Onsdag 16. november var det duket for nok et besøk av Arne-Magnus Waaler, en av NJKs nestorer. På programmet sto "Minner om yrke og hobby i 1971-72", godt illustrert med en lysbildeskatt. Fra 2013 har Arne-Magnus besøkt Vestfold-avdelingen mange ganger, dette er den åttende gangen. Kvelden ble også spesiell ved at så mange med lave medlemsnummer var samlet på Råstad. (Se artikkelen Lave tall samlet på Råstad.)
Denne novemberkvelden bød på noen logistikkutfordringer. I forbindelse med arbeidene med innkoblingen av det nye dobbeltsporet fra Holm til Nykirke var alle tog på Vestfoldbanen erstattet med buss frem til 28. november. Lokalavdelingen innførte derfor konseptet bil for buss for tog fra Tønsberg og Sandefjord i tilknytning til togene 825 (Tønsberg kl. 18.01) og 830 (Sandefjord 18.38). Retur ble tilpasset togene 831 (Sandefjord 21.22) og 836 (Tønsberg kl. 21.59). De som ønsket å benytte deg av dette tilbudet, måtte melde seg på ved å sende en e-post til lokalavdelingen senest 15. november kl. 12.00 slik at tilstrekkelig antall biler var tilgjengelig. De som skulle kjøre selv, ble oppfordret til å gi beskjed hvis man hadde plass til å ta med noen.
Andreas Bjørnson og Torstein Reiersen stilte opp med hver sin bil og sørget for transport til og fra Tønsberg stasjon. I tillegg skal også Tom Hansen ha en stor takk, han kjørte til Sande for å plukke opp to av våre faste og trofaste besøkende, Knut Brænden og Ole-Jonny Flateby.
Ole-Jonny, Tom og Knut har funnet seg til rette ved langbordet og koser seg med gode samtaler og kveldens varmrett, macaroni and cheese.
I salongen har noen medlemmer med lave og ikke fullt så lave medlemsnummer funnet sammen.
Bil for buss for tog fra Tønsberg har ankommet, og etter et noen har avlagt mj-rommet et besøk (se Modelljernbane, 2016 og Modelljernbanedrift på tampen av året i venstremenyen), er det duket for et møte.
Møte i gangen - fra venstre Arne-Magnus Waaler, Harald Sandernes, Tom Vidar Pedersen og Svein Erlandsen. Sistnevnte hadde reist tett oppunder 1100 kilometer for å komme.
Etter at foredragsholder og de nyankomne gjestene har funnet seg til rette, er det duket for et innholdsrikt lysbildeforedrag.
Krøderbanen i NJKs tidlige år var blant det første vi ble med tatt med til.
Analoge lysbilder i magasiner og stålkontroll på hva, hvor og når er kjennetegnet på Arne-Magnus, her med godt grep om lysbildefremviserens kontroll. Fremviseren er trygt og godt plassert på et spesialtilpasset bord som Per Sørensen er opphavet til.
Arne-Magnus sørger for at publikum trollbindes.
Flere av de tilstedeværende, blant annet brorparten av de som her har tatt sete på myk klasse, var aktive på den tiden kveldens foredrag omhandlet, ...
... noe vi andre fikk del i etter hvert som minnene strømmet på.
Tilbake til Krøderbanen, her lokstallen på Krøderen stasjon.
Fra sin plass ved enden av langbordet har Bjørn Børgesen sikret seg en god utsikt til lerretet.
Igjen bærer det tilbake til Krøderbanen, ...
... denne gangen til den store lokomotivtransporten 29. og 30. desember 1971, ...
... lokomotivene 23b 443, 26c 411 og 24b 236 ble flyttet fra Grorud til Kløftefoss.
Underveis i et foredrag kan det være godt med en pause slik at man kan få strukket litt på bena, oppsøkt "det glade hjørnet" eller avlagt skafferiet et besøk. Før foredraget fortsatte, ble foredragsholder takket for både besøket og for innsatsen gjennom en rekke år.
Lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes takker Arne-Magnus Waaler for nok et vellykket besøk ...
... ved å blant annet sende med ham litt lokalt brygg, ...
... og minner ham på at han er hjertelig velkommen tilbake ved senere anledninger.
Arne-Magnus Waaler gav på sin side klart uttrykk for at han setter stor pris på det gode miljøet og de trivelige menneskene på Råstad. For ham selv er det å vise bildene i en slik forsamling også en mulighet til å få se bildene selv. Om og når det blir en ny visitt, vil tiden vise, vi håper det.
Fem minutter på åtte var det på tide å fortsette lysbildefremvisningen.
I likhet med mange andre jernbaneinteresserte, reiste også Arne-Magnus til Sulitjelmabanen i tiden før nedleggelsen i 1972.
Så det er ikke til å undres over de konsentrerte blikkene, ingen tvil om at dette er interessante bilder og interessant historie som formidles.
Og vi er klar til å ta imot mer så snart muligheten byr seg.
En time senere, fem minutter på ni, nærmer det seg slutten på kveldens program. For foredragsholder og noen flere venter returreisen med blant annet konseptet bil for buss for tog til Tønsberg. (Kanskje vi bør ta patent på denne løsningen ...?)
Med dette kan lokalavdelingen i landets neste minste fylke (i det minste noe tid til ...) se tilbake på nok et vellykket medlemsarrangement. Om du ikke har funnet veien til Råstad ennå, er det ingen grunn til å utsette det særlig lenger. Følg med på Hva skjer i Vestfold?, sjansen for at du finner noe som interesserer bør absolutt være stor.