Om arbeidet ved lokstallen og området rundt på Flisa Stasjon.

10.03.2010

Norsk jernbaneklubb avd. Solør/Odal leide i sin tid lokstallen på Flisa st. i håp om å få materiell inn dit slik at den ble brukt til stalling av rullende materiell, men dette strandet etter forhandlinger med interessenter p.g.a. pengekrangel. Siden ble den ene hallen brukt til vinteropplag av et medlems buss. Etter en tid ble avd. Solør/Odal lagt ned etter at man ikke fikk tak i nye medlemmer i styret, og at avdelingens penger ble oppbrukt, og etter oppgjøret i avdelingen tok Hovedstyret seg av underskuddet og leien av lokstallen.

Etter dette ble den liggende brakk fram til den 28.08.06., hvor NJK Mjøsbyene hadde sin første dugnad på svingskiva hvor det ble ryddet og kappet ned kratt og busker rundt og i svingskiva. Kvisten ble siden brent opp. De løse delene på skiva ble demontert, og tredekket ble tatt opp og lagt unna for fjerning, dette ble kjørt vekk av Jernbaneverket. Det var en del brekkasje og noen av delene på skiva var ødelagt av at skiva var blitt behandlet på en hard måte. Disse delene ble kjørt til Elverum hvor de ble reparert/sveiset. Det måtte også støpes en helt ny del til skiva. Siden ble det ikke gjort mer den vinteren.

Vinteren og våren 07 ble Jernbaneverket involvert i saken. Jernbaneverket ville ta opp vekselen inn til stallen og kornsiloen p.g.a. at skinnene i vekselen var av 35 kg/m, og det var den siste veksel i hovedspor etter Solørbanen som var av denne type skinne, og sidesporet sjelden var i bruk etter at kornsiloen hadde sluttet å bruke jernbanen til sine transporter. De fleste andre veksler på Solørbanen i hovedspor hadde da 49 kg/m. Det ble sendt brev til Jernbaneverket angående saken, og det ble påpekt at vekselen lå innenfor det fredede området på Flisa. Problemet ble til slutt løst ved at en veksel som var tatt ut på Disenå St. hadde samme sving og vekselen hadde 49 kg/ m. Den ble flyttet opp til Flisa. Dette ble gjort etter et bytte mellom Jernbaneverket Nord og Øst, hvor Kongsvinger banen ligger under. Vekselen ble flyttet opp til Flisa i mai 07.

Vi ble enige med en sandblåser om at skiva skulle sandblåses innen sommeren 07. Han hadde så mye andre oppdrag at skiva ikke ble sandblåst verken den sommeren eller høsten.

Det er to rom inne i lokstallen, og for å få tak i skinner slik at vi får spor inn i rom to, fikk vi tak i skinnene som var lagt på det nedlagte sidesporet til Kveset sag. Dette arbeidet ble påbegynt høsten 2007, ved at det ble felt trær og busker som hadde vokst opp i sporet. Det ble også tatt opp noen skinnelengder denne høsten, med utstyr som var så godt som ubrukbart til skruing av skinnebolter, slik at arbeidet ikke gikk så lett.

I 2008 ble det bestilt nytt treverk til svingskiva, og det ble fraktet til lokstallen høsten 2008. Vi fikk også tak i 5 traller som var lagret på Grinder st. De ble fraktet opp til Flisa av Jernbaneverkets visitasjon. Fire av trallene ble brukt til å legge pakkene med planker og få lagret de inne i stallen. Det ble heller ingen sandblåsning av skiva denne sommeren. I april/mai ble den nye vekselen montert og lagt inn i hovedspor. Innlegningen ble utført etter den 17.mai. Det ble også utført arbeid på Kveset spor, og med bedre verktøy til å skru opp boltene som underlagsplatene er festet til svillene på gikk arbeidet unna på en dugnad. Senere på høsten ble skinnene lagt slik at man kunne få tak i de på en lettere måte. De ble kjørt til Flisa på høsten 2009 og lagret utenfor lokstallen.

