Det er så korttenkt at man nesten ikke tror det kan være sant.

VG

Dropper nattog på Sørlands- og Bergensbanen i sommer

Vy og GoAhead mener kundegrunnlaget er for dårlig og kutter alle nattog på togstrekningene inntil videre. – Svært overraskende, sier Høyre-politiker.

NRK Vestland

Nå blir det el-tog i Trøndelag

Neste år starter den nye utbyggingen av Trønderbanen som åpner for elektriske tog fra Trondheim til Stjørdal eller Sverige. Elekstrifiseringen starter nå.

NJF magasinet

Ingen ville elektrifisere toget på Notodden

Bane NOR fikk ingen tilbud på anleggsarbeidet med jernbanen på Notodden i første runde, som også involverer Rjukan-Notodden industriarv. Kontrakten lyses derfor ut på nytt med en romsligere tidsplan. Prosjektet kan stå ferdig senhøsten 2020.

Radio Rjukan

Kapasiteten skaper utfordringer for Ruter

At samfunnet gradvis åpner opp, skaper problemer for Ruter. Årsaken er at kapasiteten på buss, bane og trikk fortsatt er lav som følge av smitteverntiltakene.

Dagsavisen

Dette gjør togselskapene i sommer

En ekstra spesiell situasjon krever ekstra tiltak.

Din Side

150 års jernbanehistorie i Moss

Når den nye banestrekningen åpnes i 2024 må det være på sin plass å sikre dette historiske anlegget som har tjent oss i snart 150 år.

Moss Avis

Trikken tilbake i Grefsenveien: – Det hamrer og dundrer i skinnene, sier beboer i veien

Grefsenveien-beboer Dogan Gursel mener at trikkestøyen enkelt kan reduseres. Men det er ikke Sporveien umiddelbart enig i.

Nordre Aker Budstikke

Foreslår ytterlegare 1 milliard kroner til togselskapa for å sikre rutetilbod

Sjølv om talet på reisande framleis er mykje lågare enn før koronautbrotet, har togselskapa byrja å køyre eit normalt rutetilbod rundt dei store byene. Dette gjer at toga kan køyre med tilstrekkeleg avstand mellom passasjerane, i tråd med tilrådingane om smittevern. Færre reisande betyr inntektstap for togselskapa.

NTB

Nytt kollektivtilbud som gjør det enklere å reise kollektivt

Det er VY som vant Innlandstrafikk sitt anbud om å kjøre kollektivtransport i Hamar-regionen fra 1. juli. VY er i gang med å klargjøre totalt 116 busser for kjøring i Hamar-regionen.

Innlandet fylkeskommune

Gro Bakstad blir ny Vy-sjef

Konserndirektør i Posten Norge, Gro Bakstad, blir ny sjef for Vy, får Aftenposten bekreftet.

Finansavisen

Aksjonsgruppe, fire ordførere og to stortingspolitikere krever morgenrutene tilbake

Et stort engasjement på Facebook med over 3000 i aksjonsgruppa, fire ordfører og to stortingspolitikere. Alle er bokstavelig talt på banen. De ønsker morgenrutene tilbake på Sørtoget.

Telemarksavisa

Østensjøbanen får ny T-banetunnel. Det gamle sporet blir sykkelvei

T-banen får to nye broer og en tunnel mellom Brynseng og Hellerud. Det skal gi 30 sekunder kortere kjøretid. Pris: 900 millioner kroner.

Aftenposten

Lyser ut første tunnelentreprise på Fornebubanen

Fornebubanen lyser ut sin første store tunnelentreprise, mellom Lysaker og Fornebu.

bygg.no

Bane NOR forbereder seg på flom og ras

Mange togstrekninger er utsatt den kommende tiden på grunn av faren for flom, ras og solslyng. Bane NOR er i gang med forberedelsene.

bygg.no

Ikke bare skuffelse i nord etter nei til Nord-Norgebanen

Folkekravet om jernbane nordover, er en sannhet med modifikasjoner.

NRK Nordland

Derfor blir det T-bane

Det har den siste tiden vært et par innlegg i Budstikka hvor det blir spurt om hvorfor Fornebubanen er planlagt som T-bane istedenfor bybane eller automatbane. Her er svaret på hvorfor T-bane er den beste løsningen.

Budstikka

Stortinget sier nei til Nord-Norgebanen: – Et historisk svik av Arbeiderpartiet

Stortinget stemte ned SV og Frps forslag om gjennomføring av Nord-Norgebanen. Flere er skuffet over Arbeiderpartiet.

NRK Troms og Finnmark

Coronakrisen gir millionsmell for Vy

Driftsresultatet for Vygruppen i årets fire første måneder ble på minus 77 millioner kroner. Smitteverntiltakene førte til kraftig nedgang i antall passasjerer.

E24