Jernbanenyheter

Toget i nord, det helvetes toget i nord

Jeg liker ikke å gi meg. Det er ikke noe unikt i det utsagnet, men når det kommer til det opplagte ønsket om å få bygget Nord-Norgebanen, synes det mer og mer som et stadig fjernere prosjekt å få gjennomført. 

VG

Nedkjørt bom: – Kan ha blitt stående fast

En bil skal ha kommet borti ved jernbaneovergangen i Løvåsbakken på Raufoss litt før klokka 14 mandag. 

Oppland Arbeiderblad

Planlegger kafé og uteservering på jernbanestasjonen

Bane NOR vil gjøre om dagens kiosklokaler på jernbanestasjonen til kafé med uteservering på begge sider av inngangspartiet mot St. Nikolas gate. 

Sarpsborg Arbeiderblad

SJTs årsrapport for 2022

SJT vurderer at det er tilfredsstillende sikkerhetsnivå på jernbanen og i taubaner og fornøyelsesinnretninger. 

Statens Jernbanetilsyn

Kort avstand – store forskjeller

Drøye fem minutter tar det å kjøre fra Kambo stasjon til Sonsveien stasjon i bil. Med tog er reisetiden enda kortere. Likevel tilhører stasjonene ulike prissoner. 

Moss Avis

Flytter svingskive – unngår krøll for Øvregata

For tredje gang skal kommunestyret i Modum behandle en plan for å bedre framkommeligheten i Øvregata. 

Bygdeposten

Passasjertog kjørte gjennom jordskred på Rørosbanen

Togselskapet SJ slo alarm om skredet på Rørosbanen fredag kveld etter at toget hadde truffet jordmassene. 

Adressa

Da Oslo gikk under jorden

22. mai 1966 kunne endelig snorene klippes for Oslos første T-banestrekning. En rekke nye stasjoner skulle tas i bruk. 

Dagsavisen

Flere togfeil fredag: – Vil være følgeforsinkelser utover kvelden

Flere feil på kommunikasjonssystemer fører til store forsinkelser i togtrafikken. 

Avisa Oslo

Leonel (9) må rekke flyet: – Jeg er litt stressa

Den unge gutten og moren fikk en stressende ettermiddag sammen med en rekke andre reisende og pendlere som følge av feil etter feil i togtrafikken. 

Avisa Oslo

Bedriften hadde en eventyrlig vekst – nå har 19 ansatte levert konkursbegjæring

19 ansatte i Ørje-bedriften JPL Rail AS har i Follo og Nordre Østfold tingrett levert inn konkursbegjæring mot selskapet. 

Smaalenenes Avis

Reagerer på flere farlige krysninger

Bane Nor ser med svært strenge øyne på flere krysninger av jernbanesporet den siste tiden. 

Adressa

Nytt turisttog i gulltransportens spor

I sommer settes et helt nytt opplevelsestog inn på Raumabanen: «The Golden Train». 

Sunnmørsposten

Inlandsbanan kan få nytt liv

Genom att återanvända räler och sliprar från Värmlandsbanan kan den övergivna delen av Inlandsbanan mellan Mora och Filipstad rustas upp för godståg och turisttrafik. 

jarnvagar.nu

Ny stasjon rammet av hærverk - koster Bane Nor hundretusenvis av kroner

Skjermene på stasjonene i Nordre Follo får fortsatt ikke stå i fred. Denne uka fikk to nye skjermer gjennomgå. 

Østlandets Blad

Fullstendig kaos ved Lillestrøm stasjon – her står folk i ellevill lang kø

Folk sliter med å komme seg hjem for helga på grunn av enorme togproblemer. Elisabeth fra Stokke regner med å bruke hele kvelden på å komme seg hjem. 

Romerikes Blad

Kontrollen på Ofotbanen tilbake i Narvik: – Vi mener lokalkunnskap er viktig

I 2020 ble ansvaret for å styre Ofotbanen flyttet til Trondheim. Tre år senere er ansvaret tilbake på Narvik stasjon. 

Fremover

Skal granske avsporinger ved Ski stasjon

To tog har sporet av ved Ski stasjon på under fem måneder, nå skal Bane Nor granske hendelsene. 

Østlandets Blad

Eksternt selskap skal gjennomgå driftsstansen på Follobanen

Regjeringen henter inn en ekstern aktør som skal sikre en uavhengig og grundig gjennomgang av Follobanen-prosjektet. 

Dagsavisen

Bygg bybane til NHH og Dokken først

Karsten Aubert mener Bybanen fungerer bra i sør og sørvest, men at planen mot nord er for dårlig. 

