To4  60437
Boggiplattformvogn med staker

To4 60437

Litra (type) To4
Nummer 60437
Byggeår 1933
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1973
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 17,30 m
Vognvekt 17,8 tonn
Lasteflate 45,9 m2
Lasteevne 40,0 tonn
Merknad Hensatt
To4 60437 Kløftefoss 2006
To4 60437 er en boggiplattformvogn av standardtype.
 
På begynnelsen av 1930-tallet ble det utviklet nye standardtyper av alle godsvognhovedtypene. Lengden ble øket og hjulsatser for 15 tonns aksellast muliggjorde større lasteevne enn tidligere vogntyper. Like etter ble også elektrisk sveising tatt i bruk, noe som gjorde vognene både billigere i anskaffelse og litt lettere i vekt.
 
Blant de mest spesielle nye vogntypene var boggiplattformvognene litra To4. De fikk kraftige rørstaker som på de nye toakslede T-vognene, og lastelengden på hele 16 meter gjorde det mulig å frakte de fleste typer langt gods uten bruk av bolstervogner. Vognene ble benyttet til transport av tømmer og trelast, men den store lastelengden gjorde dem spesielt egnet til langt gods som stolper, armeringsjern, stålprofiler og skinner.
Mellom 1933 og 1940 ble det bygget 80 slike vogner, hvorav de 10 siste også hadde jernlemmer (Tlo4).
Noen av vognene fikk på 1960-tallet boggier med rullelager fra tendere til utrangerte damplok type 63a (”Stortyskere”).
En betydelig leveranse av nye boggivogner førte til at de fleste To4 ble utrangert midt på 1970-tallet. 15 av vognene ble i 1975 bygget om til containervogner (Sgs 444) og var i drift noen år til.
 
Vogn 60437 ble levert fra Strømmens Verksted i 1933.
Den hadde ved leveransen nummer 16655, men dette ble i 1940 endret til 60437.
I løpet av driftstiden ble vognen noe modernisert. En ny type stakefester ble montert i 1965, dette gjorde det mulig å løse ut alle stakene samtidig med et håndtak i enden av vognen. Den fikk ikke nye boggier fra damplok type 63, men de opprinnelige boggiene ble bygget om fra ensidige til tosidige bremseklosser.
I 1971 fikk den UIC-litra og -nummer Rmp 384 1021.
 
Vogn 60437 ble tatt ut av ordinær bruk i 1973 og deretter benyttet som stasjonsvogn på NSBs verksted Krossen i Kristiansand.
 
I 1989 ble vognen overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er nå plassert på Krøderbanen og brukes til lagring av skinnemateriell.
 
 
----------