Jernbanenyheter

Færre vil pendle med tog i framtida

Når pandemien er over, vil det bli færre togpendlere på Østlandet, spår Jernbanedirektoratet. Økt bruk av hjemmekontor er den viktigste årsaken. 

Nationen

Vil bruke én million på offentlig toalett og ny pumpestasjon

Det har lenge vært ønske om et offentlig toalett i tilknytning til Krøderen stasjon. Går alt etter planen kan det være på plass allerede til sommeren. 

Bygdeposten

Italiensk turistlandsby vil også ha solspeil som også skal drive damplokomotiv om sommeren

Den italienske landsbyen Primolano som ligger i skyggen av Dolomittene ønsker å montere et solspeil à la Rjukan. 

Rjukan Arbeiderblad

Nå er det endelig satt av penger – se når trikken kan få opp farten igjen

Det siste året har trikken gått i sneglefart fra Ekebergparken og ned til Oslo Hospital. Nå har Sporveien endelig fått penger til ny oppgradering. 

Nordstrands Blad

Tøff konklusjon etter jernbaneulykke på Hadeland: – Gjennomførte ikke opplæring

Havarikommisjonen ber om endringer etter at to doninger støtte sammen for ett år siden. 

Hadeland

Jobben skulle vært gjort i høst – nå graves det på Mæl midtvinters

Jernbaneteknikk hadde mye på blokka i høst, og fikk ikke gjort jobben på Mæl stasjon. Einar Gabrielsen forteller at ved å gjøre jobben nå, så er de klare til vårsesongen. 

Rjukan Arbeiderblad

Ny rapport om bybane: - Dette blir altfor dyrt

Det ses nå på mulighetene for lokaltog mellom Skien og Brevik. Men å etablere et togtilbud fram til Brevik, vil bli svært kostbart og kan ikke forsvares, sier Jernbanedirektoratet i en ny vurdering. 

Telemarksavisa

3 milliarder i kostnadssmell for Fornebubanen

Uvanlig høy lønns- og prisvekst øker anslaget for hva Fornebubanen vil koste. Dagens prognose på 21,5 milliarder kroner er 3 milliarder høyere enn tidligere anslått. 

ABC Nyheter

De nye trikkene prøvekjørte med passasjerer mellom Skøyen og Bråten

Mandag ble de nye trikkene i Oslo prøvekjørt med passasjerer om bord på strekningen mellom Skøyen og Bråten. Trikkene skal etter planen settes i ordinær trafikk i midten av februar. 

Vårt Oslo

Økning i godstrafikken på jernbane – kapasiteten nærmer seg bristepunktet

– Noen steder må vi rett og slett si nei til mer gods fordi det ikke er plass, forteller godsdirektør Oskar Stenstrøm. 

Teknisk Ukeblad

Markus (24) havnet i togulykken - trodde kompisen var død

Markus Tårneby Hansen (24) så døden i øya like før toget smalt i bilen. Men mest av alt tenkte han på kompisen som satt i passasjersetet. 

NRK Oslo og Viken

25 togavganger corona-innstilt

Flere Vy-avganger på Østlandet fredag kveld er blitt innstilt. 

Dagbladet

Fire tog i timen er ikke avlyst

Alle forhold tilsier at folk i Vestfold og Telemark får flere togavganger mellom Oslo og Tønsberg fra desember 2025. 

Tønsbergs Blad

Nysjefen på banebesøk: – Det er en krevende situasjon vi er i. Vi har for få kunder om bord

4. januar startet Rikke Lind i jobben som administrerende direktør i SJ Norge. Denne uken tok hun en tur med Nordlandsbanen, med stopp i Bodø og Mo i Rana. 

Rana Blad

Forslag om å legge ned Jernbaneforum

Når Jernbaneforum Røros- og Solørbanen møtes til årsmøte på Kongsvinger onsdag 2. februar, skal det tas stilling til forslaget om at forumet legges ned. 

Arbeidets Rett

Nyhetsbrev fra Fornebubanen

Les siste nytt fra Fornebubanen. 

Nyhetsbrev fra Fornebubanen

Små forandringer gjør hverdagen enklere

Bane NOR har de siste årene forbedret skilt og skjermer på togstasjonene. Det har gjort reisen enklere, sier passasjerene i en ny undersøkelse. 

Bane NOR

Smakløs dobbeltmoral

- Kan ikke slå oss på brystet og deretter gi blanke i regelverket. 

Dagbladet

Oslo bør satse på buss, ikke på trikk. Det vil vi spare milliarder på

— Når vi ser på trikkekostnadene de siste tiårene sier det oss at byen kunne spart mange milliarder kroner om flere av linjene var buss i stedet for trikk. 