Bergens Tidende

SJ med 30-dagers tog-luffekort

Det svenske jernbaneselskapet SJ lutvider i år sitt Sverige-Rail med opptil enda flere reisedager. Reisetilbudet omfatter også Oslo og København. 

ABC Nyheter

Her er planen for det nye dobbeltsporet til 12 milliarder kroner som Bane Nor vil bygge over Jæren

Det begynner å nærme seg ti år siden Samferdselsdepartementet ba det som da het Jernbaneverket, nå Bane Nor, om å starte planleggingen av et dobbeltspor på Jærbanen mellom Nærbø og Sandnes. 

Jærbladet

Trues med dagbøter: – Dette er ikke akseptabelt

Statens jernbanetilsyn reagerer på Bane Nors tidsbruk ved Nittedal stasjon. 

Romerikes Blad

Direktetog er topp: – Da flytter vi inn med strikketøy og alt

Alt på skinner da Rørostoget blåste avgang direkte til hovedstaden, skriver SJ sjøl om feiringen av toget som forlot Røros stasjon klokka 08:21 tirsdag morgen. 

Arbeidets Rett

Slip­per nyhet for Brats­berg­banen

På Bratsbergbanen blir det nå flere tog med konduktør om bord. Det er første gang. 

Varden

Škoda Group to Modernise 6 ÖBB Nightjet Couchette Coaches

Škoda Group has been awarded a contract to modernise six Nightjet couchette coaches for ÖBB in Austria. 

Railway-News

Trikken er dyr. Men i et langt perspektiv er den billig

I  et langt perspektiv er trikken billig. Busser må avskrives etter 5-10 år. Trikker holder gjerne i over 40 år. Det er også en vanlig misforståelse at bussen ikke trenger infrastruktur. 

Avisa Oslo

Historisk enighet om tog-krav: – Dette har aldri skjedd før

For første gang er samtlige politikere enige om å endre togtilbudet for indre østfoldingene. Nå får samferdselsstatsråden fra Nedre Glomma klar beskjed. 

Smaalenenes Avis

Føler seg sviktet igjen: – Blir alltid stående uten informasjon

Andreårs ingeniørstudent Ugur Dönel har periodebillett på toget, og reiser ofte mellom Larvik og studiestedet i Porsgrunn. 

Østlands-Posten

Nå er det adgang forbudt på turstien som er hyppig brukt i over 30 år

Få skjønte noe som helst da Bane NOR, tilsynelatende helt ut av det blå, meddelte kommunen tidligere i år at de ville stenge av og skilte adgang forbudt på det gamle jernbanesporet i Brevik. 

Telemarksavisa

Bane NOR: – Ingen tvil om at Drangsdalen er en utfordrende strekning

Bjørn Vidar Upsal fra Bane NOR la ikke skjul på utfordringene med jernbanestrekningen gjennom Drangsdalen. En tunnel kunne han imidlertid ikke se for seg i nærmeste fremtid. 

Avisen Agder

Togavsporing fører til problemer for toget til Stockholm

En togavsporing i Sverige fører til full stans i togtrafikken mellom Kongsvinger og Charlottenberg. Det betyr at togene mellom Oslo og Stockholm rammes. 

bygg.no

Skal sprenge bru i Tønsberg

I forbindelse med etablering av togparkeringsanlegget på Barkåker må Brekke bru ombygges. Brua må delvis rives fordi det skal graves ut et nytt sidesporet fra eksisterende toglinje, som skal gå til parkeringsanlegget, opplyser Bane Nor. 

Tønsbergs Blad

Tøffere for toget

Tidsskjemaet har sprukket med nesten ett år, men arbeidet med nytt dobbeltspor mellom Barkåker og Nykirke går for fullt. Mer bekymret er vi for strekningen mellom Tønsberg og Larvik. 

Tønsbergs Blad

SJ-sjefen vil ha flere direktetog til Oslo, men er avhengig av en ting

– Det er en dårlig idé med togbytte på langdistansestrekninger, sier administrerende direktør Rikke Lind i SJ Norge, som tirsdag gjeninnførte direktetog til Oslo fra Røros og Østerdalen. 

Østlendingen

Vil satse på tog fra Haugesund: Drøyt to timer til Oslo

Det begynner å bli mange år siden vi hørte om høyhastighetstog mellom Haugesund og Oslo. Nå søker Norsk Bane om sju millioner kroner i tilskudd til en ny og oppdatert utredning om Vestlandsbanen over Haukeli. 

Haugesunds Avis

Med tog på direkten

Ska vi vårrå så fri å kalle det førr en merkedag førr Rørosbanen, hell? 

Arbeidets Rett