Jernbanenyheter

Truls og Hellstrøm måtte dele seng - Resultatet ser du på TV tirsdag

Torsdag 19. august var Truls Svendsen og Eyvind Hellstrøm på Krøderbanen med filmteam for å gjøre opptak til «Truls á la Hellstrøm». Nå venter de i spenning på å se resultatet på TV. 

Bygdeposten

Satser grønt med nye hybridlokomotiver

Å frakte varer på tog er i vinden som aldri før: Bane NOR rapporterer at gods på bane har økt med 11 prosent bare i 2021. Nå investerer OnRail i to nye hybridlokomotiver for å få enda flere lastebiler vekk fra veiene. 

Bane NOR

Milian (5) fikk æren av å overrekke to gaver til kronprinsen

Klokken 9.28 mandag kom kronprins Haakon til Bodø med Trondheim-toget. 

Avisa Nordland

Lokk over Brynsbakken kan koste 500 millioner: – Ikke realistiske alternativer

I en ny rapport har et konsulentselskap utredet forskjellige lokk-løsninger i Brynsbakken. Ingen av alternativene fremstår som realistiske, mener Bane Nor. 

Avisa Oslo

Togkaos og frustrerte pendlere

Mandagens problemer på Østfoldbanen førte til store køer for å ta bussen videre fra Ski til Oslo. Frustrasjonen var høy blant mange av pendlerne. 

Nettavisen

Togstansen over: − Trafikken mellom Oslo og Kolbotn går igjen

Den travle pendlerstrekningen mellom Kolbotn og Oslo S er nå åpen igjen etter å ha vært stengt for togtrafikk mandag morgen.

VG

Suksess for gods på Nordlandsbanen

Toget kommer seg så å si alltid over Saltfjellet vinterstid, mens lastebilene ofte møter stengt E6 eller kolonnekjøring. 

Helgelendingen

Strømprisen får britiske togselskap til å hente fram igjen gamle diesellokomotiv

I Storbritanna har strømprisen fått togoperatører til å sette inn dieseltog. I Norge kan ett strømgrep ha sørget for en langt mindre dramatisk situasjon. 

Teknisk Ukeblad

Kollektivtrafikken i Oslo kan stå overfor drastisk kutt

Det er for få som reiser kollektivt i Oslo til at rutetilbudet kan opprettholdes. De kollektivreisende er ikke kommet tilbake etter koronatiden. 

bygg.no

Utvider med Nordlandsbanen

Etter et halvt års drift utvider Onrail med en ny rute. Strekningen Fauske-Oslo skal kjøres med nye hybridlokomotiver fra desember neste år. 

Moderne Transport

Dobler kapasiteten til Malmö

CargoNet øker fra én til to avganger daglig fra Alnabru til Malmö/Helsingborg. 

Moderne Transport

Fra Bratislava til Rognan – nå går alt på skinner

Før gikk 65 tonn stål på båt og trailer fra Slovakia til Nexans fabrikk i Nordland. Etter en skikkelig dugnad går lasten nå på skinner – 2900 kilometer gjennom Europa. 

Bane NOR

Kan endelig bekrefte når togene går som normalt igjen

Fra og med mandag 25. oktober går trafikken med VYs persontog fra Narvik som før koronapandemien. 

Fremover

Terje er forbannet på Bane Nor

– Nå raserer de hele skogen. Ødelegger for bever´n og meg. 

Østlandets Blad

Høybråten stasjon fyller 100 år i dag

Høybråten stasjon ble tatt i bruk 20. oktober 1921. Stasjonen ligger 154,6 meter over havet og tjente i tillegg som postekspedisjon fra år 1928 til slutten av 1940-tallet. 

groruddalen.no

Tiden er snart inne for ny bro

Den 75 år gamle broen med sviller og skinnegang ble hengende i løse luften. Syv måneder etter påkjør­selen er imidlertid gjenoppbyg­ging av den fredede jernbanebro­en i full gang! 

Bergensavisen (pdf)

Sølv til Sporveien i EM i digital kommunikasjon

Sporveien tok sølv i kategorien innovasjon i den internasjonale konkurransen Digital Communication Awards (DCA) 2021, for lanseringen av Oslo nye trikker. 

