Jernbanenyheter

Oslos nye trikker forsinket: - Men i januar kjører vi med passasjerer, lover Sporveis-sjefen

Tre av Oslos 87 nye trikker er i testkjøring. Planen var at de skulle kjørt med passasjerer nå, men det skjer først i januar. — Vi har hatt utfordringer med noen av de eldste sporene i byen, sier Sporveis-sjef Cato Hellesjø. 

Vårt Oslo

Sporveien mangler 1,5 milliarder til vedlikehold

Det gjør at vi ikke lenger så ofte får høre at T-bane og trikk er i rute. 

Vårt Oslo

I disse kryssene blir det nå totalforbud mot venstresving

Trikken skal slippe å vente på motgående trafikk i flere av lyskryssene i byen. 

Avisa Oslo

Refs og støtte etter togtur

Gunhild Stordalen (42) tok tog fra Oslo til Glasgow for å skåne klimaet. En dyr og tungrodd «traumetur» som ga nær like mange utslipp som å fly samme distanse. Nå får hun både refs, beskyldninger og støtte. 

Dagbladet

Nå skal den gamle jernbanen få nytt liv

Kragerøbanen er for lengst lagt ned. Men traseen kan få nytt liv ved å gjøre den om til turveg med tilhørende nye aktivitets- og opplevelsestilbud. 

Kragerø Blad

Togfører saksøker arbeidsgiver for bot etter forsinkelse

En japansk togfører har valgt å saksøke arbeidsgiveren sin for å ha mottatt en bot på 56 yen, som tilsvarer fire norske kroner, for å ha forårsaket ett minutts forsinkelse med toget. 

Dagbladet

Togturen fra helvete

Gunhild Stordalen (42) ville ta tog til Glasgow for å skåne klimaet. Nå krever hun systemendring.

Dagbladet

Utsetter tiltak for økt kapasitet på Trønderbanen

Allerede fra 12. desember blir det flere tog i rushtiden mellom Melhus og Steinkjer. Samtidig må en videre utvidelse av rutetilbudet på Trønderbanen utsettes i tre år. 

Bane NOR

To tog i timen på Trønderbanen først i 2027

Planen i byvekstavtalen var å innføre halvtimesfrekvens på Trønderbanen mellom Melhus og Stjørdal i 2024, men det lar seg ikke praktisk gjøre. 

bygg.no

Besøkte ulykkessving: – Må noen dø før det tas grep?

- Hele den gamle Thamshavnbane-traseen, som går over Klinghåmmårn, er fredet. Og når en slik fredning først finner sted, kommer du deg nesten aldri ut av den. Jeg antar det var noen som var glad i Thamshavnbanen som la til rette for fredninga. I dag er den en kjempeutfordring, sier Storås. 

Avisa Sør-Trøndelag

SOEG kündigt Pilotprojekt bei der Zittauer Schmalspurbahn für Leichtölfeuerung bei Dampflokomotiven an

In Zeiten fest vereinbarter Klimaziele seitens der Politik soll jeder seinen Beitrag dazu leisten. Aus Sorge, ebenso wie die Kohlekraftwerke abgeschaltet zu werden, suchen viele Bahnen nach Alternativen. 

lok-report.de

Komikveld på Gjøvikbanen

Først ble vi heftet av ei papegøye – men det var ikke alt. 

Oppland Arbeiderblad

Vi kan ikke levere flere vogner

Vy kjører nå med full togkapasitet gjennom gamle Oppegård kommune og har ingen flere vogner å sette inn på denne strekningen. 

Oppegård Avis

38 togvogner på vei til Norge sporet av – post og varer til Nord-Norge blir forsinket

38 vogner lastet med jernmalm på vei til Narvik sporet av i Nord-Sverige. Matvarekjeder som Rema sender så godt som alle sine varer til Nord-Norge med tog gjennom Sverige. Nå har både de og Posten fått trøbbel. 

NRK Nordland

Bjørkelangen stasjon pusset opp

Pusset opp utvendig og innvendig for 5 millioner kroner. 

Indre Akershus Blad

En gutt var ute og gikk med papegøyen sin. Slik stoppet alle togene på Oslo S.

Det ble forsinkelser og frustrerte passasjerer midt i rushtiden tirsdag ettermiddag. En papegøye stengte ned all togtrafikken på Oslo S. 

