Jernbanenyheter

Høyre vil ha førerløs T-bane i Oslo. Kan man det?

Oslo kjøper inn nye T-banevogner og bygger nytt signalsystem. Høyre mener det er en anledning til å droppe T-baneførerne. 

Dagsavisen

Satt fast på toget i tolv timer: – Det var helt forjævlig

Rundt 100 passasjerer kom seg endelig ut av toget i Bergen etter å ha tilbragt natten på fjellet. 

Bergensavisen

Vy foreslår flere og raskere tog mellom Ski og Oslo

Vy foreslår flere og raskere tog mellom Ski og Oslo når Blixtunnelen på Follobanen åpner i desember. 

Dagsavisen

Nå begynner tunnelarbeidene – du må forvente kø og støy

I mars skal Sporveien sprenge seg inn i fjellet på Bryn. T-banereisende må etter hvert ta bussen. 

Nordstrands Blad

Nei, vi vil ikke stoppe Ringeriksbanen

Stortingspolitiker Erling Sande lover at Senterpartiet ikke skal stikke kjepper i hjulene for Ringeriksbanen. 

Ringerikes Blad

Enorme snømengder stengde Bergensbanen – slik ser det ut på fjellet

Fjellovergangar er stengde og Bergensbanen var stengd. Astrid Dalehaug Norheim la seg til å sove på nattoget og vakna opp der ho starta. 

NRK Vestland

Rapport: Jernbaneverket hadde manglende geoteknisk kompetanse

Ifølge en intern revisjonsrapport bidro manglende geoteknisk kompetanse til at arbeidet med ny togtrasé ved Moss blir vesentlig dyrere enn først antatt. 

bygg.no

Nekter å flytte jernbanespor 500 meter – kan velte industridrøm

Bane Nor nekter å flytte jernbanespor som næringslivet mener kan føre mer gods fra veg til jernbane og være starten på et industrieventyr. 

NRK Innlandet

Bane NOR vinner europeisk pris for arbeidet med digitalisering

Bane NOR er kåret til vinner av European Railway Award 2022 for arbeidet med nytt digitalt signalsystem på jernbanen (ERTMS). 

Bane NOR

Jobbar med nasjonal togbillett – men han blir ikkje klar til sommarferien

Snart kan du reise landet rundt med ein einskild togbillett. Men det vert ikkje denne ferien. 

framtida.no

Samferdsletopp vil ha mindre satsing på motorvegar og intercity-tog

Mindre satsing på jarnbane med dobbeltspor og store motorvegar. Bruk heller pengane på mindre vegar og rassikring. Det er dei siste signala frå leiaren i Stortingets transportkomité. 

NRK Vestland

Sørlandsbanen fremdeles delvis stengt: – Det er beklagelig

Arbeidet med å gjøre strømforsyningen bedre til togene, ble i forrige uke gjort ferdig på strekningen Sira – Snartemo. Arbeidet videre mellom Snartemo og Kristiansand er godt i gang. 

Avisen Agder

Krever bedre do-svar fra Bane Nor før stasjonen rustes opp

Egentlig handler søknaden fra Bane Nor om å anlegge flere parkeringsplasser på Slitu stasjon. Byggesaksavdeling har funnet litt å pirke på, eller mangler ved søknaden. 

Smaalenenes Avis

Gigantprosjektet tar fem år og påvirker tusenvis i Oslo

Milliardprosjektet skal korte ned reisetiden til Fornebu, men først må folk tåle både smell og risting. 

Nettavisen

Sporvegssjefen lykkeleg utan anbod: – Vi går ikkje i beina på kvarandre

Sporveien i Oslo eiger og gjer all jobben sjølv. Sjefen meiner konkurranse ikkje er svaret på å drive kostnadseffektivt. 

NRK

Terje (65) og Gunhild (64) bor på en togstasjon: – Det er en livsstil

Hver time suser toget forbi huset til Terje Fossum (65) og Gunhild Rem (64). Den nedlagte togstasjonen har vært hjemmet til ekteparet i over tretti år. 

Nidaros

Nå må det jobbes steinhardt for å få til «the missing link»

Avtroppende verdensarvkoordinator Øystein Haugan gleder seg over at det jobbes godt med Tinnosbanen, men mener det er viktig det skjer nå med den sittende regjering. 

Telen

Togselskapene sparer penger på høy strømpris

Mens folk flest har fått, og kan vente seg, høye strømregninger, har ikke togselskapene den samme grunnen til å uroe seg. 

NJF-magasinet

Vil droppe en av tre nye T-baner: Kan gå ut over Grorudbanen og Kolsåsbanen

Sporveien skulle kjøpe inn 29 nye T-banesett til den nye Fornebubanen. Nå vil byrådet kutte ned til 20. Dermed kan nye avganger på Grorud- og Kolsåsbanen henge i en tynn tråd. 

Dagsavisen

Bane NOR har avbestilt arbeidet i Moss sentrum fra MossIA

Årsaken er at totalentreprisekontrakten mellom Bane NOR og MossIA er basert på helt andre forutsetninger for sonen i Moss sentrum, enn det som ble avdekket av de supplerende grunn- og kvikkleireundersøkelsene som ble gjennomført sommer/høst 2020. 