Sporveien

Snart klart för 750 meter långa tåg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet. 

jarnvagar.nu

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8 600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9 400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3 700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3 000 ton till SCA i Östrand. 

jarnvagar.nu

Vi beklager at kundene fikk en merkelig opplevelse

Alle som ønsker å reise med Vy, er hjertelig velkommen.

Bergens Tidende

Myter om bompenger, Bybane og Bryggen

Poenget er, og kommer til å være i lang tid fremover, at vi trenger bilen i vår hverdag- og Bybanen i seg selv kommer ikke til å endre det. Hvert fall ikke i Åsane. 

Åsane Tidende

Mysteriet på Bergensbanen

Hvorfor kunne ikke en ung kvinne i rullestol få reise med toget, og hvem kunne tenkes å være de skyldige? 

Aftenposten

Nye løsninger er underveis

Den lange perioden med koronarestriksjoner har hatt stor påvirkning på livene våre, ikke minst på reisevanene, og det er ikke mange som tror at alt blir som før igjen. Mer fleksible kontorløsninger i arbeidslivet betyr at togselskapene også må tenke nytt. 

Jernbanemagasinet

Østfoldbanen blir aldri den samme

Østfoldbanen blir nå mye raskere og mer stabil. Det fortjener alle de reisende.

Bane NOR

Inngikk avtale for seks år siden: Fortsatt dårlig dekning på tog

Passasjerer sliter fortsatt med dårlig mobildekning på tog, men ingen vil ta ansvar. 

NRK

Plass eller ikke plass? Det er spørsmålet, Vy.

Jeg vil gjerne reise masse med tog, men er litt usikker på om Vy ønsker meg om bord. 

Bergens Tidende

Helge (71) venter ennå på oppreisning – 33 år etter heltedåden i den voldsomme ulykken i Follo

– Er det et godstog som kommer rett imot oss?! I et sjokkartet øyeblikk innså den erfarne lokomotivføreren Helge Lindquist på persontoget fra Moss at en forferdelig kollisjon ikke var til å unngå. 

Akershus Amtstidende

Mandag blir Sikatomta fylt opp med tog

Mandag skal Vy starte montering av togsett på Siketomta i Larvik. 

Østlands-Posten

Dette fremstår som en drittpakke

Den halvhjertede utredningen av et tunnelalternativ har med et trylleslag gjort tunnelløsningen like kulturfiendtlig som Bryggen-alternativet. 

Bergensavisen

Ni intense dager for NCCs jernbaneprosjekt

Mens Gardermobanen stanses denne uken utføres komplekse arbeider under høyt tidspress av NCC, Bane NOR og Baneservice gjennom Eidsvoll. Til sammen 227 fagarbeidere og funksjonærer er i sving under det ni dager lange totalbruddet. 

bygg.no

Ny regjering varsler offensiv jernbanepolitikk

Den påtroppende regjeringen setter klare mål for satsingen på jernbane. Det er konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR glad for. 

Bane NOR

Nå henter selv Google data fra denne norske, statlige startupen

Samferdselsdepartementets selskap Entur har gjort Norge til et ledende land på nasjonal reiseplanlegging. 

Teknisk Ukeblad

Advarer mot å stoppe togkonkurranse i Oslo

Mange togselskap kjemper om å få kjøre tog i Osloområdet. Men de rødgrønne er mot Solberg-regjeringens reform, og kan komme til å avlyse konkurransen. 

NRK

Alle de dårlige svillene på Krøderbanen er byttet

– Nå kan vi kjøre damptog helt til Vikersund igjen. 

Ringerikes Blad

Slik er satsingene på samferdsel: Solberg-regjeringen vil kutte i jernbanen

Den avtroppende regjeringen skriver at de vil satse på tog, men bevilger færre midler til neste år. 

NRK Vestland

Ny rapport viser behov for satsing på fornyelse

I Bane NORs nye rapport «Infrastatus 2020» kommer det frem at 24 prosent av jernbanenettet har en tilstand som krever vedlikehold og fornyelse de neste 12 årene. 

Bane NOR

Sverre Myrli (Ap) inviterer fagbevegelsen inn på Stortinget

Å øke godstransport på jernbanen er både Høyre, Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet enige om. Partiene deltok i en politisk debatt på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund. 

NJF magasinet