Aftenposten

Vil skape attraktive kontraktar på fellesprosjektet Arna-Stanghelle

– E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle er eit stort og viktig prosjekt og derfor ønskjer vi å skape attraktive kontraktar og komme tidleg på banen, seier prosjektsjef Katrine S. Erstad i en pressemelding. 

bygg.no

ARE II – etter 30 års planlegging

Litt forenklet kan man si at det i dag opereres med tre «tog systemer» med enhetslast mellom Narvik og Sør-Norge/Sør-Sverige. CargoNet har tog som går til Alnabru og Malmø. Til Alnabru kaller vi gjerne togopplegget for ARE I, siden det var den opprinnelige navngivningen. Nyvinningen til Malmø har fått navnet ARE Seafood.

Transportutvikling nyhetsbrev (pdf)

Bom stopp da trikken kom hit

Feilparkerte biler langs skinnegangen ødelegger for søndagsturene til Museumstrikken. 

Bergensavisen

En storsatsing må til for å få mer gods på bane

Ett godstog på skinner tilsvarer 30 lastebiler på veiene. Vil vi ha flere godstog, og færre lastebiler, må vi bygge infrastruktur. 

Bane NOR

Punktligheten har aldri vært dårligere, men det finnes et lys i enden av tunnelen

Rushtidstogene har aldri vært mindre punktlig enn den siste tiden, men det finnes et lys i enden av tunnelen. 

Østlandets Blad

Vil reversere kutt i støtten til godsoverføring fra vei til bane

Regjeringen foreslår å reversere kuttene i støtteordningen for overføring av godstransport fra vei til bane. 

bygg.no

Vil rive og gjenoppbygge Marnardal stasjon

Ordfører Even Tronstad Sagebakken etterlyser bedre venterom for togreisende. Bane NOR ønsker å rive og gjenoppbygge Marnardal stasjon. 

Lindesnes

Jack (24) er vant til kø her: – Ikke første gangen

Drammen stasjon ble stengt mandag ettermiddag etter en signalfeil. 

Drammens Tidende

Derfor er de nye trikkene forsinket – se når de kommer til Nordstrand

Mer testing er nødvendig før de første passasjerene fra Nordstrand kan stige om bord de nye spanske trikkene. 

Nordstrands Blad

Stor togavsporing ved Gällivare

Et fullastet malmtog har sporet av ved Gällivare. LKAB frykter det vil ta flere uker å rydde opp etter hendelsen. 

Fremover

Tog måtte plukke opp mann fra sporet

Den berusede mannen ble plukket opp av et tog ved Grefsen stasjon. 

Nordre Aker Budstikke

Klarsignal for bygging av ny T-banetunnel i Oslo

Byggingen av den nye tunnelen på Østensjøbanen i Oslo kan starte nå som Sporveien har sikret seg fire nødvendige eiendommer. 

Teknisk Ukeblad

Åpningsdatoen for Follobanen er klar

Endelig er det klart når Follobanen kan begynne å gå. Åpningsdatoen er satt, så nå er det bare å håpe at den forblir slik. 

Ås Avis

Gulltider for godstog

Høye råvarepriser, mangel på lastebilsjåfører og fokus på klima og miljø fører til langt flere godstog på skinnene og til at sidespor tas i bruk igjen. 

Dagsavisen

Bergensbanen 14 minutter tregere nå enn i 1975

Reisetiden mellom Oslo og Bergen med tog har økt med 14 minutter i løpet av de siste 46 årene. Vy mener det skyldes dårlig infrastruktur og økt trafikk. 

ABC Nyheter

Byrådet i Oslo reagerer på Bane Nors tog-utsettelse

Oslo kommune reagerer kraftig og går til frontalangrep på Bane Nor etter at de nå utsetter en utbygging i Oslo. 

Vårt Oslo

Dette koster det å reise miljøvennlig mellom Norges to største byer

Planlegger du ikke reisen i god tid, er det nesten uten unntak billigere å fly enn å ta toget. – Det bør koste mer å forurense, mener Naturvernforbundet. 

TV2

Vil stenge ute svenskene i Norge – men Vy skal fortsatt operere i Sverige

Det svenske togselskapet SJ kan bli kastet ut av togkampen om Østlandet, men norske Vy har ingen planer om å trekke seg ut av Sverige. 

VG

Dobbeltspor mellom Oslo S og Bryn utsettes med fem år

Bane Nor utsetter byggingen av nytt dobbeltspor mellom Oslo S og Bryn. Nå starter arbeidet i 2027. 

bygg.no

En storsatsing må til for å få mer gods på bane

Ett godstog på skinner tilsvarer 30 lastebiler på veiene. Vil vi ha flere godstog og færre lastebiler må vi bygge infrastruktur, skriver Henning Scheel i Bane NOR i denne kronikken. 

Moderne Transport

Vi testar trådlös elväg på Gotland

Mellan Visby flygplats och Visby stad har en 1,6 km lång trådlös elväg för tunga fordon installerats.

Vy Flygbussarna