Bane NOR

Succé i Skåne, fiasko i Bohuslän

Vid millennieskiftet hotades båda banorna av nedläggning. Nu sker en ordentlig upprustning av Simrishamnsbanan, den tredje på 20 år. Men Lysekilsbanan växer igen och kontaktledningen har tagits ner. 

jarnvagar.nu

Sporveien forlenger levetiden til sentrumstunellen i Oslo

Mens Oslo sentrum sover skal Sporveien gjennomføre nødvendig vedlikehold på T-banestrekningen gjennom sentrum. Søndag 6. februar starter arbeidene med å oppgradere det som kalles Fellesstrekningen – som et livsforlengende tiltak på T-banen. 

Sporveien

Lysekilsbanan räddad

Försvarsmakten vill inte se att Lysekilsbanan rivs upp. Framtiden för banan är fortfarande oklar men spåren kommer av allt att döma att ligga kvar inom överskådlig tid. 

jarnvager.nu

Kostnadene for høye - utsetter oppgraderinger

Kostnadene i forbindelse med oppgraderingen av Gjøvikbanen er for høy. Vi må stoppe opp for å se på helheten og holde kostnadene nede, revurdere situasjonen og se på hvilken effekt hvert enkelt prosjekt har. 

Nordre Aker Budstikke

Gjermundshaug Anlegg utfører forberedende arbeider for Bane Nor

Bane Nor har signert kontrakt med Gjermundshaug Anlegg om å utføre de forberedende arbeidene på Stange i forkant av dobbeltsporutbyggingen i Innlandet. Arbeidene utføres i perioden mai til november 2022 og kontrakten har en verdi på cirka 85 millioner kroner. 

bygg.no

Denne stasjonen kan ryke etter Fornebubane-sprekk

Milliardsprekken kan få konsekvenser på Oslo vest: – Vi må leite etter steder å kutte, sier Viken-fylkesråd. 

Dagsavisen

Jernbanestasjonen må restaureres

Bane Nor planlegger å restaurere fasaden til jernbanestasjonen på Notodden, ikke mange år etter forrige oppussing som kostet 2,4 millioner kroner. 

Telen

Færre vil pendle med tog i framtida

Når pandemien er over, vil det bli færre togpendlere på Østlandet, spår Jernbanedirektoratet. Økt bruk av hjemmekontor er den viktigste årsaken. 

Nationen

Vil bruke én million på offentlig toalett og ny pumpestasjon

Det har lenge vært ønske om et offentlig toalett i tilknytning til Krøderen stasjon. Går alt etter planen kan det være på plass allerede til sommeren. 

Bygdeposten

Italiensk turistlandsby vil også ha solspeil som også skal drive damplokomotiv om sommeren

Den italienske landsbyen Primolano som ligger i skyggen av Dolomittene ønsker å montere et solspeil à la Rjukan. 

Rjukan Arbeiderblad

Nå er det endelig satt av penger – se når trikken kan få opp farten igjen

Det siste året har trikken gått i sneglefart fra Ekebergparken og ned til Oslo Hospital. Nå har Sporveien endelig fått penger til ny oppgradering. 

Nordstrands Blad

Tøff konklusjon etter jernbaneulykke på Hadeland: – Gjennomførte ikke opplæring

Havarikommisjonen ber om endringer etter at to doninger støtte sammen for ett år siden. 

Hadeland

Jobben skulle vært gjort i høst – nå graves det på Mæl midtvinters

Jernbaneteknikk hadde mye på blokka i høst, og fikk ikke gjort jobben på Mæl stasjon. Einar Gabrielsen forteller at ved å gjøre jobben nå, så er de klare til vårsesongen. 

Rjukan Arbeiderblad

Ny rapport om bybane: - Dette blir altfor dyrt

Det ses nå på mulighetene for lokaltog mellom Skien og Brevik. Men å etablere et togtilbud fram til Brevik, vil bli svært kostbart og kan ikke forsvares, sier Jernbanedirektoratet i en ny vurdering. 

Telemarksavisa

3 milliarder i kostnadssmell for Fornebubanen

Uvanlig høy lønns- og prisvekst øker anslaget for hva Fornebubanen vil koste. Dagens prognose på 21,5 milliarder kroner er 3 milliarder høyere enn tidligere anslått. 

ABC Nyheter

De nye trikkene prøvekjørte med passasjerer mellom Skøyen og Bråten

Mandag ble de nye trikkene i Oslo prøvekjørt med passasjerer om bord på strekningen mellom Skøyen og Bråten. Trikkene skal etter planen settes i ordinær trafikk i midten av februar. 

Vårt Oslo

Økning i godstrafikken på jernbane – kapasiteten nærmer seg bristepunktet

– Noen steder må vi rett og slett si nei til mer gods fordi det ikke er plass, forteller godsdirektør Oskar Stenstrøm. 

Teknisk Ukeblad