Vårt Oslo

Slik ser de nye fløibanevognene ut

Fløibanevognene Rødhette og Blåmann står nå klare i Olten i Sveits. De skal kjøres gjennom Tyskland i trailere, før en båt skal ta vognene til Bergen. 

Bergens Tidende

Hastesak i bystyret: Flertall for å stanse all Bane Nor-aktivitet i Brynsbakken

I bystyret onsdag vil Ap, SV, MDG, Rødt og Venstre kreve midlertidig stans i all Bane Nors aktivitet knyttet til jernbaneutbyggingen i Brynsbakken. Det er det samme flertallet som opprinnelig sto bak vedtaket om å åpne opp for Bane Nors utbygging. 

Vårt Oslo

Vil bli først ut i Norge: – Best egnet for pilotprosjekt

– Den korteste veien til å komme i gang med hydrogentog i Norge er å kjøre et pilotprosjekt på Meråkerbanen. 

Stjørdalens Blad

Morten trodde ikke det han leste: – Jeg tror på at dette går i orden, hvis ikke skal vi sørge for det

Stortingsrepresentant Morten Stordalen (Frp) kjenner seg ikke igjen i meldingen om at Stortingets Transportkomité, som han sitter i, skal ha vært orientert om mangel på tog slik at det kan gå fire tog i timen på det nye dobbeltsporet mellom Tønsberg og Oslo fra 2025. 

Sandefjords Blad

20 passasjerer fikk pappeske som toalett

– Stinket noe fryktelig, og jeg orket ikke bruke den, sier Lise (29). 

Ringerikes Blad

Stor prisforskjell mellom tog og buss: Her må du ut med ein hundrelapp ekstra

Ein billett på tog og buss skulle koste det same, men togbilletten kostar over tre gonger så mykje. No vil billettselskapet få på plass ei mellombels løysing. 

NRK Trøndelag

FlixTrain har ankommet Sverige

Enda et selskap har kastet seg inn i kampen om togpassasjerene mellom Göteborg og Stockholm. Under mitt siste besøk måtte jeg jo teste det nyeste tilskuddet i det svenske toglandskapet, FlixTrain. 

reisemedtog.no

Må innstille tog på grunn av økt sykefravær

Go-Ahead melder om innstillinger på Jærbanen i to uker. 

Sandnesposten

Terje (65) reagerer på planer for nytt terminalbygg: – Grått, kjedelig og trist

Et nytt terminalbygg skal bygges ved Trondheim sentralstasjon. Illustrasjonene av det planlagte bygget skaper reaksjoner. 

Nidaros

I alle sine år som politikere har ikke Kåre og Arve fått en mer sjokkerende beskjed: – Det var en bombe

I 2025 skal det være mulig å kjøre fire tog i timen på dobbeltspor mellom Tønsberg og Oslo. Det er bare et problem. Et stort problem. 

Gjengangeren

21 togpassasjer satt fast i fem timer

Strømmen har gått på toglinjen, og mens passasjerene venter synker temperaturen. – Det er mange her som er frustrert, sier togpassasjer Per Alne. 

VG

Vintereventyret startet med Holmenkollbanen

Da Holmenkollbanen åpnet i 1898, ble det Nordmarka-feber! Banen ble snart kalt «Lemen-toget» på grunn av mengden av Oslo-folk som skulle opp i marka og gå på ski. 

Dagsavisen

Passering av Nittedal stasjon - fra lokførerens perspektiv

Slik ser arbeidsområdet ved Nittedal stasjon ut, fra lokomotivførerens perspektiv. 

Varingen

Raumabanen blir pilot for nytt samarbeid

Vil kutte utslipp fra godstog med hydrogen. 

Romsdals Budstikke

Go-Ahead innstiller flere lokaltog på grunn av sykefravær

De neste to ukene vil flere togruter mellom Stavanger og Skeiane og Stavanger og Nærbø bli innstilt. Årsaken er høyt sykefravær blant Go-Aheads ansatte. 

Stavanger Aftenblad

Raser over nye krav: - Horribelt

Kravet om minst ti faste ansatte i virksomheter underlagt Bane NOR mener Bård Hoksrud (FrP) er totalt uakseptabelt, og får støtte av Senterpartiet: - Dårlig vurdering, sier Erling Sande (Sp). 

Dagbladet

Framover er Lunden endestogg for Flåmsbana

Rustar seg for å gje plass til nye togsett og arbeidet skal vera ferdig i februar. 

Sogn Avis

Putin instructs government to get new Barents Sea rail link back on track

Still unclear who will possibly pay for the 500 kilometers long railway from Karpogory in Arkhangelsk region to the not-yet-built port in Indiga on the eastern coast of the Barents Sea. 

The Barents Observer