Våren 2009 fikk vi kontakt med en ny sandblåser, som hadde oppdrag for Veivesenet og sandblåste broer våren og sommeren 2009, de tok på seg å sandblåse svingskiva på våren 2009. I april og mai demonterte vi skinnene fra svingskiva, skinnene var festet med bolter som måtte slås opp og ut, noe som var en problematisk jobb fordi mutterne som var festet i bunnen var rustet og selve boltene var også rustet fast, slik at en god del av boltene ble ødelagt før vi fikk de ut, og de måtte lages på nytt. Den 23 og 24.05.2009 ble svingskiva sandblåst, grunnet og malt med den rette farge. Samtidig ble de løse deler også sandblåst, disse ble grunnet og håndmalt inne i lokstallen noe lenger ut på sommeren/våren. Nye bolter, muttere og sveising ble utført av Larsen Mek. Verksted på Flisa denne sommeren/høsten. De var også behjelpelig med retting og sveising på selve svingskiva. Skiva ble også gått over og det ble flekket over på steder hvor man ikke hadde kommet til ved sprøytemalingen. Skinnene ble festet på nytt med nye bolter, og fester på siden av skiva ble også satt på plass igjen. Alle andre deler som ble tatt av ble også satt på plass igjen, slik at man kan sette svingskiva i lås når man skal bruke den. Det ble laget to stk. trespaker som blir brukt da man dreier skiva rundt. Golvet på den ene siden ble også sagd til og spikret på plass. Det måtte kappes til på begge sider med forskjellige grader, med den minste graden innerst mot skinnen og større grader utover.

Det har vært en god del korrespondanse mellom oss og Jernbaneverket i løpet av disse årene som restaureringen av svingskiva har pågått, og høsten 2009 fikk vi oversendt 220 000 kroner til arbeidet som er utført av eksterne medhjelpere. Fakturaene som kom ble betalt før jul 2009. Søndag den 08.11.2009., kom vognen som hadde vært plassert i stallen på Elverum, men hadde stått ute de siste 2 årene fordi Jernbaneverket skulle bruke stallen i Elverum selv. Den har nr.18080 og er en kombinert konduktør og kupevogn. Det er Jernbanemuseet som er eier av denne trevognen, og det var Norsk Jernbaneklubb som arrangerte turen opp til Elverum slik at vognen kom til Flisa.

I år 2010 står det igjen å få golvet på siden mot hovedsporet på plass, og Mantena på Marienborg skal komme og rette opp svingskiva slik at den kan tas i bruk i 2010. Det gjenstår å ta opp halvparten av Kveset sidespor, der må man først hogge ned en god del ved, og når man skal ta opp den resterende del av sporet vil man antageligvis må ha med sikkerhetsmann fra Jernbaneverket, fordi man er så nær hovedsporet. Jernbaneverket tok opp vekselen inn til pakkhuset på Flisa i 2009, og der ligger det nå ca. 200-400meter med skinner som ikke vil bli brukt, det kan også bli en jobb å ta opp de i 2010. Da må det også være med sikkerhetsmann fra Jernbaneverket. Det kan kanskje bli tid til å legge spor inn i port 2 i lokstallen, da må man få tak i sviller, som også eventuelt må brukes til å settes inn i spor 1 i stallen for mange av svillene i det sporet kan trenges å skiftes ut. Hvis det kommer flere til, kan noen begynne med vognen, som også trenger å pusses på både utvendig og innvendig. Det ligger mye skrap inne i den. Dette må tas opp med Jernbanemuseet.

Dette er en oppsummering av det som har skjedd rundt svingskiva på Flisa stasjon, alt er sikkert ikke med her. En stor takk til de som har bidratt i arbeidet så langt, og vi håper å se flere medlemmer i året som kommer.